Рада вітати на сторінках свого блогу колег, батьків, учнів!!!

Літературні диктанти 10 клас

Літературний диктант за змістом повісті
 І. Нечуя – Левицького 
«Кайдашева сім`я»
1. Описані події відбуваються у селі…
2. Кайдашевих синів звати…
3. Вона замолоду служила у панів і набралася від них трохи панства…
4. Висока на зріст, рівна станом,не дуже тонка, з кремезними ногами, чорними косами, була ніби намальована на білій стіні…
5. Як перший тиждень після весілля ставилася Кайдашиха  до старшої невістки?
6. Кому належать слова: « Не моя воля у цій хаті», і для неї захотілося волі та своєї хати…»
7. Чим закінчилася сварка за мотовило між Мотрею і Кайдашихою?
8. Після невдало звареного обіду Мотря вирішила…
9. Що вирішив зробити  старий Кайдаш, щоб припинити сварки у сім`ї?
10. Дівчина була невеличка на зріст, але рівна, як струна,гнучка, як тополя,гарна, як  червона калина, була з поетичною душею, ласкавим серцем…
11. З якої сім`ї була молодша невістка?
12. Як з самого початку поставилася Кайдашиха до молодшої невістки?
13. Хто до кого казав: « У нас була, як рожа цвіла, а тепер стала, як квітка в`яла..»
14. Що вирішила  зробити  Мелашка  під час прощі до Києва ?
15.  Хто про кого сказав: «Постив 12 п`ятниць, щоб не вмерти наглою смертю та в воді не потопати , а проте втопився. І п’ятниці нічого не помогли.»
16. Чому помер старий Кайдаш?
17. За що волосний посадив Мотрю в холодну на два дні?
18. Про кого сказано: « Чоловік гордий та жорстокий, з його буде добрий сіпака»…
19. Чий портрет: «Висока та суха, наче циганська голка,в запасці,в рясній білій, як сніг,сорочці. Сліпе око біліло, як вушко в голці.»
20. Чому Лаврінова груша опинилася на Карповому дворі?
21. Як закінчився конфлікт через грушу?
22. Яким ремеслом займався старий Кайдаш?
23. Чий портрет: «Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице ченця. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною»?
24. Який епізод твору можна вважати його кульмінацією?
Ключ
1.      Семигори
2.      Карпо та Лаврін
3.      Маруся Кайдашиха
4.      Мотря
5.      Добре
6.      Мотрі
7.      Карпо побив батька
8.      Варити обід тільки для себе та Карпа
9.      Добудувати хату для Мотрі та Карпа
10.   Мелашка
11.   З бідної
12.   Погано
13.   Мати Мелашки
14.   Залишитися у Києві
15.   Карпо про батька
16.   Від надмірної пиятики
17.   За вибите свекрусі око
18.   Про Карпа
19.   Марусі Кайдашихи
20.   При поділі двору після смерті батька груша лишилася на Карповій половині
21.   Груша всохла і сім`ї помирилися
22.   Був стельмахом
23.   Омелька Кайдаша
24.   Коли Мотря  вибила  Кайдашисі око

Літературний диктант за змістом 
роману Панаса Мирного
« Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
                    І варіант
1.Співавтором роману був…
2.Справжнє прізвище  Панаса Мирного…
3.Сюжетною основою для написання роману став нарис…
4. Кого описано в уривку: « Як же дійшов до літ та убрався в силу,- біда з ним та й годі! Високого зросту, бравий, широкоплечий, як із заліза збитий, а до того ще меткий, як заєць, співун-реготун… Хороший з лиця - повновидий, рум’янець на всю щоку, з чорними, веселими очима, лискучим усом, - він був перший красень на селі…»
5. « Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке – дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духовна міць, разом з якоюсь хижою тугою…»- у цьому уривку описано…
6.Прізвища  Хрущ, Хрущов, Притика в романі мав…
7. « Будинок з багатьма прибудовами і надбудовами» - цю характеристику роману літературознавець Олександр Білецький  дав за…
8. Хто під час грабунку убиває панського сторожа?
9. Отримує за службу орден Георгія….
10. Хто відмовляється за гроші від одруження з Галею?
11. Може   «поправити діло» за хабаря 50 рублів…
12. Столітню українську історію показано крізь призму історії села …
                                 ІІ варіант
1. В одній із редакцій роман дістав назву…
2.Прототипом Чіпки Вареника став відомий на Полтавщині розбійник…
3.Грицько Чупруненко – це…
4.Махамедом у творі називали…
5. Матня, Лушня, Пацюк – це…
6. Розташувати події у правильній послідовності: Максим Гудзь у москалях – арешт Чіпки й дорога на Сибір – одруження Чіпки з Галею – смерть баби Оришки
7. «Польовою царівною» у романі названо…
8. Роман написано у стилі…
9.Зрозумівши, що не зможе повернути Чіпку до чесного життя, його дружина…
10. Про кого сказано: « Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітками…Маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом,- вона здавалась русалкою.»
11. « Не судилося  (ій) щастя. Не зазнала вона його змалку, не бачила дівкою, жінкою; не сподівалася замужньою вдовою…» - про кого ці слова?
12.Хто з героїв роману про кого думав: « Не знав ти долі від самого малку – може, аж до смерті…Ганяла вона тебе з одного краю світа на другий;  од панського двору до Дону, од Дону – до прийому… Де ти тепер? Що тепер з тобою?»
                                   ІІІ варіант
1.​ Кого в романі названо "польовою царівною"?
2.​ Кого називали Махамедом?
3.​ Кого з героїв твору можна назвати добрим хазяїном-хліборобом?
4.​ Про кого слова: "Як підстрелена горлиця тіпається, б'ється, тихо туркоче й стогне"?
5.​ Хто говорить про Чіпку: "У Чіпки й серце добріше й душа чистіша... А що він п'є? То його лихо п'є"?
6.​ Яка з 4-х частин є екскурсом у минуле?
7.​ Про кого йдеться: "От з кого беріть, дітки, примip, як у миру жити! - не одна, не дві матері радили своїм дочкам i зятям..."?
8.​ Кому належать слова: "Що тепер я? Людський попихач. Наймит. Пропало... все пропало..."?
9.​ Коли і хто вигукує слова: "Так оце та правда! Оце вона!!"?
10.​ У кого служив Чіпка у наймах?
11.​ 3 ким Чіпка пас громадську отару?
12.​ Назвіть героїню: "...весела, моторна, працьовита. Вона була сиротою, невеликої вроди, але так запала в серце, що забув i про великий посаг, i про незвичайну красу майбутньої жінки".
                                  ІV варіант
1. Хто сказав, що композиція твору - це " будинок з багатьма прибудовами і надбудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом?"
2.​ Як звали онука Мирона Гудзя?
3.​ Упізнай персонажа: "Начальство його любило за те, що був до всього здатний, моторний, сильний i розумний..."
4.​ Хто пообіцяв Чіпці написати "прошеніє" в суд, коли в нього відібрали землю?
5.​ Про кого йдеться: "Зв'язала останнє свое збіжжячко в клунок, останній раз оглянула свою хату, яка зробилася пусткою i, обливаючись слізьми, пішла жити до старої баби-пупорізки"?
6.​ "Розбишацька дочка"? Хто це?
7.​ Яке слово в цитаті пропущено? Воно відповідає на питания ч и я?
     "Дитина з плачем почала розповідати, що вона... Вночі на їx хутор налетіли розбишаки, ycix побили, порізали".
8.   Назвіть героїню: «…весела, моторна, працьовита. Вона була сиротою, невеликої вроди, але так запала в серце, що забув і про великий посаг, і про незвичайну красу майбутньої жінки»?
9.​ Яке слово-цифра пропущено в цитаті? "Неда​леко від Пісок насипано високу могилу, на ній стоїть високий хрест. Під ним поховано ... безневинних душ"?
10.​ Яке слово - ім'я пропущено в цьому тексті: "Мотря стала лаяти сина, а Лушня заніс в голову Чіпки думку, що мати звела ... зi світу. Не раз повторював ці слова Чіпка вголос".
11.​ Вставте пропущене слово: "Перегодя вернулася Христя сама не своя i сказала, що Галя ..."
12.​  Хто взяв Мотрю догодувати до смерті?
Тестові завдання
Роман "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"
1. Роман Панаса Мирного та Івана Білика "Хі​ба ревуть воли, як ясла повні?" є
а) побутово-психологічним;
б) соціально-психологічним;
в) соціально-історичним.
2. Уперше окремою книжкою роман "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" видрукувано
а) у Женеві;
б) у Відні;
в) у Варшаві.
3. Яку ще назву має роман "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"?
а) "Лихий попутав";
б) "Лихі люди";
в) "Пропаща сила".
4. "Будинок з багатьма прибудовами й надбу​довами" - так визначив своєрідність складної ком​позиції роману
а) Іван Франко;
б) Михайло Коцюбинський;
в) Олександр Білецький.
5. Зі скількох частин складається роман бра​тів Рудченків?
а) з 3-х частин;
б) з 4-х частин;
в) з 5-ти частин.
6. Яка частина роману присвячена багатоліт​ній історії села Піски?
а) 4-та частина;
б) 3-тя частина;
в) 2-га частина.
7. Про кого з героїв сказано: "...палкий, як по​рох, сміливий, як голодний вовк..."?
а) про Чіпку;
б) про Максима Гудзя;
в) про Грицька.
8. Його сувора натура "...загартована давнім злиденним життям, м'якшала: він тепер соромився свого давнього безпуття, тієї кривої стежки, якою він думав дійти до щастя". Про кого це ска​зано?
а) про Чіпку;
б) про Грицька;
в) про Максима Гудзя.
9. Про кого з героїв ці рядки; "...скинувши че​рез плече косу, а за спину - торбину з сухарями, лихеньку свитину, не кращі чоботи", потягнувся на заробітки в південні степи?
а) про Матню;
б) про Грицька;
в) про Чіпку.
10. Хто закликав Чіпку кинути бандитське життя?
а) Мотря;
б) Галя;
в) Христя.
11. Хто з героїв мріяв про хату теплу, жінку-любку та малу дитину?
а) Чіпка;
б) Грицько;
в) Максим.
12. Однією з найтрагічніших жіночих постатей в українській літературі є
а) Галя;
б) Христя;
в) Мотря.
13. Про кого сказано: "І прокидалася невелич​ка злість у його невеличкому серці, росла, вирос​тала і сторонився він людей далі та далі"?
а) про Максима;
б) про Грицька;
в) про Чіпку.
14. Хто писав Чіпці прохання до суду, щоб по​вернути землю?
а) Чижик;
б) Порох;
в) Шовкун.
15. Як дісталося українське село Піски генера​лові Польському?
а) він купив його;
б) дістав у спадок;
в) подарувала цариця.
16. Хто з героїв казав про Чіпку: "У Чіпки й серце добріше, й душа чистіша. А що він п'є?.. То його лихо п'є... недаром він хвалився ним!.."?
а) Мотря;
б) Христя;
в) Галя.
17. Де вперше Чіпка зустрівся з Галею?
а) на узліссі;
б) в полі;
в) на ярмарку.
18. Гострим виявом соціального пригнічення для піщан було віддання до рук
а) пана Половецького;
б) пана Лотоцького;
в) пана Польського.
19. Кого селяни вибирають членом повітової земської управи?
а) Максима;
б) Чіпку;
в) Грицька.
20. Чий це портрет: "Ніс невеликий, тонкий, трохи загострений; очі темні, карі, також гострі; лице овальне, козаче; ні високого, ні низького зросту - лише плечі широкі та груди колесом..."?
а) Лушні;
б) Грицька;
в) Чіпки.
21. Хто сповістив у волость про кривавий зло​чин Чіпки?
а) Галя;
б) Мотря;
в) Христя.
22. Про кого сказано: "...як підстрелена гор​лиця тіпається-б'ється, тихо туркоче й стогне..."?
а) про Мотрю;
б) про Явдоху;
в) про Галю.
23. З чого почалася трудова діяльність Чіпки?
а) пас вівці;
б) обробляв землю;
в) наймитував.
24. Чим закінчилося розбишацьке життя Чіпки?
а) його арештували й відправили до Сибіру;
б) Чіпка облишив таке життя і почав працю​вати;
в) зайнявся торгівлею різного краму

Ключ
І варіант
1.      Іван Білик
2.      Панас Якович Рудченко
3.      « Подоріжжя од Полтави до Гадячого»
4.      Максима Гудзя
5.      Чіпку Вареника
6.      Батько Чіпки
7.      Складну композицію
8.      Чіпка
9.      Максим Гудзь
10.   Москаль Сидір
11.   Чижик
12.   Піски
                                             ІІ варіант
1.   « Пропаща сила»
2.   Василь Гнидка
3.   Товариш  Чіпки з дитячих літ
4.   Максима Гудзя
5.   Товариші Чіпки
6.    Смерть баби Оришки – Максим Гудзь у москалях – одруження Чіпки з Галею – арешт Чіпки й дорога на Сибір
7.   Галю
8.   Реалізму
9.   Покінчила життя самогубством
10.   Про Галю
11.   Про матір Чіпки Мотрю
12.   Чіпка про свого батька
ІІІ варіант
1.      Галю
2.      Максима Гудзя
3.      Чіпку
4.      Мотрю
5.      Христя
6.      Частина ІІ
7.      Христю та Гриця
8.      Чіпка
9.       Галя
10.   У вівчара діда Уласа був підпасачем
11.   З Грицьком
12.   Христя
                                             ІV варіант
1.   О.Білецький
2.   Максим
3.   Максим
4.   Василь Порох
5.   Мотря
6.    Галя
7.   Хоменкова
8.   Христя
9.   Вісім
10.   Явдоху
11.  Повісилася

12.   Грицько
Ключ до тестових завдань
1.б
2.а
3.в
4.в
5.б
6.в
7.б
8.а
9.б
10.а
11.б
12.в
13.в
14.б
15.в
16.б
17.б
18.в
19.б
20.в
21.в
22.а
23.а
24.а

   Тематична контрольна робота   
«Література 70-90-х років ХІХ ст. 
Творчість І.Нечуя-Левицького та Панаса Мирного»
                          Варіант 1
Початковий рівень:
1.Товариство «Просвіта» як центр наукової й культурно-освітньої роботи починає діяти  з 1868 р. у:    
а) Львові;                     
б) Києві;                       
в) Харкові;              
г) Чернівцях.
2. До яких позасюжетних елементів найчастіше вдається автор «Кайдашевої сім’ї»:
а) описи;        
б) роздуми;         
в) ліричні відступи;         
г) публіцистичні відступи.
3. «Польова царівна» - так назвав Панас Мирний одну з героїнь роману «Хіба ревуть воли, як  ясла повні?». Це:
а) Мотря;                     
б) Галя;                       
в) Христя;               
г) баба Оришка.
4. Що є предметом зображення в повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»:
а) трагічні події українського села, пов’язані з підготовкою до реформи 1861р.;
б) традиційний патріархальний устрій українського села;
в) сім’я як середовище безперервних конфліктів, зумовлених надто великою кількістю людей;
г) розшарування селянства, розпад патріархальних норм родинного життя під тиском пореформених обставин, темрява і неуцтво, індивідуалізм.
5. Які події у сюжеті повісті «Кайдашева сім’я» є головним композиційним елементом:
а) три найбільші сварки-бійки, кожна з яких має свою зав’язку і розв’язку;
б) одруження Карпа та прихід до Кайдашевої хати Мотрі;
в) кульмінаційна сварка через грушу на городі як розв’язка твору;
г) зображення Марусі Кайдашихи.
6. Укажіть, які образи створює у своїх творах І.Нечуй-Левицький:
а) типові;                    
б) трагічні;                       
в) героїчні;             
г) ідеальні.
Середній рівень:
7. Визначте специфічність гумору в повісті «Кайдашева сім’я»:
а) гумор з елементами іронії, наближеної до сатири;       
б) сміх крізь сльози співчуття;
в) викривальний сміх;                                                          
г) гумор заради розваги.
8. Вкажіть, який жанр української прози започаткував І.Нечуй-Левицький:
а) соціально-побутову повість;                                           
б) ліро-епічний роман;
в) соціально-психологічний роман;                                     
г) психологічну новелу.
9. Визначте головну проблему роману-епопеї «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»:
а) неможливість реалізації творчих задумів героя за умов кріпацтва;
б) конфлікт між багатими і бідними як головний конфлікт ХІХ ст.;
в) конфлікт «пропащої сили» з патріархальним середовищем пореформеного села;
г) конфлікт батьків і дітей.
10. Словами: « Сам – предводитель; родичі – урядники; справник, суддя, підсудки –
все то зяті, родичі зятів, племінники,,, Як квочка курчат збирає під крила, так … придбав
до своїх лап цілий повіт...», – автори роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» характеризують:
а) Максима Ґудзя;                                   
б) Чіпку Варениченка;
в) Василя Польського;                            
г) сотниченка Саєнка.
11. З’ясуйте, у чому виявилось новаторство роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли,як ясла повні?»:
а) у створенні першого зразка соціально-психологічного роману, в якому розкрито соціальну дійсність в усіх її суперечностях та впливовості на формування характеру особистості;
б) у створенні багатогранного, динамічного образу селянина-борця, формування якого спричинене розоренням селянства;
в) у всебічному показі життя українського пореформеного села;
г) у показі причин розшарування селянства, розпаду патріархальних норм родинного
життя під тиском пореформених обставин.
12. Яким правилом керувався в житті «чесний труженик» Грицько Чупруненко:
а) «Коли б можна, – увесь би цей світ виполонив, виростив новий… Тоді б може й правда настала!..»;
б) «Береженого й Бог береже»;
в) «Своя сорочка ближче до тіла»;
г) «А що люди про мене скажуть?».
Достатній рівень:
13. Встановити відповідність між назвами літературних напрямів та їх визначальними рисами. (1 бал)
А. Романтизм               1. Підвищена емоційність зображення подій та характерів.
Б. Класицизм               2.  Культ почуттів.
В. Реалізм                     3.  Обов'язкове дотримання     канонічних правил написання творів.
Г. Сентименталізм            
                                       4. Принцип точної відповідності реальній дійсності.
                                       5. Зобра­ження не самого предмета, а враження від нього.
14. Встановіть відповідність між терміном та його визначенням.(1 бал)
А   гумор             1. Слово чи вислів, ужитий у переносному, образному  значенні.
Б   сатира             2. Художні твори різних жанрів, у яких смішне в житті людей  зображується в доброзичливому,   жартівливому тоні.
В   троп 
Г   іронія              3.  Глузливо-критичне ставлення митця до предмета  зображення; прихована насмішка.
                              4.  Зіставлення протилежних явищ, понять,  характерів для посилення враження  .            
                              5.  Твори викривального характеру, у яких гостро висміюються       негативні суспільні явища.
15. Установіть відповідність між цитатною характеристикою і персонажем твору
І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» ( 1 бал)
1«Під її солодкими словами ховається гіркий полин »                    А Мелашка
2«Рівна ,як струна ,гнучка ,як тополя ,гарна ,як червона-калина ,довгообраза ,повновида, з тонким носиком »                      Б Маруся Кайдашиха                
                           В Карпо
3 «Веселі сині ,як небо,очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови ,русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс ,рум'яні губи – все подихало молодою парубочою красою »
                           Г Лаврін
                          Д Мотря
4 «Гострі темні очі були ніби сердиті »
5 «Серце з перцем »
Високий рівень:
Дайте розгорнуту відповідь на одне із запитань (3 бали)
16.1. До якого жанру належить твір Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я»? Відповідь аргументуйте.
16.2. Доведіть або спростуйте тезу: «Злочин завжди перекреслює найблагородніші поривання».

Варіант ІІ
Початковий рівень:
1. Укажіть стиль, характерний для творів І.Нечуя-Левицького:                                                                 
а) класицизм;                    
б) романтизм;                       
в) реалізм;              
г) сентименталізм.
2. Вкажіть, хто з відомих українських письменників назвав І.Нечуя-Левицького «всеобіймаючим оком України», «артистом зору»:
а) Т.Шевченко;     
б) І.Франко;              
в) Леся Українка;               
г) О.Маковей.
3. Укажіть героя твору «Кайдашева сім'я», про якого сказано: «Широке лице було сухорляве й бліде, наче в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки»:
а) Лаврін;                     
б) Карпо;                       
в) Омелько;              
г) Кайдашиха.
4. Що заперечує автор у повісті «Кайдашева сім’я», створюючи комічні ситуації і сцени:
а) необхідність відокремлення господарства старшого брата Карпа від молодшого Лавріна зі своїм господарством;
б) крутий характер Марусі Кайдашихи;
в) постійне вживання спиртного старим Кайдашем;
г) безглузде марнування життя і здоров’я на суперечки, які порушують цілісність і міцність родини.
5. Укажіть епізод, який є зав’язкою твору «Кайдашева сім'я»:
а) Мелашка тікає з дому;                          
в) брати розмовляють про дівчат;
б) Карпо сватається до Мотрі;              
г) до сім’ї Кайдашів входить Мотря.
6. Укажіть хибне твердження:
 а) «Кайдашева сім'я» - реалістична повість;
 б) «Кайдашева сім'я» - соціально-побутова повість;
 в) «Кайдашева сім'я» - енциклопедія народознавства;
г) «Кайдашева сім'я» - соціально-психологічна повість.
Середній рівень:
7. Укажіть термін, який випадає з логічного ряду:
а) зав’язка;                     
б) метафора;                       
в) експозиція;              
г) кульмінація.
8. Де вперше окремою книжкою видруковано роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли,
як  ясла повні?»?
а) у Женеві;              
б) у Відні;                
в) у Санкт-Петербурзі;              
г) у Варшаві.
9. «Моя хата скраю» - життєвий принцип, який сповідує герой твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»:
а) Чіпка;                     
б) Грицько;                        
в) Максим;              
г) Порох.
10. Вкажіть причини часових зміщень, поєднання теперішнього і минулого в романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»:
а) авторський задум , спрямований на композиційне урізноманітнення твору;
б) намагання автора надати своєму твору справді епічного звучання;
в) прагнення автора відтворити цілісну картину буття через закономірний зв’язок
явищ і подій;
г) уможливлення розкриття авторського стилю і творчої манери.
11. За жанром твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» -
а) історичний роман;                          
б) соціально-побутовий роман;
в) етнографічна повість;                 
г) соціально-психологічний роман.
12. Назвіть співавтора роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»:
а) І.Франко;       
б) І.Білик;          
в) І.Нечуй-Левицький;           
г) П.Рудченко.
Достатній рівень:
13. Встановіть відповідність між літературними напрямами та їх представниками ( 1 бал):
         А. Романтизм             1. І. Котляревський.
         Б. Класицизм             2.  І. Нечуй-Левицький.
         В. Реалізм                   3.  Г. Квітка-Основ’яненко.
         Г. Сентименталізм     4. Ранній  Шевченко.
                                             5.  Г. Сковорода
14. Установіть відповідність між терміном і його визначенням( 1 бал):
             Термін                                     Визначення             
1. історичний факт                                А  народжена творчою уявою письменника, художньо видозмінена дійсність
2. художній вимисел
3. сюжет художнього твору                 Б  будова художнього твору    
4. композиція художнього твору        В описи в художньому творі
                                          Г справжня подія, що відбулася в  конкретний час і документально  зафіксована;     
                                       Д  послідовний виклад подій у художньому творі.
15. Установіть відповідність між елементами сюжету та епізодами твору
«Кайдашева сім’я» ( 1 бал):
     Елемент сюжету                                               Епізоди
1 експозиція               А сватання й одруження Карпа з Мотрею;
2 зав’язка                  Б розмова Карпа й Лавріна про одруження;
3 розвиток дії            В всихання груші;
4 кульмінація            Г сварка через грушу.
Високий рівень:
Дайте розгорнуту відповідь на одне із запитань (3 бали).
16.1. Доведіть, що твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є реалістичним. Відповідь аргументуйте.

16.2. Доведіть або спростуйте тезу: «Не можна бути щасливим, якщо достаток і багатство створені за рахунок нещастя інших». 
 Літературний диктант за змістом  комедії  І. Карпенка – Карого
 « Мартин Боруля »

1.Справжнє ім.`я драматурга Івана Карпенка – Карого…
2. Назвати представників родини І. Карпенка – Карого, які належали до театру корифеїв.
3. Новий український  театр започатковано виставою…
4. Жодного разу не з`являється  на сцені дійова особа твору« Мартин Боруля»…
5. Репліка « Виграв чи програв, а грошики дай! Живи – не тужи! Все одно що лікар: чи вилічив, чи залічив – плати!» належить…
6. Репліка Мартина Борулі « Дорогою не балакай до мене, бо я тебе, капловуха собако, чисто всього обпатраю!» адресована…
7. Найбільшим комізмом сповнені діалоги між Мартином і…
8. Розташувати події у правильній послідовності: згода Борулі на шлюб Марисі з Миколою – викрадення коней в Омелька – приїзд на заручини Націєвського – звільнення Степана з роботи
9. Події у творі « Мартин Боруля»  відбуваються протягом…
10. Кому належить репліка « Поросят тільки у ночвах патрають, а ти хочеш благородного чоловіка…»
11. Хто сказав: « Краще жить на світі щасливим мужиком, ніж нещасним паном – це всяке знає!»
12. « Їздю на своїх  конях по просителях: і коней годують, і мене годують, і фурмана годують, і платять!...» - казав…
13. Кому належить репліка « Та я ж письмоводителеві над ночвами ціле відро води на голову вилив…»
14. « Красовський державець… - вір мені, що як будеш отак роздувать свій гонор, то Красовський з`їсть тебе!» - говорив…
15. Хто з героїв біжить до шпиля виглядати гостя?
16. Хто тікає із власних заручин?
17. Хто просить благословити дітей до шлюбу?
18. Спалює папери про дворянство…
19.Працює повіреним в обох ворогуючих сторін…
20. Продовжити репліку Марисі «…тільки той має право їсти, хто…»
21. Який справжній факт з життя родини автора ліг в основу сюжету?
22. Жанр твору « Мартин Боруля» -….
23. Хто з героїв назвав Мартина «бидлом» ?
24. За кого мріє Мартин видати заміж свою доньку?
Ключ
1.      Іван Карпович Тобілевич
2.      Брати Микола Садовський, Панас Саксаганський, сестра Марія Садовська – Барілотті
3.      « Наталка Полтавка» І. Котляревського
4.      Красовський
5.      Трандалєву
6.      Омелькові
7.      Омельком
8.      Викрадення коней в Омелька – приїзд на заручини Націєвського – звільнення Степана з роботи – згода Борулі на шлюб Марисі з Миколою
9.      Кількох тижнів
10.   Мартинові
11.   Марисі
12.   Трандалєву
13.   Омелькові
14.  Гервасій
15.   Омелько
16.    Націєвський
17.    Гервасій
18.   Мартин
19.   Трандалєв
20.   …їжу заробляє.
21.   Багаторічне клопотання батька драматурга Карпа Адамовича з метою документально відновити втрачене предками дворянство.
22.   Трагікомедія
23.   Красовський
24.   За Націєвського

Літературний диктант за змістом повісті Михайла Коцюбинського 
« Тіні забутих предків»
  1. Повість екранізував режисер…
  2. У якому регіоні України   розгортаються описані у творі події?
  3. Злим духом, що править усім, у віруваннях героїв повісті постає…
  4. Як композиційний елемент М. Коцюбинський уводить у повість пісні…
  5. Розташувати події у правильній послідовності: Марічка ділиться цукеркою з Іваном – одруження з Палагною – Іван на полонині – танок з чугайстром
  6. Ознаки якого стилю властиві повісті?
  7. Хто до кого говорив: « Нічьо! Ти меш, сарако, вівчарити, я му сіно робити. Вилізу на копицута й си подивлю в гори на полонинку, а ти мені затрембітай…»
  8. Кому належать слова: « Навіки слава!  Тепер маєм живий вогонь, а доки ме він горіти, ні звір, ні сила нечиста не озьмеся маржини та й нас…»
  9. « Я заклинаю вас, громи й громовенята, тучі і тученята, я розганяю тебе, фортуно, на ліси й води…» - вигукував…
  10.  « Чому не заговориш до мене, чому не поглянеш,  не позавиваєш мозолі на моїх пучках? А в котру онь доріжку вибираєшся… відки виглядати маю тебе?» - голосила…
  11.  « Ще кривий! Ще сліпий! Го – го! Як танцювати, то танцювати…Я ще заграю до танцю… Ти ще такої не чув, небоже…» - говорив…
  12.  Хто з героїв видобуває у старий спосіб вогонь?
  13.  Постійно ворожить, зраджує близькій людині…
  14.  Хто з героїв потопає в Черемоші?
  15.  Хто покидає рідне село й повертається через шість років?
  16. Уважає свою дитину підкинутим бісеням…
  17.  Що означає вжитий у реченні діалектизм: « Навіть маржинка не давала  колишньої втіхи»?
  18.  Діалектизм плай означає…
  19.  Івана та Марічку називають українськими…
  20.  За жанром  «Тіні забутих предків» - це…
  21.  Іван та Марічка – діти ворогуючих родин…
  22.  « Зеленим сміхом засміялися трави» …- у реченні є художній засіб…
  23.  Кого у творі називають мольфаром?
  24.  Який  місцевий  звичай під час похорону Івана описує автор?    
Ключ
1.Сергій Параджанов
2. В Гуцульщині
3. Арідник
4. Коломийки
5.  Марічка ділиться цукеркою з Іваном – Іван на полонині – одруження з Палагною -  танок з чугайстром
6. Імпресіонізму
7. Марічка до Івана
8. Ватагу
9. Мольфар Юра
10. Палагна
11. Іван
12. Ватаг
13. Палагна
14.  Марічка
15. Іван
16. Мати Івана
17. Маржинка – худоба
18. Гірська стежка
19. Ромео та Джульєттою
20.  Повість
21. Гутенюків та Палійчуків
22. Тавтологія
23. Юру
24. Танці та розваги
  
Літературний диктант за змістом
драми – феєрії Лесі Українки 
« Лісова пісня »

1.      Твір написано у стилі…
2.      Фольклор якого регіону України  використала письменниця у творі?
3.      Суперницею Мавки у творі виступає…
4.      Бездуховність і обивательську обмеженість утілено в образах…
5.      Слова  « Я маю в серці те, що не вмирає!» належать…
6.      Кого описується в рядках: « …молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами; одежа на йому міниться барвами, від каламутно – жовтої до ясно – блакитної і поблискує гострими золотистими іскрами» ?
7.      Жанр феєрія означає…
8.      В які пори року відбуваються події у творі?
9.      Розташувати події у правильній послідовності:  Лукаш одружується – Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези – Мавка перетворюється на вербу – Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку
10.   Кому належать слова: « Ой лишенько! Іще не починала! Ой мій упадоньку!  Що ж ти робила? Нездаренько! Нехтолице! Ледащо!»
11.   Хто до кого казав: « Що лісове, то не погане, сестро,- Усякі скарби з лісу йдуть…
12.   Хто до кого говорив: « І та вже відьма? Ба, та вже судилось відьомською свекрухою вам бути»
13.   Кому належать слова: « Я з кодлом лісовим не накладаю так, як твій рід рід! Зрубай її, як хочеш, хіба я бороню? Ось на й сокиру.»
14.   Хто до кого звертався: « Заграй, заграй, дай голос мому серцю! Воно ж одно лишилося від мене.»
15.   Хто з героїв ріже свого пальця, щоб урятувати красу Русалки Польової?
16.   Лукаша перетворює на вовкулаку…
17.   Забирає Мавку під землю…
18.   Рятує Мавку, огортаючи вогнем вербу, на яку вона перетворилася…
19.   Захищає дуб від охочих його зрубати…
20.   Старість та поміркованість у творі символізує…
21.   Який музичний інструмент є символом поетичної душі Лукаша?
22.   Чий портрет: « Він древній, сивий дід, довге волосся і довга біла борода всуміш з баговинням звисають аж до пояса. Шати на ньому – барви мулу, на голові корона із скойок. Голос глухий, але дужий.»
23.    « Не точи! Се кров її. Не пий же крові з сестроньки моєї!» - хто , кому про кого говорить?
24.   Чий портрет: « Гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно розвіяним,  як вітер, волоссям, з чорними бровами, з блискучими очима.»
Ключ
1.      Неоромантизму
2.      Волині
3.      Килина
4.      Килини та Лукашевої матері
5.      Мавці
6.      « Той, що греблі рве»
7.      Казка ( чарівний, казковий, міфічний)
8.      Навесні, влітку, восени
9.      Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези – Лукаш одружується – Лісовик перетворює  Лукаша на вовкулаку – Мавка перетворюється на вербу
10.   Матері Лукаша
11.   Дядько  Лев до матері Лукаша
12.    Лукаш до матері
13.   Килині
14.   Мавка до Лукаша
15.    Мавка
16.   Лісовик
17.   « Той, що в скалі сидить»
18.    Перелесник
19.   Дядько Лев
20.    Водяник
21.   Сопілка
22.   Портрет Водяника
23.   Мавка до Лукаша про березу
24.   Портрет Перелесника

Ольга Кобилянська  повість «Земля»
ЗАПИТАННЯ ЗА ЗМІСТОМ ТВОРУ:
 1. Назвіть головних дійових осіб повісті?
 2. Чи завжди Марія та Івоніка були багатими?
 3. Як батьки ставляться до синів?
 4. Ким Марія доводиться Рахірі?
 5. Михайло-солдат: чи заслуговує він співчуття?
 6. Як склалися відносини Михайла та Анни?
 7. Розкрийте відносини між Савою та Рахірою? Що для неї було найдорожче? Чи по-справжньому    її кохав Сава. Як склалося між ними?
 8. Як Сава вбив Михайла? Чи здогадувалися батьки про це?
 9. Яким було ставлення матері до Сави після вбивства?
 10. Яким чином відбувався похорон?
 11. Що робить Івоніка із землею через 6 років?
 12. Про яке майбутнє мріє Анна для свого сина?
Ключ:
 1. Івоніка. Марія, Михайло, Сава Жижияни; Анна – кохана Михайла; Рахира – кохана Сави.
 2. Замолоду вони були бідними, дуже багато працювали, щоб здобути землю і худобу, економили на всьому, навіть недоїдали, щоб зібрати гроші.
 3. Михайла батьки люблять (дають двох биків, аби лише його не взяли до війська); Саву постійно кривдять та чинять психологічний пресинг, не проти, щоб його взяли до війська.
 4. Тітка, сестра матері Тетяні. Батько Рахіри був з циган, безземельний — це була та причина, через яку Марія з ними не спілкувалася.
 5. Іноді Михайло заслуговує лише докору, хоче дезертирувати, постійно скаржиться, плаче.
 6. Вони кохалися. Коли Михайло вже хотів розказати батькам про це, його вбив Сава. Анна народила двох синів-близнят, Марія та Івоніка не прийняли – діти померли. Пізніше Анна
 вийшла заміж за Петра і народила сина. Старі полюбили його як онука, дуже жаліли, що не прийняли близнят Михайла.
 7. Для Рахіри найдорожче – земля майбутнього чоловіка. Після того, як Саву випустили з-під арешту, вони одружилися. Батько відділив їм півхати і невеликий город. Але Рахіра все одно нещаслива.
 8. Одного дня теля наткнулося на зламаний тин і вмерло. Брати вирішили піти в сусідній ліс по дрова для тину. Другого дня знайшли Михайла вбитим. Батько знайшов кулю, але сховав її. Марія здогадувалася, хто вбивця, але не хотіла втратити ще одного сина.
 9. Марія спочатку захищала Саву, а потім, коли свідок тих подій натякнув, що вбивця саме він, вона його ненавидить і проклинає.
 10. Похорон відбувається при свічах, обід у лісі, де було вбито Михайла.
 11. Переписує частку Михайла сину Анни і Петра, як компенсацію за ганьбу.

 12. Подалі від землі, вони збирають гроші на освіту.
    Ольга Кобилянська  повість «Земля»
            ( літературний диктант)
1.      Якою мовою писала перші твори письменниця?
2.      До яких модерністських течій тяжіла  авторка?
3.      Яка реальна подія лягла в основу твору?
4.      Повість О. Кобилянська присвятила…
5.      Словами « Він роботи боїться, йому танець в голові.  Зо стрільбою ходив би день і ніч по полі й по лісі» охарактеризовано…
6.      Словами « нічого не мала, була убога, а лиш виставлена на гнів матері і штовханці брата» охарактеризовано…
7.      Біблійний образ Каїна втілює у собі…
8.      Розташувати події у правильній послідовності:  пригода з Сойкою і телям – пригода з марищем з розжареними очима – випробування наметів на морозі – одруження Анни з Петром
9.      Найбільше Сава боявся…
10.   Про кого написано так: « Була се слабосильна, ще доволі молода жінка з ніжними рисами обличчя, на якім за першим поглядом було пізнати, що тяжка, ненастанна праця й жура, що гнітила її, надали їй п`ятно старості»?
11.   Чий портрет: « Середнього зросту, з темним, як шовк, волоссям…на око ніжна, таїла в собі силу, що вабила до себе, мов музика, гармонією жіночності»?
12.   Про кого ці рядки: « …на неї ні один порядний хлопець на селі не глядить, її ніхто порядний за жінку не візьме. Вона погана волошка…очі, як у чортиці або як у голодної собаки»?
13.   Сусідній ліс, теля, місяць та зорі, обірвана струна на весіллі – усі ці поняття в повісті є…
14.   Про яке майбутнє свого сина мріє Анна?
15.   Кому потай від Марійки записав Івоніка найкращий лан Михайла?
16.   Кому належать слова: « Чи я жадаю від вас землі? Яне жадаю від вас ані крихти землі! Держіться вашої землі, а я зроблю, що мені схочеться!»?
17.   Хто з героїв, вбивши зайця, « …в дійсності не знав, пощо вбив його, якесь «щось» у нім приказало йому те вчинити»?
18.   У якому регіоні України відбуваються описані у творі події ?
19.   « Кругом нас – якась безодня, що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша» (переклад з німецької) – ці слова у творі є…
20.   Про яких героїв йдеться: « … Всі бачили, що пара не була дібрана й гарна, що дитина молода не почувала для свого судженого ні іскорки прив’язання, що була німим оруддям іншої волі..»
21.   Про кого з героїв написано: « Сільські хлопці журилися нею ще менше. Вона була убога, а тому не мала для них ніякої вартості. Не мала ні землі, ні грошей».
22.   Хто з героїв  про кого говорив: « Не докоряйте йому, тату, він ще дурний і не буде все такий!»
23.   На яке релігійне свято Михайло мав розповісти  батькам про Анну?
24.   Про кого йдеться: « П`ятий рік живуть уже разом. В них коло хати рівновага й лад. Той лад, що його витворює невтомна праця і твердий ясний розум…Добре живуть»…
КЛЮЧ 
1.      Німецькою
2.      Символізм, неоромантизм
3.      Братовбивство в селі Димка біля Чернівець
4.      Своєму батькові
5.      Саву
6.      Анну
7.      Сава
8.      Пригода з марищем з розжареними очима – випробування наметів на морозі – пригода із сойкою і телям – одруження Анни з Петром
9.      Анни
10.   Про Марійку
11.   Анни
12.   Про Рахіру
13.   Символами
14.   Не пов’язане із землею, мріє віддати його вчитися
15.   Синові Анни
16.   Саві
17.   Сава
18.   На Буковині
19.   Епіграфом
20.   Про Парасинку і Тодорика
21.   Про Анну
22.   Михайло про Саву
23.   У день святого Михайла

24.   Про Анну і Петра


Ольга Юліанівна Кобилянська
  «Життя і творчість»

1.    Ольга Кобилянська народилася в … . (1863 р.)
2.    У … Ольга закінчила чотирикласну німецьку школу. (1887 р.)
3.    Ольга Кобилянська почала вести щоденник з … років. (14)
4.    З Лесею Українкою Кобилянська зустрілася у … році. (1901)
5.    Важливою подією у житті письменниці була зустріч з однією з найосвіченіших жінок Галичини … . (Софією Окуневською)
6.    Творчий шлях Кобилянська розпочала новелами, написаними … мовою. (німецькою)
7.    Духовно підтримала письменницю …, яка написала статтю «Малоросійські письменники на Буковині» (Леся Українка)
8.    Рівність прав на освіту жінок і чоловіків Кобилянська виклала у праці … . (Дещо про ідею жіночого руху)
9.    Провідною ідеєю багатьох прозових творів Кобилянської стало питання … . (емансипації)
10.   Збірка «Українські новели» була надрукована у … . (1901 р.)
11.   Найвидатніший твір письменниці, написаний у 1901 році – це повість … . («Земля»)
12.   Естетична концепція людини і світу Ольги Кобилянської формувалася під впливом ідей німецького філософа … . (Ніцше)
13.   У 1905  вийшла збірка новел … . («До світла»)
14.   У романі «Апостол черні» Ольга Кобилянська порушила питання … . (відродження нації)
15.   55-річний ювілей письменниці було відзначено у … . (1940 р.)
16.   Протестом проти антилюдяного жорстокого світу стала новела … . («Лист засудженого вояка до своєї жінки»)
17.   Твори О.Кобилянської ввели в  шкільну програму для вивчення у … . (1940 р.)
18.   Дмитро Павличко назвав мовний вибір письменниці (мова написання творів) … . (подвигом)
19.   За психологічним типом Кобилянська - … . (інтроверт)
20.   Під впливом вражень від вирубки лісу була написана новела … . («Битва»)
21.   Письменниця називала свої новели «дрібними… ». (поезіями в прозі)
22.   За жанром повість «Людина» -  … . (психологічно – ідеологічна)
23.   Проблема самореалізації людини, зокрема жінки в умовах патріархального суспільства, висвітлена у повісті … . ( «Царівна»)
24.   Естетичні шукання О.Кобилянської розвивалися паралельно з художнім новаторством  європейських письменників … . (Стефана Цвейга, Ромена Роллана)
25.   Девіз свого життя писати про «Україну, велику, пишну, пригноблену, сковану, її одну й нічого іншого» письменниця сформулювала в … . («Автобіографії»)
26.   Померла письменниця у … . (1942 р.)


О.Кобилянська  «Земля» 
Логічний диктант
І. Доповніть речення:
1.      В основу сюжету твору лягли справжні події, що мали місце у селі … . (Димка)
2.      Кобилянська відтворила картини селянського життя на … . (Буковині)
3.      «Земля» - це … повість. (соціально-психологічна)
4.      Ідея твору в тому, що не людина для землі, а … для людини. (земля)
5.      Наскрізним є у повісті … мотив землеробського світосприймання. (міфологічний)
6.      У центрі твору – сім’я … та …  Федорчуків . ( Івоніки та Марійки)
7.      Імена їхніх синів … . (Михайло та  Сава)
8.      Великий вплив на Саву має … . (Рахіра)
9.      Михайло покохав бідну дівчину … . (Анну)
10.  Духовно Івоніка прозріває після … . (смерті Михайла)
11.  Марійка стає черствою й озлобленою із-за … інстинктів. (власницьких)
12.  Образ Михайла твориться за допомогою … деталей. (портретних)
13.  За типом темпераменту Михайло - … . (флегматик)
14.  Серце у Михайла було «м’яке як …». (тісто)
15.  Сава за типом темпераменту - … . (меланхолік)
16.  Сава вбиває … без будь-якої потреби. (птахів і тварин)
17.  Зло у душі Сави посіяла … . (Рахіра)
18.  Образ Анни продовжує в українській літературі традицію … . (жінки-страдниці)
19.  Ідея твору співзвучна зі словами народної пісні … .(«Кров людська не водиця,
проливати не годиться»)
20.  Художня картина світу у повісті обертається навколо персоніфікованого образу … .
(Землі)
21.  У повісті відлунюється християнська легенда про … . (Каїна і Авеля)
22.  Християнський міф про Адама втілено у образі … . (Івоніки)
23.  Перебуваючи у місті, Михайло збагнув, що можна прожити і без … . (землі)
24.  Любить орати землю, засівати поля … . (Михайло)
25.  Жахливим випробуванням для Михайла стало перебування … . (на воєнній службі)
26.  Не виявляє бажання працювати на землі … . (Сава)
27.  … мріє заволодіти землею Федорчуків будь-якою ціною. (Рахіра)
28.  Михайло вирішує відкритися батькам у своїх почуттях до Анни на свято … .
(Михайла)
29.  У тяжку хвилину Анну підтримує … . (Докія)
30.  Івоніка відписує сину Анни від Петра … . (шматок Михайлового поля)
31.  Анна мріє, щоб її син не був залежним від … . (землі)

ІІ. За поданою цитатою назвіть літературного героя.
Вкажіть, хто про кого сказав
1.   «Він роботи боїться, йому танець у голові» (Івоніка про Саву)
2.   «По всіх селах навкруги немає йому пари – такий добрий» (Докія про Михайла)
3.   «Ми обоє заробили її, оцими нашими руками дороблялися її …» (Івоніка про себе і Марійку)
4.   «В ньому вічно зависть грає». (Івоніка про Саву)
5.   «… хто вам  має помагати? Ви мусите його приневолювати до роботи, бо він забагато ходить по селі». (Михайло – Івоніці про Саву)
6.   «Дівчина, як золото, та й добра». (Петро про Анну)
7.   «В мене нема ні жменьки землі, ні грошей». (Анна про себе)
8.   «Намовляє його…, а він виконує те, що вона накаже». (Марійка про Рахіру)
9.   «Вона мене найрадше в ложці води втопила би за те, що ти мене любиш». (Рахіра про Марійку)
10.  «Вони тебе ненавидять… Вони хотіли б лиш твоїх рук, твоєї праці, а більше нічого, нічого!» (Рахіра про батьків Сави)
11.  «Ти слухай лише мене, а ми добудем свого!» (Рахіра - Саві)
12.  «Упрягли тебе – упрягають і інших. Буває кінець усьому, - буде й тому кінець. Роби своє та здайся на волю божу». (Івоніка - Михайлу)
13.  «Не потрібую ані крихітки землі від вас». (Сава - Марійці)
14.  «З одного боку, ніби припадає до землі, береться до роботи й всього, а з другого, обходиться з нами, як зі своїми ворогами» (Михайло про Саву)
15.  «В місті живуть люди і без землі». (Михайло - Анні)
16.  «Се бог не сотворив, се само вродилося таке погане». (Петро про Рахіру)
17.  «Се був шовк, а не чоловік. Він не мав жовчі». (Петро про Михайла)
18.  «Твердий чоловік! Не заплакав ще ані одною сльозою, відколи спало нещастя на нього». (Петро про Івоніку)
19.   «Бувай здоров і працюй, як я працював». (Івоніка Саві)

ІІІ. Хто з героїв повісті змальований у поданих уривках?

1.      «У дворі  навчалася вона й бачила не одно; навчилася кращого ладу і тоншого
способу ґаздування, і наслідки того кидалися кожному в очі, хто лише ступав у її гарне обійстя». (Докія)
2.      «З природи інтелігентний, бистрий, серцем м’який, мов дитина, а в роботі був мов
вогонь, коли хотів». (Петро, брат Докії)
3.      «Зо стрільбою ходив би день і ніч по полі й по лісі …» (Сава)
4.      «Ніколи вона курки не зарізала, ніколи яйця одного не зварила, краплі молока не
 напилася». (Марійка)
5.      «Доки мені бог сил дасть і доки буду жити, буду робити». (Івоніка)
6.      «Була се слабосильна, ще доволі молода жінка з ніжними рисами обличчя, на якім
за першим поглядом було пізнати, що тяжка, ненастанна праця й жура, що гнітила її, надали її пятно старості» (Марійка)
7.      «Її сміх, голосний, короткий, уриваний сміх, виривав його з усякого мандрування й
 поривав із собою, а слова її все підходили йому під його душевний лад». (Рахіра)
8.      «Він був … вищий від свого брата, але ніжно збудований, як мати. З лиця подобав
 також на неї і був би гарний, коли б не його безустанно заблуканий погляд, що мав у собі щось зимного й несупокійного». (Сава)
9.      «Люди в селі прозвали його «дурнуватим» … служив дванадцять років у війську й
оповідав кожному, наймолодшій дитині, свої пригоди з того його героїчного часу». (Онуфрій, панський побережник)
10.  «Сміючись виходив із дому і сміючись вертав назад». (Михайло)
11.  «Се ж була погана жінка, люта, мов жид-лихвар на гроші лакома, і гірша, як деяка
мачуха». (Мати Анни)
12.  «Середнього росту, з темним, як шовк, волоссям, мала на собі скромну ріклю, що,
не стісняючи її в руках, приставала пестливо до її  молодої, гнучкої статі, що, на око ніжна, таїла в собі силу та вабила до себе, мов музика, гармонією жіночності». (Анна)
13.  «Його ноги шпоталися по грубій груді стернини, так як би щохвилі забігала
невидима куля між ними і вмисне звільняла його хід. На серці ж умостився глухий
тягар… Він почув себе старим. Уже аби що казати, а він вже не молодий. А от тяжко йдеться йому. Не так, як ішлося давніше». (Івоніка)

14.  «Дрібне хлоп’я з задумливими очима своєї матері». (Син Анни)
   

1 комментарий: