Рада вітати на сторінках свого блогу колег, батьків, учнів!!!

Літературні диктанти 9 клас

Біблія
 Вірю – не вірю
1. У різних виданнях Біблія налічує 66 книг ( ТАК)
2. Іудеї визнають за Святе Письмо лише книги Старого Заповіту ( ТАК)
3. Автором Біблії є Мойсей ( НІ)
4. Легенда про Вавилонську вежу міститься в Старому Заповіті ( ТАК)
5. Автором Євангелій, що складають Новий Заповіт, є апостоли Лука, Матвій, Марко та Петро ( Ні)
6. Твір про сіяча за жанром є притчею ( ТАК)
7. Біблія складається зі Старого Заповіту, Нового Заповіту та Псалтиря ( НІ)
8. Автором більшості псалмів є цар Соломон ( НІ)
9. Книга Буття розповідає про початок обраного Богом єврейського народу, родовід якого походить від патріархів Авраама, Ісаака, Якова ( ТАК)
10.  У середині 19 ст. відомий історик і письменник Микола Костомаров створив працю « Книги буття українського народу» ( ТАК)
11.  Поему « Мойсей» написав Тарас Шевченко ( НІ)
12.  В перекладі з давньогрецької Біблія перекладається як книга ( ТАК)
Драматургія та поезія
Незакінчене речення
1. Вірші, в яких оплакували померлих називались ( лементами або плачами)
2. Твори, в яких прославляли чесноти видатних державних та церковних діячів ( панегірик)
3. Найвідомішими творцем фігурної, курйозної або зорової поезії був ( Іван Величковський)
4. Неординарний за формою, вишуканий поетичний твір, у якому домінує зоровий ефект називається ( фігурним)
5. Одноактні п’єси комедійного характеру, які ставили в перервах між діями серйозного змісту мали назву ( інтермедії)
6. Автором найвідомішої декламації « На Різдво Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа вірші», яку виконали учні Львівської братської школи є ( Памва Беринда)
7. Драма повчального характеру, виховного змісту – це драма ( мораліте )
8. Найвідоміша історична драма Феофана Прокоповича ( « Володимир»)
9. Різновид лялькового театру, що виник у 17 ст. мав назву ( вертепна драма)
10.Найчастіше ролі у вертепі виконували ( ляльки )
11.П’єси на різдвяні та великодні сюжети мали назву ( містерії)
12. Автор драми « Милість Божа» ( анонім )
                           Григорій Сковорода
Диктант « Вірю – не вірю»
1. Сковорода був гуманістом, просвітителем, музикантом, композитором, філософом та поетом. ( ТАК)
2. Просвітитель народився у сім ї відомого поміщика Степана Томари ( НІ)
3. Григорій Сковорода працював викладачем поетики та грецької мови у Києво – Могилянській академії ( НІ)
4. Своїм однодумцем Сковорода називав свого учня Михайла Ковалинського ( ТАК)
5. Зі слів самого Сковороди записав його біографію  Пантелеймон Куліш ( НІ)
6. 1774 року письменник упорядкував із тридцяти творів збірку « Байки харківські» ( ТАК)
7. У навчально-виховному процесі Григорій Сковорода радив враховувати природні уподобання дітей, їх індивідуальні особливості ( ТАК)
8. Збірка « Сад божественних пісень» складається з десяти пісень ( НІ)
9. Теорія пізнання – це пізнання добра і зла, яке неможливе без пізнання Біблії ( ТАК)
10. « Про свободу» ( « De libertate!») – єдиний політичний вірш Сковороди ( ТАК)
11.Письменник жив у 17 ст., коли вже були здійснені значні відкриття в царині природничих  наук ( НІ)

12. Напишіть найвідоміший афоризм Григорія Сковороди ( « Світ ловив мене і не спіймав»)
"Слово про похід Ігорів"
Літературний диктант:
І варіант
1. Який співець згадується у «Слові…»?
2. Як звали брата князя Ігоря?
3. Хто сказав: «Лучче ж бо потятим бути, аніж полоненим»?
4. Хто «ізронив золоте слово зо слізьми змішане»?
5. Кого характеризує цитата: ",,, підпер гори Угорськії своїми залізними полками..."? 
6. Яке природне явище віщує поразку в битві з половцями?
7. Кого з героїв твору автор наділяє порівнянням"Буй - тур"?
8. Хто допоміг Ігорю втекти з полону?
9. Чотири сонця у "Слові..." - це...
10. Як звали половецьких ханів?
11. До якого жанру відноситься "Слово..."?
12. Чим закінчується твір?
Ключ:
1            1. Боян
           2. Всеволод
3            3. Ігор
4            4. Святослав
        5. Осмомисла Галицького
6            6. Затемнення сонця
7            7. Всеволода
              8. Овлур
              9. Чотири князі - учасники походу
1           10. Гзак, Кончак
            11. Героїчна поема
            12. Величанням князя Ігоря і дружини
                                                                         ІІ варіант

1. Як звали людину, завдяки якій ми дізналися про "Слово..."?
2. В якому році відбулися події, про які йдеться у творі?
3. Проти кого пішов у похід князь Ігор у «Слові про похід Ігорів» ?
4. Чому не зберігся оригінал поеми ?
5. Кому подарували копію «Слова про похід Ігорів»?
6. Який співець згадується у творі?
7. Чий крик на верху дерева передвіщав поразку?
8. Хто є автором «Слово про похід Ігорів»?
9. Якими щитами «загородили русичі поле ...»?
10. У який день тижня відбувся перший бій дружини князя Ігоря з ворогами?
11. Що «зронив тоді великий Святослав ..., зо слізьми змішане»?
12. Хто «свиснув на коня за річкою: подає вістку князеві»? 
Ключ:
1. О. Мусіну - Пушкіну.
2. 1185 року
3. Проти половців.
4. Згорів під час пожежі в Москві 1812 року.
5. Цариці Катерині ІІ.
6. Боян
7. Дива.
8. Невідомий.
9. Багряними.
10.У п’ятницю.
11. "Золоте слово".
12. Овлур.

Іван Котляревський
Життєвий і творчий шлях засновника нової української літератури
Незакінчене речення
1.Народився І.Котляревський у….(Полтаві)
2.Письменник увійшов в історії української літератури…(як засновник нової української літератури)
3.Над поемою «Енеїда» працював…(30 років)
4.За жанром «Енеїда» Котляревського ( бурлескно-травестій поема)
5.Різновид бурлескної поезії як переробки серйозного твору в комічний, пародійний називається (травестія)
6.Життєлюбство ватажка козаків під час відпочинку, смакування їжею та напоями передається за допомогою … « Еней тодікупався в бразі» (гіпербола)
7.Історики літератури називають твір « Наталка Полтавка»…( п єсою)
8.На сцені функціонують драматичний твір – п’єса і оперний варіант – опера, музику до якої написав у 1980 році ( Микола Лисенко)
9.Типовий образ тогочасного судового урядовця початку 19 ст. зображено в образі (Борис Тетерваковський)
10.Скільки пісень ввів Котляревський у п’єсу «Наталка Полтавка»…(22)
11.Ім я коханого Наталки Полтавки (Петро)
12.Троп, в основі якого лежить контраст видимого іприховано смислу висловлювання, що створює ефект осміяння називається (Іронія)

Хронологічний диктант.
1.Народився І.Котляревський у…(1769р.)
2.Додуховної семінарії письменник вступив у…(1780р.)
3.На посаду директора Полтавськогобудинку виховання дітей бідних дворян князь Бібіков запросив у…(1810р.)
4.Котляревський перебуває на військовій службі протягом…(1796-1808рр.)
5.Виходить у відставку у…(1808р.)
6.Цар Олександр І нагородив Івана Петровича пенсією по 500крб. щорічно та діамантовим перснем у…(1817р.)
7.П’єсу «Наталка Полтавка» вперше надруковано у…(1838р.)
8.Вперше «Енеїда» побачила світ у…(1798р.)
9.Стає директором професійного театру у Полтаві у…(1818р.)
10.Котляревського обрано членом харківського «Товариства аматорів красного письменства» у…(1818р.)
11.Помер письменник у…(1838р.)
12.Літературно-меморіальний музей І.Котляревського в Полтаві відкрито у…(1952р.)

ГРИГОРІЙ КВІТКА-ОСНОВ'ЯНЕНКО

Незакінчене речення
1. Григорій Федорович до власного прізвища додав псевдонім (Основ’яненко)
2. З яким відомим філософом приятелював батько Григорія ( Сковородою)
3. Внаслідок чого втратив зір  в дитинстві відомий письменник ( хвороба в дитинстві – золотуха)
4. На яких музичних інструментах грав Григорій Федорович ( клавесин і флейта)
5. Назва відомої пісні, яку вважають народною, але авторм є Григорій Квітка-Основяненко ( « Грицю, Грицю, до роботи»)
6. Скільки років тривала літературна діяльність письменника ( 25 років)
7. У 1832 році Квітка написав першу українську повість ( «Маруся»)
8. Прозаїк першим створив в українській літературі ( психологічну повість)
9. Поетичну душу Марусі прозаїк розкриває за допомогою таких художніх засобів ( внутрішні монологи, паралелізм)
10.Хто з відомих письменників назвав Григорія Квітку – Основяненка «основоположником української сільської повісті» ( І. Франко)
11.Послідовне прикрашування дійсності в художньому творі, що виражаються у творенні ідеалізованих образів називається ( ідеалізацією)
12.  Елементи якого літературного стилю наявні у прозі письменника (сентименталізм)
Цитатний диктант
Пізнай героя повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма» за наведеним уривком з твору.
1.«…Як скочить із-за стола, як вибіжить з хати! Аж тут батрак вже держить його коня, і вже осідланого: він мерщій на коня та навтікача побіля хат; тільки й чує, що люди з нього регочуться, йому ще й більш стидно ще й більш коня поганя…» (Микита Забрьоха)
2. «…Хто у шинок, хто у солому після такої муштри спочивати, а інші мотнулись на вгороди дівчат полохати…» (Козаки)
3. «…А як сонце заходить, так вона і молодіє, а у саму глупу північ стане молоденькою дівчиною, а там і стане стариться і до сход сонця вп’ять стане стара, як була учора…» (Явдоха Зубиха)
4.  «Вона хазяйка невсипуща, сама й около коров, сама й у полі при косарях і при женцях, а зимою у винниці сама догляда і се борошно скупує». (Олена Йосипівна)
5.  «…Дванадцять год учився у дяка в школі: у год вчистив граматику, два годи вчив часловець, півчварта года сидів над Псалтирем і з молитвами зовсім вивчив, та пів’ята года вчився писати, а цілісінький год вчився на щотах». (Прокіп Пістряк)
6.  «…Він у нас чоловік з ученою головою, говоре так, що і з десятьма простими головами не розшукаєш». (Прокіп Пістряк)
7. «…А він більше тридцяти ліку не знав, а козака ні однісінького у твар не знав і не тямив, хто з них Демко, а хто Процько». (Микита Забрьоха)
8.  «Од горілки нічого не баче, / Й на криласі не вміє співати, / І Псалтиря забув читати, / Тільки й вміє школярам субітки давати». (Симеон)
9. «…Вона змолоду давила зінське щеня; зніма остуду, переполох вилива, злизує від уроків, соняшниці заварює… і чого-то вона не знала?» (Пріська Чирячка)
10.«То куди махнула, туди й хмари підуть. …Усе нишком, не хвалячись, чаклує». (Пазька Псючиха)
11.  «Вона дівка-козир, чи одежею, чи, на виду собі, так зовсім дівка, а худоби і грошей до ката…» (Олена Йосипівна)

12. «…Та у Чернігові аж п’ять кіп протряс, щоб його не держали та відпустили оженитись… що він, вирвавшись з Чернігова, біг як скажений до свого хутора, біг і ніч, і день, і коня занапастив, і сам, аж засапавшись, ускочив у хату…» (Дем’ян Халявський)

               Життя і творчість Тараса Шевченка
                              Хронологічний диктант
І. Укажіть дату, коли сталася подія.
1.     Рік народження Т.Г. Шевченка (1814 рік).
2.     Рік смерті Т.Г. Шевченка (1823 рік).
3.     Рік, коли Шевченко опинився у столиці імперії (1831 рік).
4.     Рік викупу поета із кріпацтва (1838 рік).
5.     Збірка «Кобзар» виходить у … (1840 році).
6.     Академію мистецтв Шевченко закінчив у … (1845 році).
7.     Арешт Шевченка відбувся у … (1847 році).
8.     Роки другого періоду творчості… (1843-1847).
9.     Рік участі Шевченка у науковій експедиції для опису Аральського моря… (1850 рік).
10.   Роки третього періоду творчості… (1847-1857).
11.    Рік останньої подорожі Т. Шевченка в Україну…(1859 рік).
12.    Помер Т. Шевченко у Петербурзі у … (1861 році).
13.    Дата перепоховання Т. Шевченка в Україну (22 травня 1861 року).
                                        Бліц – диктант
                      Із яких творів Тараса Шевченка рядки?
1.    «Наша дума,  наша пісня
не вмре, не загине…» («До Основ’яненка»)
2.    «Гомоніла Україна, довго гомоніла,
довго-довго кров степами текла, червоніла» («Гайдамаки»)
3.    «Щоб лани широкополі і Дніпро, і кручі
було видно, було чути, як реве ревучий» («Заповіт»)
4.    «Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь»  («І мертвим, і живим…»)
5.    «Не вмирає душа наша,
не вмирає воля…» («Кавказ»)
6.    «Привітай же, моя ненько,
Моя Україно,
Моїх діток нерозумних,
Як свою дитину» («Думи мої…»)
7.    «Щоб наша правда не пропала,
Щоб наше слово не вмирало» («Марку Вовчку»)
8.    «Оживуть степи, озера,
І не верстовії,
А вольнії, широкії
Скрізь шляхи святії» («Ісаія. Глава 35»)
9.    «Кругом неправда і неволя,
народ замучений мовчить» («Єретик»)
10.                       «Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями…» («Катерина»)
11.                       «Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!» («Доля»)
       Логічний диктант
                                Закінчіть речення…
1.     Поему «Катерина» присвячено… (В.А. Жуковському).
2.     Жанр послання використовує Т. Шевченко у поемі… («І мертвим, і живим…»).
3.     Т. Шевченко підписував свої повісті псевдонімом … (Дармограй).
4.     Цикл «В казематі складається із…» (13 поезій).
5.     Остання прижиттєва книжка Т. Шевченка… («Буквар»).
6.     Поему «Кавказ» присвячено другу… (Якову де Бальмену).
7.     Поему «Тризна» Т. Шевченко присвятив… (Варварі Рєпніній).
8.     Поему «Гайдамаки» присвячено… (В.І. Григоровичу, на пам'ять 22 квітня 1838 року).
9.     Запалення легенів спонукали Шевченка до написання поезії… («Заповіт»).
10.  Найвідоміший драматичний твір Т. Шевченка … (Назар Стодоля).
11. «Художник», «Варнак», «Княгиня», «Музикант», «Наймичка» за жанром … 
(повісті, написані російською мовою).
12.  Поховано Т. Шевченка у Каневі на … (Чернечій горі)

Диктант «Вірю – не вірю»
1.    Професія батька майбутнього письменника – стельмах. (Так)
2.    Ім’я матері Т. Шевченка – Катерина. (Так)
3.    Тарас Шевченко закінчив Петербурзький університет. (Ні)
4.    Карл Брюллов написав портрет Жуковського. (Ні)
5.    До першого видання «Кобзаря» увійшло 25 творів. (Ні)
6.    Твір «Гайдамаки» входив до збірки «Кобзар» 1840 року. (Ні)
7.    Рукописна книжка Т. Шевченка мала назву «Три літа» (Так)
8.    «Заповіт» Шевченка було написано у місті Переяславі. (Так)
9.    Т. Шевченко вивчав Азовське море у складі експедиції Бутакова. (Ні)
10 .Слова: «На такій волі, як собака на цепу» - належать Т. Шевченку. (Так)
     11. Шевченко дружив із відомим негритянським артистом А. Олдріджем. (Так)
    12. Близько ста мелодій до творів Шевченка написав Микола Лисенко. (Так)
Диктант «Установи істину»
1.     Батька Тараса Шевченка було звати Григорій Іванович чи Григорій Якович? (Григорій Іванович)
2.     У Тараса Шевченка було два брати та п’ять сестер чи дві сестри і п’ять братів? (Два брати та п’ять сестер)
3.     Народився Тарас у Кирилівці чи Моринцях? (Моринцях)
4.     Тарас був попихачем у дяка Богорського чи Петровського? (Богорського)
5.     Козачком Тарас був у пана Ушинського чи Енгельгардта? (Енгельгардта)
6.     До Петербурга Шевченко прибув 1831 року чи 1838 року? (1831)
7.     У Літньому саду Шевченко зустрівся із К. Брюлловим чи І. Сошенком? (І. Сошенком)
8.     У Петербурзі Т. Шевченко навчався малярській справі у Ширяєва чи Рєпніна? (Ширяєва)
9.     Т. Шевченка викупили із кріпацької неволі за 2000 крб. чи 2500 крб? (2500 крб).
10.   У першій збірці «Кобзар» було вміщено 8 творів чи 18? (8 творів)
11.   1843 року Т. Шевченко виїхав в Україну разом із Ширяевим чи Є. Гребінкою? (Є. Гребінкою)
12.  У Яготині Т. Шевченко приятелював із Варварою Рєпніною чи Ольгою Закревською? (В. Рєпніною)

Диктант «Незакінчене речення»
1.     Поема «Катерина» присвячена… (Василю Жуковському).
2.     Вірші «Мені однаково», «Садок вишневий коло хати…» увійшли до циклу… («У казематі»).
3.     Шедевром світової лірики стала поезія Т. Шевченка… («Садок вишневий коло хати».)
4.     Поема «Кавказ» присвячена… (Якову де Бальмену).
5.     Поет викриває самодержавство, царизм як гнобителя народів у поемі … («Кавказ»).
6.     «Борітеся – поборете!» - це рядки із поеми… («Кавказ»).
7.     «Три грішні душі» показує Шевченко у поемі… («Великий льох»).
8.     Перше видання «Кобзаря» вийшло у … (1840 році).
9.     Жанр послання має твір Шевченка… (І мертвим, і живим…).
10.   Твір «Наймичка» за жанром… (поема).
11.    Драматичний твір Т. Шевченка… («Назар Стодоля»).
12.    Найбільша поема Шевченка, написана на Україні російською мовою… («Тризна»).
Диктант «Ерудит»
Кому належать слова?
1. «Шевченко як поет – це був сам народ, що продовжував свою поетичну творчість». (М. Костомаров)
2. «Слово «мамо», великеє, найкращеє слово». (Т. Шевченко)
3. «Він був сином мужика і став володарем в царстві Духа» (І. Франко)
4. «Наша дума, наша пісня, не вмре, не загине». (Т. Шевченко)
5.«Ну, вже так, що порадували Ви нас, своїми «Гайдамаками»! Як такого добра не хвалити». (Г. Квітка - Основ’яненко)
6. «Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це – легенда, коли б усе це діялось не перед нашими очима». (С. Васильченко)
7.  «Кобзар» Шевченка засвідчив воскресіння нації у драматичний період її історії. Нація відчула, що в неї є духовна сила, з якою можна і варто йти в майбутнє». (М. Жулинський)
8. «Що діялось в Україні,
За що погибала,
За що слава козацькая
На всім світі стала!».
(Т. Шевченко)
Дай відповідь.
9. Які медалі отримав Шевченко і за які картини? (три срібні медалі за картини «Рисунок с натури», «Жебрак-хлопчик дає хліб собаці», «Циганка-гадалка»).
10. Назва альманаха Т. Шевченка («Живописная Украина»).
11.  Кого з артистів змалював Т. Шевченко? (А. Олдріджа).
12.  У якому році Т. Шевченкові присвоєно звання академіка художеств? (1860).
                                          
  Життя і творчість  Тараса Григоровича Шевченка

1. Роки життя і місце народження Т. Шевченка:
а) 1769-1838 рр., с. Чорнухи на Полтавщині;
б) 1800-1850 рр., м. Київ;
в) 1796-1888 рр., м. Львів;
г) 1814-1861 рр., с. Моринці на Черкащині.
2. Укажіть, коли Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва:
а) у 1898 р.;      б) у 1838 р.;         в) у 1889 р.;       г) у 1821 р.;
3. Т. Шевченко навчався:
а) у Києво-Могилянській академії;                   б) у Харківському університеті;
в) у Московському університеті;                      г) в Академії мистецтв (Петербург).
4. Рік виходу першої збірки поезій Т. Шевченка «Кобзар»
а) 1850 р.;         б) 1838 р.;           в) 1841 р.;          г) 1840 р.
5. Перша подорож Т. Шевченка в Україну після викупу з кріпацтва відбулася:
а) у 1898 р.;      б) у 1848-1851 рр.;        в) у 1843-1844 рр.;         г)  у 1840 р.
6.  Укажіть, у якому місті Шевченко помер:
а) у Каневі;       б) у Петербурзі;          в) у Києві;           г) в Оренбурзі.
7.  Дата перепоховання Т. Шевченка в Україні (м. Канів, Чернеча гора, за заповітом):
а) 1 січня 1861 р.;                                       б) 22 травня 1861 р.;
в) 9 березня 1861 р.;                                   г) 31 грудня 1861 р.
8. Укажіть, хто брав найактивнішу участь у звільненні Т. Шевченка з кріпацтва:
а) Микола І та його наближені;               б) Є. Гребінка;
в) В. Жуковський, К. Брюллов, М. Вієльгорський ;          г) цариця Олександра Федорівна.
9.  Перша збірка поета містила:
а) близько сотні віршів;                                 б) записи народних пісень;
в) вісім поезій;                                                г) поему «Гайдамаки».
10. Т. Шевченко був заарештований:
 а) у 1845 р. за неадекватну поведінку на царському прийомі;
 б) у 1838 р. за сатиричний портрет царя;
 в) у 1847 р. за участь у діяльності Кирило-Мефодіївського братства – таємної політичної організації української інтелігенції – та за сатиричну поему «Сон» («У всякого своя  доля»);                     
 г) за підготовку збройного повстання проти царя.
11. Укажіть, де і за яких умов Т. Шевченко відбував заслання:
а) рядовим в Оренбурзькому окремому корпусі; із забороною писати й малювати;
б) рядовим у Васильківському окремому корпусі; із забороною писати й малювати;
в) рядовим у Московському  військовому окрузі; без заборони писати й малювати;
г) молодшим офіцером у Васильківському окремому корпусі.
12. Заслання Т. Шевченка тривало протягом:
а) 1847-1857 рр.;       б) 1847-1855 рр.;         в) 1850-1861 рр.;         г) 1852-1853 рр.
13. Рік виходу другого видання поезій Т. Шевченка «Кобзар»:
а) 1845 р.;        б) 1860 р.;         в) 1850 р.;          г) 1821
14.  Укажіть, яку дискусію спричинило видання поеми Т. Шевченка «Гайдамаки»:
а) про місце історичних подій і фактів у літературних творах першої половини ХІХ ст.;
б) про національну свідомість українців;
в) про неприпустимість сцен жорстокості та насильства (які мають місце в поемі) у ху-
    дожній літературі;
г) про право на існування української («малоросійської») мови, яку більшість рецен-
    зентів вважала діалектом російської.
                                                    
                                        Рання творчість (1837-1843)

1. Світове значення творчості Т. Шевченка виявляється:
а) у зображенні доби Козаччини;
б) у розкритті реалістичних подробиць із життя українського дореформеного села;
в) в утвердженні українського світу як самодостатнього предмета зображення;
г) у високопоетичному змалюванні української природи.
2. Причиною трагічної розвязки взаємин дівчини і козака в баладі «Причинна» стало:
а) нерозділене кохання;    б) перебіг війни;    в) конфлікт із консервативними батьками;
г) конфлікт між бажаним, прагненням до щастя і перешкодами на шляху до нього («чужі люди»).
3. За поданим фрагментом із твору Т. Шевченка
Отаке-то на сім світі Роблять людям люде! Того в’яжуть, того ріжуть, Той сам себе губить… А завіщо? Святий знає. Світ, бачся, широкий, Та нема де прихилитись В світі одиноким. Тому доля запродала Од краю до краю, А другому оставила Те, де заховають. Де ж ті люди, де ж ті добрі, що збирались з ним жити, їх любити? Пропали, пропали!
визначте його назву та ідею:
а) «Причинна»; вболівання за долю бідного козака, якому немає щастя в цьому світі;
б) «Катерина»; засудження морального кодексу, за яким пан-офіцер може занапастити життя простої людини, а батьки – вигнати свою дочку з дому;
в) «Тополя»; можливість перевтілення людини в живу природу.
4. За словами з твору Т. Шевченка
А попереду отаман Веде, куди знає. Походжає вздовж байдака, Гасне люлька в роті; Поглядає сюди-туди – Де-де буть роботі? Закрутивши чорні уси, За ухо чуприну, Підняв шапку – човни стали. «Нехай ворог гине! /…/» «Добре батьку-отамане!» - Кругом заревіло, «Спасибі вам!» - Надів шапку. Знов закипіло Синє море…
укажіть, героїко-романтичний образ якого персонажа змальовано в ньому і які художні засоби цьому сприяють:
а) Яреми Галайди; контраст;
б) Іван Підкова; гіперболізація рішучості і дієвості героя;
в) Тараса Трясила; епітети;
г) Максима Залізняка; композиційно-стилістичні прийоми.
5. Визначте жанр поеми Т. Шевченка «Катерина»:
а)  ліро-епічна, соціально-побутова;       б) бурлескно-травестійна;
в) героїко-фантастична;                            г) ліро-драматична.
6. Т. Шевченко, згадуючи і поціновуючи минуле, пише про майбутнє: Наша дума, наша пісня, Не вмре, не загине… Он де, люде, наша слава, Слава України! у творі:
а) «Гайдамаки»;                                        б) «Іван Підкова»;
в) «Тарасова ніч»;                                     г) «До Основяненка».
7. Укажіть, яка з поем Т. Шевченка має таку ідейно-проблемну спрямованість: проблема героя і народу з утвердженням визначальної ролі народу в образах конкретних коліїв-повстанців; героїка повстання та образи народних ватажків, героїв-повстанців розкриті засобом гіперболізації (історичної та сюжетної), глибокий біль за таку героїчну історію; ідея єднання слов’янських народів:
а) «Катерина»;    б) «Гамалія»;     в) «Великий льох»;      г) «Гайдамаки».
8. Романтичний пейзаж вступної частини балади «Причинна»
Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав, Неначе човен в синім морі, То виринав, то потопав. Ще треті півні не співали, Ніхто ніде не гомонів, Сичі в гаю перекликались, Та ясен раз у раз скрипів.    символізує
а) значне емоційне напруження, зумовлене коханням парубка і дівчини;
б) бурю на Дніпрі, яка має значні руйнівні наслідки для прибережних територій;
в) умиротворення, спокійне плесо річки  та сонячну погоду, які настануть після бурі як логічна зміна стану природи;
г) драматичні, сповнені страждань події.
9. Укажіть, чому поему «Катерина» присвячено В. Жуковському і що означає дата посвяти:
а) В. Жуковський був близьким товаришем Т. Шевченка; дата – час найкращих спільних спогадів юності;
б) В. Жуковський навчив Т. Шевченка поетичної справи; дата вказує на їх перше знайомство;
в) на знак вдячності, оскільки В. Жуковський був авторитетом для Т. Шевченка; напередодні заслання;
г) з ініціативи В. Жуковського було намальовано портрет для викупу Т. Шевченка з кріпацтва; дата посвяти – це день викупу поета.
10. Слова з поеми Т. Шевченка «Катерина» …Дура, отвяжися! Возьмите прочь безумную! /…/Возьмите прочь! Что ж вы стали?...   належать:
а) москалеві, батькові сина Катерини;
б) батькові Катерини;
в) панові, до якого просилася наймитувати Катерина;
г) управителю помістя, у якому жила родина Катерини.
11. У рядках поеми Т. Шевченка «Гамалія» …О милий боже з України! не дай пропасти на чужині, В неволі вольним козакам! І сором тут, і сором там Вставать з чужої домовини, На суд твій праведний прийти, В залізі руки принести І перед всіми у кайданах Стать козакові…            передано прохання:
а) Гамалії;     б) козаків-сердег;     в) братів-запорожців;      г) отамана завзятого.
12. Слова з історико-романтичної драми Т. Шевченка «Назар Стодоля»: Я той, - говорить він, - хто й самому гетьману не дасть себе на посміх. А ніч-то, ніч! Неначе празникує наше щастя. Тиха, світла, як твої очі…    належать
а) Назару Стодолі;      б) Хомі Кичатому;      в) Гнатові;        г) Кобзареві.
13. Укажіть ідейно-художні та проблемно-тематичні особливості романтизму:
а) підвищена увага до одиничного, неповторного; ствердження самоцінності людини, народу, нації; неординарні герої діють у небуденних обставинах; сильні яскраві почуття;
б) спрямованість на розкриття соціальних вад, які перешкоджають вільному розвитку людини, прояву її природних здібностей;
в) розвиток релігійно-християнської літератури, яка розкриває зв'язок людини з Богом, а також жанрів духовної лірики; у центрі уваги – герой-монах, герой-книжник;
г) зображення типового героя у типових обставинах.
14. Визначте стильові та стилістичні особливості романтизму:
а) бурлеск і травестія просвітницького реалізму поступаються описом побутового життя з елементами соціальної критики зображенню дійсності;
б) ідейна та сюжетна спрямованість творів, зосереджена на соціальних проблемах, вчинки героя мають соціально-історичну зумовленість;
в) культивування символіки, особливо народнопісенної; активний розвиток ліричних жанрів, які давали змогу розкрити таємну сторону душі людини, епічної прози;
г) зображення побутових сюжетів та конфліктів; відсутність образно-символічного освоєння дійсності; герой є раціонально зорієнтованим елементом суспільства.
15. Роль і значення романтизму для розвитку української літератури полягають:
а) у зміні тематики, літературних сюжетів;
б) у намаганні бути насамперед виразником змін у світогляді людини нового часу, нового типу героя;
в) у сприянні утвердженню в літературі традицій давнього письменства;
г) у зверненні до історичного минулого, національно-визвольних прагнень, у сприянні науковому вивченні фольклору.
16. Укажіть, які реальні історичні події зображено в історико-героїчній поемі             Т. Шевченка «Гайдамаки»
а) події національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького;
б) військові походи на Туреччину під проводом Дмитра Конашевича-Сагайдачного;
в) козацько-селянське антифеодальне повстання 1768 р., відоме в історії як Коліївщина;
г) участь у війні зі шведами 1709 р.
17. Т. Шевченко в поемі «Гайдамаки» (як і в більшості творів на історичну тему) звертається до героїчного минулого України з метою:
а) протиставлення світу героїзму і високих пристрастей світові тиранства і рабської покори, які визначали основний зміст самодержавного суспільства;
б) уславлення своїх сучасників;
в) замилування героїчною красою і величчю власного народу, спроможного на подвиг;
г) доповнення сюжету і фактажу зображуваних подій.
18. Укажіть, що зумовлює загибель головної героїні в поемі Т. Шевченка «Катерина»:
а) переступ «закону роду», одвічної моральної цінності;
б) страх перед  гнівом батька;
в) страх перед осудом односельців;
г) безвихідь через відсутність заробітку.
19. Укажіть ознаки романтичної образності в баладі Т. Шевченка «Причинна»
а) динамічний і драматичний сюжет; природа відтворює психологічний стан героїв; напружений конфлікт між почуттям та дійсністю;
б) розкриття глибоких почуттів ліричних героїв через показ краси природи, яка хоч і перебуває  в напруженні (буря на Дніпрі), однак віщує умиротворення та спокій;
в) зображення емоцій і переживань героїв за допомогою системи образно-символічних засобів, які походять з усної народної творчості;
г) поєднання у творі високо емоційного напруження із буденністю ситуацій, у яких відбуваються події; контрастність як визначальний естетичний прийом.
20. Зясуйте суть ідейного та драматичного конфлікту історико-романтичної драми  Т. Шевченка «Назар Стодоля»
а) непорозуміння батьків і дітей, коли діти не підкоряються волі батьків;
б) проблеми особи і народу в історії;
в) нерозділене кохання та перешкоди на шляху закоханих;
г) соціальний конфлікт між козацькою старшиною і збіднілим низовим козацтвом.
21. Назвіть ознаки жанру послання на прикладі поезії Т. Шевченка «До Основяненка»
а) повчальна алегорична оповідь, у якій фабула підпорядкована моралізаційній частині твору;
б) запис, зроблений автором певного художнього твору, що вказує на особу чи подію, якій присвячено цей твір;
в) різновид епістоли, віршоване звернення до конкретного адресата, що зумовлює наявність прохання, роздумів, наведення фактів;
г) авторські пояснення в ліричному творі щодо умов та часу дії, зовнішнього вигляду і поведінки дійових осіб.
22. Образ жита-пшениці у «Передмові» до поеми Т. Шевченка «Гайдамаки» в контексті головної ідеї твору …Нехай житом-пшеницею, як золотом, покрита, не- розмежованою зостанеться навіки од моря і до моря – словянська земля…     має таке значення
а) символізує перехід в інший світ (використовується в похоронних обрядах) і вказує на загибель тисяч учасників Коліївщини;
б) є символом переходу в потойбічний світ і виражає ідею оплакування загиблих (українців і поляків) у збройній боротьбі;
в) як різновид символу хліба, пройнятий ідеєю добра, єднання і утверджує безперспективність збройного розв’язання конфліктів;
г) уособлює шанобливе ставлення до переможців у збройному повстанні.
23. Зазначте, чому Т. Шевченко всупереч історичній правді  вдається у творі «Гайдамаки» до зображення вбивства Гонтою своїх дітей
а) через необізнаність із літописними джерелами;
б) щоб довести вірність гайдамацького ватажка І. Гонти козацькій присязі та власному моральному обов’язку;
в) письменник використав дані лише з інших художніх творів;
г) фактичність не була важливою для світогляду тієї доби, і  поет передусім творив романтичний образ.
24. Укажіть, на які джерела спирається Т. Шевченко у зображенні подій Коліївщини в поемі «Гайдамаки»
а) народні перекази, історичні і художні твори про період Коліївщини українських, російських та польських письменників, істориків;
б) історичні хроніки науковців (зокрема європейських);
в) мемуари учасників подій, які були доступні Т. Шевченку в рукописних фондах бібліотек Петербурга;
г) віднайдене поетом під час подорожі по Україні в 1843 р. літописне зведення, що лягло в основу поеми.

                                  Другий період творчості (1843-1847)
                               Період «трьох літ» (1843-1845)

1.Про нелегкий шлях свого «прозрівання» в цей період і його значення в духовному розвитку Т. Шевченко  вперше згадує у творі
а) «Кавказ»;               б) «Великий льох»;              в) «Три літа»;
2. «Заповіт» було написано:
а) у 1861 р.;       б) у 1845 р.;       в) у 1850 р.;        г) у 1824 р.;
3. Укажіть, у чому простежується зміна ідейно-тематичної спрямованості творів       Т. Шевченка в період «трьох літ» і в подальшій творчості
а) у зверненні до античних образів і героїв;
б) у заглибленні в джерела фольклорної образності і поетики;
в) у модерністських пошуках форм вираження думки та переживань ліричного героя;
г) у соціально-критичній, реалістичній спрямованості творчості.
4. Рядки Т. Шевченка
У всякого свого доля
І свій шлях широкий:
Той мурує, той руйнує,
Той неситим оком
За край світа зазирає…     є фрагментом із твору:
а) «Сон»;       б) «Гайдамаки»;        в) «Три літа»;         г) «Заповіт».
5. Використання художнього прийому сну в однойменній поемі Т. Шевченка дало авторові змогу:
а) уникнути розкриття гостро соціальних проблем;
б) звільнити себе від потреби розкриття реальної дійсності;
в) показати всю панораму суспільного життя Російської імперії ХІХ ст. та перейти від конкретики до найвищого узагальнення;
г) передати настрій і почуття героя, свій внутрішній психологічний стан, а також висловити власні думки щодо існуючої соціальної несправедливості.
6. Персонажами поеми Т. Шевченка «Сон» («У всякого своя доля…»), які «сміються та лають батьків своїх, що змалечку цвенькать не навчили по-німецькій», є:
а) політичні в’язні «Сибіру неісходимого»;
б) цар і цариця;
в) «землячки»-перевертні» (цей образ буде осмислено і в поемі «І мертвим, і живим, і ненародженим…»);
г) знедолені селяни (цей образ широко представлений у різних поемах).
7. Зясуйте ідейну, композиційну та художню роль сміху у творі Т. Шевченка «Сон» («У всякого своя доля…»)
а) розважання, відволікання від надто серйозних проблем;
б) прийом знищення, заперечення, гострого висміювання й глумління над світом насильства і зла (сатира);
в) дотримання традицій бурлескно-травестійного жанру;
г) традиційний прийом для української літератури.
8. У фрагменті комедії «Сон» («У всякого своя доля…») …Мов опеньок засушений, Тонка, довгонога, Та ще на лихо, сердешне, Хита головою. Так оце-то та богиня! Лишенько з тобою. А я, дурний, не убачивши Тебе, цяце, й разу, Та й повірив тупорилим Твоїм віршомазам…   Т. Шевченко зобразив
а) відому в усіх салонах Петербурга красуню, яка не відзначалася особливими розумовими здібностями; 
б) царицю Олександру Федорівну, дружину царя Миколи І;
в) збірний образ неосвічених, обмежених жінок, для яких, окрім матеріального збагачення, нема іншої мети в житті;
г) царівну Софію, доньку царя Олексія.
9. Ліричний герой поеми «Сон» («У всякого своя доля…») під час сну не відвідує:
а) Україну;         б) Сибір;           в) Петербург;         г) Кавказ.
10. Сцена, за словами І. Франка, «генерального мордобитія» в поемі «Сон» («У всякого своя доля…») сприймається як:
а) сатиричний символ державної «механіки» царизму, своєрідна політична метафора, що унаочнює ієрархію насильства, на якому трималася царська влада;
б) сатирично-гумористичне зображення взаємин царської обслуги різного рівня, в основі якої підлість і непорядність;
в) заклик до загальнонародного повстання проти царизму;
г) символ анархії як кращого устрою держави, а «генеральне мордобитіє» як прояв руйнування існуючої системи напередодні встановлення нової.
11. «Заповіт» Т. Шевченка було написано:
а) у період арешту та ув’язнення за активну діяльність у Кирило-Мефодіївському братстві
 1861 р.;
б) напередодні смерті поета, у передчутті смерті, у Петербурзі 1861 р.;
в) на засланні на Кос-Аралі, у момент душевної туги за Україною;
г) восени 1845 р., у Переяславі, коли автор захворів.
12. У поемі-містерії «Великий льох» Т. Шевченко звертається:
а) до сучасного, зокрема соціально-реакційних сил імперської Росії;
б) до минулого з прагненням звеличити добу Козаччини;
в) до минулого, намагаючись засудити дії Івана Мазепи;
г) до сучасного через минуле, щоб осмислити історичні події.
13. Укажіть, які події спричинили написання Т. Шевченком політичної інвективи «Кавказ»:
а) національно-визвольна війна кавказьких народів, зокрема Чечні та Дагестану 1817-1864 рр., яку з 1834 р. очолив Шаміль і яка зазнала поразки. Дагестан і Чечня були приєднані до Російської імперії;
б) події часів Грузинського царства;
в) події турецько-російських воєн під командуванням О. Суворова й участь у них гірських народів Кавказу та українців;
г) сувора краса кавказької природи і життя тамтешніх народів.
14. Заклик до боротьби за національне і соціальне звільнення …Борітеся – поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава і воля святая!...       звучить у творі          Т. Шевченка:
а) «Гайдамаки»;       б) «Великий льох»;        в) «Кавказ»;       г) «І мертвим, і живим, і ненародженим…».
15. Поему «Кавказ» Т. Шевченко присвятив:
а) В. Рєпніній;        б) Миколі І;        в) Якову де Бальмену;         г) Шафарику.
16. Образ Прометея у творі Т. Шевченка «Кавказ» символізує:
а) життєву стійкість автора;
б) мужність солдат російської армії;
в) нездоланність кавказців;
г) роль Якова де Бальмена.
17. Словами з поеми Т. Шевченка «Кавказ»  …Слава! Слава! Хортам, і гончим, і псарям, і нашим батюшкам-царям Слава! І вам слава, сині гори, Кригою окуті. І вам, лицарі великі, Богом не забуті…     вжито:
а) у прямому значенні (це звернення до Кавказьких гір і лицарів, які їх захищають);
б) у прямому значенні, оскільки вони виражають розуміння державницької політики Росії;
в) у переносному значенні (гнівний осуд імперської політики Росії, виражений засобом сатири;
г) у переносному значенні (словами «хорти», «гончі» автор нагадує про мародерство під час загарбницьких походів російської армії на Кавказ.
18. Словами послання «І мертвим, і живим, і ненародженим…» …Схаменіться! будьте люди, Бо лихо вам буде. Розкуються незабаром Заковані люде, Настане суд, заговорять і Дніпро, і гори! І потече сторіками Кров у синє море Дітей ваших… і не буде Кому помагати. Одцурається брат брата і дитини мати. І дим хмарою заступить Сонце перед вами, і навіки прокленетесь Своїми синами! Умийтеся! образ божий Багном не скверніте…
Т. Шевченко звертається:
а) до панів, оплоту кріпосного права, які нещадно визискують кріпаків;
б) до кращої частини «просвіщенних» панів-лібералів, аби вона сповнилася милосердям до простого народу та патріотизмом і усвідомила свою відповідальність;
в) до селян-бунтарів із застереженням від перспективи кровопролиття;
г) до поетів-побратимів із закликом виконувати свою суспільну місію.
19. Зясуйте, до кого звернене полемічне послання Т. Шевченка «І мертвим, і живим, і ненародженим…»:
а) до сучасної авторові молоді;
б) до дітей (як у «Поученні» Володимира Мономаха);
в) до минулого, до козаків, які своїми вчинками створили майбутнє (а для автора – сучасне);
г) до нащадків, які мають пам’ятати минуле свого народу і на ньому вчитися.
20. Приводом для переживань автора за майбутнє українського народу стало осмислення життя і поведінки центрального образу послання Т. Шевченка «І мертвим, і живим, і ненародженим…»:
а) царя і цариці, керманичів Російської імперії, до складу якої входила Україна;
б) українських селян, які своєю тогочасною неосвіченістю відсували назад поступ розвитку України;
в) української інтелігенції;
г) «учених земляків-блюдолизів», котрих автор називає недолюдками, які заради власної вигоди, не замислюючись готові знехтувати долею народу.
21. Слова Т. Шевченка
Раби, подножки, грязь Москви, Варшавське сміття – ваші пани, Ясновельможнії гетьмани. Чого ж ви чванитеся, ви! Сини сердешної Украйни! Що добре ходите в ярмі, Ще лучче, як батьки ходили. Не чваньтесь, з вас деруть ремінь, А з їх, бувало, й лій топили…
звучать у творі:
а) «Гайдамаки»;                  в) «І мертвим, і живим, і ненародженим…»;   
б) «Три літа»;                       г) «Причинна».
22. Укажіть, який твір Т. Шевченка містить художні засоби суб’єктивно емоційного наповнення: іронію («І в Україну принесли Великих слов велику силу…»), політичну метафору («…кайданами міняються, Правдою торгують…», «…людей запрягають в Тяжкі ярма…»), експресивно наснажені народно-розмовні слова й вирази («…шкуру дерете З братів незрячих, гречкосіїв…», «І в слов’янофіли так і претесь…», «щоб там і здихали, де ви виросли…»):
а) «Гайдамаки»;                 в) «Великий льох»;     
б) «Кавказ»;                        г) «І мертвим, і живим, і ненародженим…».
23. У кінці послання  «І мертвим, і живим, і ненародженим…» …Обніміте ж, брати мої, Найменшого брата, - нехай мати усміхнеться, Заплакана мати…     Т. Шевченко звертається:
а) до своїх родичів;
б) до узагальнюючого образу християнських братів;
в) до селян-гречкосіїв, вихідцем з яких був сам поет і проблеми яких добре знав;
г) до вчених земляків-псевдопатріотів, аби вони обєдналися із власним народом і перейнялися його болями, інтересами.
24. Укажіть, у чому виявляється гуманістичне звучання поеми Т. Шевченка «Наймичка»:
а) у зображенні жінки, яка, попри всі конфлікти суспільства, змогла достойно прожити життя в родині, виховуючи дитину;
б) у глибокому розкритті складного образу жінки-матері – міри трагізму її долі та духовної величі натури;
в) у чуйному ставленні до людей та детальному описі сільського родинного життя;
г) у пафосному звеличенні подвигу жінки-матері.

                               Творчість періоду ув’язнення і заслання  (1847-1857)

1.Визначте за фрагментом із першої поезії з циклу «В казематі»
Любітеся, брати мої, Украйну любіте і за неї, безталанну,  Господа моліте…
головний мотив творів, написаних Т. Шевченком під час арешту:  
а) заклик бути вірним своєму народові, Батьківщині, працювати для її блага і свободи; тужливий спогад про Україну;
б) протест проти сваволі кріпосників;
в) заклик до військового збройного повстання проти іноземних загарбників;
г) утвердження ідеї християнського смирення.
2. Укажіть, які життєві обставини зумовили появу циклу  Т. Шевченка «В казематі»:
а) сильне враження від звістки про арешт друга Якова де Бальмена і відвідини його в тюрмі;
в) подорож в Україну в 1843-1845 рр.;
г) перебування поета в ізоляторі ІІІ відділення під час слідства у справі Кирило-Мефодіївського товариства.
3. Зясуйте, які мотиви об’єднують поезії в циклі «В казематі»:
а) мінорний настрій, туга, відчуття самотності в різних проявах;
б) ідея непохитності та віри в революційні сили народу;
в) історичні мотиви, пам'ять героїчного минулого;
г) зменшувальні суфікси та ідеалізований сюжетний образ сільського вечора.
5. Укажіть, яка поезія Т. Шевченка з циклу «В казематі» написана за принципом лексико-семантичної контрастності (на нашій – не своїй, однаково – неоднаково тощо) і як цей художній прийом сприяє розкриттю головної думки твору:
а) «Садок вишневий коло хати…»; глибше розкриває красу української природи;
б) «За байраком байрак»; ефективніше передає наслідки воєн доби Козаччини;
в) «Мені однаково…»; «однаковість» до власної майбутньої долі загострює турботу про Україну («…злії люде присплять, лукаві, і в огні її, окраденую, збудять…»);
г) «Згадайте, братія моя…»; посилює заклик-звернення любити Україну.
6. Чого найбільше боїться автор вірша «Мені однаково…»?
а) померти на чужині;
б) не залишити після себе якоїсь згадки;
в) залишитись невідомим для України поетом;
г) дізнатись про пограбування й поневолення України.
7. Вставте пропущене слово (вірш «Мені однаково…»):
Молися, сину: за …
Його замучили колись.
а) Вітчизну;        б) Вкраїну;          в) народ;         г) рідну мову.
8. І. Франко словами
…перший рядок торкає органів зору, другий слуху, третій зору і дотику; спеціально кольористичних акцентів немає зовсім, а проте цілісність – український вечір – встає перед нашою уявою з усіма своїми кольорами, контурами і гуками як жива.
аналізує вірш Т. Шевченка із циклу «В казематі»:
а) «Садок вишневий коло хати…»;                     б) «Мені однаково…»;
в) «І виріс я на чужині…»;                                    г) «За байраком байрак».
9. Укажи, до якого виду лірики належить вірш Т. Шевченка «Мені однаково…»:
а) інтимної;   б) філософської;     в) пейзажної;    г) громадянської.
10. Повість Т. Шевченка «Художник» написана:
а) на засланні;          б) під час першої подорожі на Україну;     в)  під час другої подорожі на Україну;     г) під час перебування у Ширяєва.
11. З’ясуйте, у якій повісті Т. Шевченка, написаній у період заслання, в образі оповідача втілено роздуми зрілого автора, а в образі головного героя – юнацькі переживання і захоплення від навчання в Академії мистецтв у Петербурзі, безпосереднє і щире спілкування з людьми:
а) «Близнецы»;        б) «Княжна»;           в) «Художник»;             г) «Варнак».
12. Розумінню художнього світу Т. Шевченка у повісті «Художник» сприяє:
а) наявність автобіографічного матеріалу і суспільних та естетичних поглядів                    Т. Шевченка;
б) пошук нової форми, що буде простежуватись і в подальшій творчості автора;
в) результат тривалої перекладацької практики поета і спроби засвоєння європейських здобутків у жанрі повісті;
г) трансформованість до прозового жанру системи образів-символів поета.  



1 комментарий: