Рада вітати на сторінках свого блогу колег, батьків, учнів!!!

Літературні диктанти 11 клас

                              11 клас
МИКОЛА ХВИЛЬОВИЙ «Я (РОМАНТИКА)»
Бліц-диктант за змістом твору
1. Яку присвяту має твір?
2. Від чийого імені ведеться розповідь?
3. Де засідає «чорний трибунал комуни»?
4. Кого нагадує дегенерат ліричному героєві?
5. Перед ким із героїв твору «проносить­ся темна історія цивілізацій, і бредуть народи, і віки...»?
6. Якою травою пахне у дворі, де живе мати ліричного героя?
7. Що ховає ліричний герой «у глухому за­кутку, на краю города... від гільйотини»?
8. Хто з героїв твору проситься на фронт?
9. Кого побачив ліричний герой у натовпі черниць?
10. Хто запропонував ліричному героєві ви­пустити його матір?
11. Кого називає ліричний герой сторожем його душі?
12. Який образ постає перед читачем на по­чатку та в кінці новели?
Ключ:
1.«Цвітові яблуні».
2. Від імені ліричного героя «Я».
3. У палаці розстріляного шляхтича.
4. Каторжника.
5. Перед ліричним героєм.
6. М'ятою.
7. «Один кінець своєї душі».
8. Комунар Андрюша.
9. Матір.
10. Комунар Андрюша.
11. Дегенерата.
12. Образ загірної комуни.
Літературний диктант «Упізнай героя»
1.«...розвалився на широкій канапі вдалі від канделябра, і я бачу тільки білу лисину й надто високий лоб».
2.«...низенький лоб, чорна копа розкуйовдже­ного волосся й приплюснутий ніс».
3.так: не ім 'я і прізвище на суворому життьово­му документі ставить, а зовсім незрозумілий, зовсім химерний, як хетейський ієрогліф, хвос­тик».
4.«...із широким лобом і білою лисиною, з хо­лодним розумом і з каменем замість серця...».
5.«Вона підходить до мене, бере моє стомлене обличчя у свої... долоні й схиляє свою голову на мої плечі».
6.«главковерх чорного трибуналу ко­муни, виконував свої обов'язки перед револю­цією».
7.«...сидить праворуч мене з розгубленим об­личчям і зрідка тривожно поглядає на доктора... Нервово переходить із місця на місце й усе пори­вається щось сказати».
8.«...знову до болю хотілося впасти на коліна й молитовно дивитися на волохатий силует чор­ного трибуналу комуни».
9.«...цей наївний комунар остаточно нічого не розуміє. Він буквально не знає, нащо ця безглузда звіряча жорстокість».
10.«...спокійно сидить на канапі й п'є вино. Він мовчки стежить за моїми наказами й зрідка іронічно поглядає на портрет князя».
11.«Так, це був вірний пес революції. Він стоя­тиме на чатах і не під таким вогнем!».
12.«Тоді я беру її милу голову з нальотом сріб­лястої сивини й тихо кладу на свої груди».
Ключ:
1. Доктор Тагабат.
2. Дегенерат, вірний вартовий на чатах.
3. Андрюша.
4. Доктор Тагабат.
5. Мати.
6. Ліричний герой.
7. Андрюша.
8. Ліричний герой.
9. Андрюша.
10. Доктор Тагабат.
11. Дегенерат, вірний вартовий на чатах.
12. Ліричний герой
В.Підмогильний «Місто»
Бліц-диктант за змістом твору
Варіант І
1. Скільки років Степанові Радченку?
2. Де поселився Степан, коли приїхав до Києва?
3. За що похвалив Степана Андрій Венедович?
4. Яку тему твору на іспиті обрав Степан?
5. Чому Степан не поїхав разом із Надійкою до села після вступних екзаменів?
6. Яким іменем підписався Степан під своїм першим оповіданням?
7. Де познайомився Степан із Зоською?
8. Хто з героїв твору збирався мандрувати пішки Україною, «як відомий українофіл Сково­рода»?
9. Які танці розучував Степан із Зоською?
10. Куди після одержання диплома вирушає Левко?
11. Хто «любив книжки, як може їх любити той, хто з них почерпнув не тільки перше знання про світ, а й захоплення ним»?
12. Хто автор збірки поезій «Місто і місяць»?
Варіант II
1. Чи знав Степан Радченко латинську мову?
2. У який технікум вступила Надійка?
3. Як називалося перше оповідання Степана Радченка?'
4. Кому приніс своє перше оповідання Сте­пан Радченко?
5. Хто прозвав Степана Радченка Стефочкою?
6. Чи закінчив Степан інститут?
7. Про кого з героїв роману автор пише: «Він був єдиний, але у двох іпостасях, з яких кожна мала свої окремі функції ща завдання»?
8. Із ким одружився Борис Задорожній?
9. Яким промовистим епізодом закінчується перша частина роману?
10. Про кого з героїв автор пише: «Він ди­чавів у своїй кімнаті, хоч і підносився щодня на вищий щабель культури»?
11. Хто з героїв роману не визнає кіно мис­тецтвом?
12.Про кого з героїв твору автор пише: «Вона складена була з двох тонів, без жодних переходів між ними — чорного: волосся, очі, сукня й лакова­ні черевики, та смуглого: обличчя, тіло рук і плеча та панчохи...»?
Ключ:
Варіант І
1. 25 років.
2. У Гнідих, у столярній майстерні поруч із коровами.
3. За намір учитися.
4. «Змичка міста і села».
5. Залишився клопотатися про стипендію.
6. Стефан.
7. Під час антракту на концерті симфонічних оркестрів у оперному театрі.
8. Поет Вигорський.
9. Вальс, фокстрот.
10. На Херсонщину.
11. Степан Радченко.
12. Поет Вигорський.
Варіант ІІ
1. Ні.
2. Механічний.
3. «Бритва».
4. Критику, професору Михайлові Демидовичу Світозарову.
5. Борис Задорожній.
6. Ні.
7. Про Степана Радченка.
8. Із Надійкою.
9. Спаленням своїх особистих речей, приве­зених із села.
10. Про Степана Радченка.
11. Поет Вигорський.
12. Про Риту.
Літературний диктант «Упізнай героя»
Варіант І
1.«...він був підпасичем-приймаком, потім просто хлопцем, далі повстанцем і наприкінці сек­ретарем сільбюро Спілки робземлісу».
2.«Він був лагідний і грубший, ніж дозволяв його зріст, отже, з нього був би колись ідеальний панотець, а тепер — зразковий агроном».
3.«На зріст він був високий, тілом міцно збу­дований і смуглий на обличчі. Молоді м'які воло­синки, неголені вже тиждень, надавали йому не­охайного вигляду. Але брови мав густі, очі великі, сірі, чоло широке, губи чутливі. Темне волосся він одкидав назад...».
4.«Цей юнак... був лагідний на вдачу, мрійли­вий, спокійний, мав тихий голос і якусь глибоку сердечну усмішку. У його мові й постаті вчувалась довершена рівновага людини, що своїм життям задоволена й легко несе на плечах свою долю».
5.«...почала говорити, немов сама собі мірку­вала, висловлюючи свої думки так, як вони плелись у її голові, з усіма перепусками й скоками. Вона шукає посаду, ходить на біржу і в профспілку».
6.«Це була вона, тільки страшенно змінена, майже спотворена... навіть голос її якось інакше бринів, — якось прикро, певно, погордо».
7.«Та жінка мала спокійне, майже нерухоме довгасте обличчя, що в прямокутній рамці гладенького стриженого волосся з рівним пасмом над очима нагадувало щось старовинне, витончене й застигле...».
8.«Признаюсь щиро, я не розумію, навіщо ці угруповання існують. Мені тлумачать, а я не ро­зумію. Дня мене їхнє існування лишається незбаг­ненною й сумною загадкою. Якщо це милиці для кривих письменників, то ноги ж, здається, у нас цілі».
9.«...сильно змінився за рік по скінченні інсти­туту не тільки одежею, а й поводженням та то­ном голосу, і той перший вигук, що зійшов йому на вуста в привітанні, був тільки відгомоном студентських часів. А далі в мові його почувалась зверхність людини ділової, що не звикла слів своїх марнувати й свідома ціни їх».
10.«У мене було два брати й дві сестри. Вони померли. Хто може сказати, чому саме я лиши­лась жива? Чудно, правда? Ми жили тут. Це бу­динок мій. Багаті ми не були».
11.«Ніколи ще не читав він так жадібно й не пізнавав такого глибокого з читаним злиття. У книжці, для нього не новій, він знайшов нове, п 'яне зачарування величчю творчості, могутністю її різця й гущиною стопленої з її пориву фарби».
12.«Я... скучив за Києвом. Стояв коло шибки у вагоні й дивився — він широко лежить, як вели­чезний краб. І будинки здаються картонними на горбах. Великий, чарівний!».
Варіант ІІ
1.«Сам з діда-прадіда селюк, він чудово вмів би допомогти селянинові чи то казанню, чи науко­вими порадами. Учився він дуже акуратно, ходив завсігди в чумарці й над усе любив полювання».
2.«Вона була щира й беззахисна, трохи роман­тична й терпляча до лиха, як і всі вбогі дівчата, що не почувають у собі ні справжнього пориву, ні твердої сили».
3.«Вона посміхнулась йому, але в тій посмішці була туга, яку веде за собою любов, що гасить ді­вчині очі й кладе їй на руки непереможну втому. Її серце вже розкрилось, як сім'я в пухкій землі...».
4.«..мусив стати письменником. Нічого ні страшного, ні незвичайного він не почував у цьому жаданні. Він зріднився з ним за кілька годин так, ніби викохував роки, а у хвилюванні своєму вбачав ознаку хисту, прояв натхнення до творчості».
5.«У мене багато книжок. Я люблю купува­ти їх і читати теж. А знаєте, єсть такі, що купують і не читають. Купують і ставлять на полицю. Смішно, правда?».
6.«Мале на зріст — йому якраз під пахви, худеньке, у плескуватому капелюшкові... Вона зиркнула спідлоба на юнака, руку свою прибрала й ішла далі своїм чітким, майже військовим кроком».
7.«Він. уперся долонями в підборіддя й хвилин­ку дивився мовчки перед себе на повну залу, щотремтіла від рухів та голосів. Його худе, давно не голене обличчя поросло куцим чорним волоссям і здавалося без міри стомленим».
8.«Щось інертне, без краю байдуже було в її рисах, і тільки коли очі на нього підводила, він знову відчував ту, що з ним танцювала».
9.«Він надто добре знав, що радою на деяку скруту є праця, те найвище, до чого людина зді­бна, і радість праці відчував цілком, віддаватися їй умів до самозабуття».
10.«Тоді... повчально розтлумачив йому, що література, звісно, річ гарна, але непевна, що в житті треба мати сталий заробіток, якийсь фах і провадити корисну працю».
11.«Хлопець ішов не поспішаючи, визивно піднісши голову на знак вищості, якої свідомість чіпко йому в голову вкорінилась, надаючи блиску та спокійної розважливості рухам. Самий про­цес цієї гордої ходи, почуття бездоганної пра­ці кожного коліщатка своєї складної машини давали йому таке п 'янюче задоволення, що він не думав навіть за те, куди саме ведуть його ноги».
12.«Ти підеш... Я згодна... Я знала... Перед тобою ще все. Лишися тільки до осені... Восени ти підеш... Падатиме лист. Будуть тихі вечо­ри... Тоді ти підеш... Хай це буде маленька жерт­ва — перед тобою ж усе... Життя, щастя, моло­дість!..».
Ключ:
Варіант І
1. Степан Радченко.
2. Левко.
3. Степан Радченко.
4. Максим Гнідий.
5. Зоська.
6. Надія Семенівна (Надійка).
7. Рита.
8. Поет Вигорський.
9. Борис Задорожній.
10. Тамара Василівна.
11. Степан Радченко.
12. Поет Вигорський.
1. Левко
2. Ганнуся, училася на курсах крою та шиття.
3. Надія Семенівна (Надійка).
4. Степан Радченко.
5. Максим Гнідий.
6. Зоська.
7. Поет Вигорський.
8. Рита.
9. Степан Радченко.
10. Борис Задорожній.
11. Степан Радченко.
12.Тамара Василівна
Ю.Яновський «Вершники» (новели «Подвійне коло», «Шаланда в морі», «Дитинство»)
Бліц-диктант за змістом твору
Варіант І
1. У якій новелі є образ «блакитних веж»?
2. Хто очолював «купу кінного козацтва» ота­мана Симона Петлюри?
3. До якого міста пробивався кінний загін інтернаціонального полку на чолі з Іваном По­ловцем?
4. Кому з героїв твору належать слова: «Од­ного роду, та не одного з тобою класу»?
5. Хто привіз Мусію Половцю в подарунок бінокль?
6. Кого Данилко покинув удома, ідучи в степ?
7. З якого тіста був спечений жайворонок у Данилка?
8. Яку пісню співав прадід Данило?
9. Коли Данилко вперше відчув себе само­тнім?
10. Про кого Чубенко говорить: «...я плачу за героєм революції, що визволив мене з французької плавучої тюрми»?
11. Якого роду була Половчиха?
12. Хто з братів Половців «працює на заводі й робить революцію»?
Варіант ІІ
1. Назвіть місцевість, де зійшлися в бою бра­ти Половці.
2. Хто командував загоном Добровольчої ар­мії Антона Денікіна?
3. Кому з героїв твору належать слова: «...рід розпадається, а клас стоїть»?
4. Яку батьківську заповідь порушили брати Половці?
5. Що спричинило трагедію братовбивства?
6. Де найбільше любив гуляти Данилко?
7. Хто здавався Данилкові «господарем степо­вих звичаїв»?
8. З якого села походив рід Данилка?
9. Чому Половчиха стояла на березі, а «її сер­це обдував трамонтан, її серце ладне було виско­чити з грудей»?
10. Де пройшло дівування Половчихи?
11. Скільки дітей було в родині Половців?
12. Хто із синів Половців був «артист і грав з греками в „Просвіті" та читав книжки»?
Ключ:
Варіант І
1. «Подвійне коло».                                                                                                        
2. Оверко Половець.                                
3. До Києва.
4. Комісарові Герту.
5. Син Андрій.
6. Сестру Вустю.
7.  Із ячного тiста,
8. Спiвав гайдамацької пiснi про школяра.
9. Коли помер прадід Данило.
10. Про Мусія Половця.
11. «Доброго рибальського роду».
12.  Іван Половець.
Варіант ІІ
1.Степ під Компаніївкою.
2. Андрій Половець.
3. Іванові Половцю.
4. «Тому роду не буде переводу, у котрому браття милують згоду».
5. Громадянська війна.
6. У степу.
7. Прадід Данило.
8. Із Турбаїв.
9. Половчиха виглядала шаланду чоловіка.
10. В Очакові.
11. П'ятеро синів.
12. Оверко.

О. Довженко  «Зачарована Десна»
Бліц-диктант за змістом твору
Варіант І
1. Яке слово пропущено в реченні: «У його реальний повсякденний світ що не день, то часті­ше починають вторгатися...»?
2. Яку картину Сашкова мати купила за кур­ку на ярмарку?
3. Хто часто брав малого Сашка на руки й розповідав про Десну, трави, таємничі озера?
4. Які «чотири няньки» доглядали змалечку Сашка?
5. Хто спалив у печі Псалтир?
6. Де бурлакував батько головного героя?
7. Хто завідував погодою на сінокосі?
8. Чому «вся загребельська парафія сиділа на стріхах з несвяченими пасками»?
9. Скільки років прожив дід Семен?
10. Коли Сашко вперше нагрішив?
11. Хто з героїв твору говорив: «Моє багат­ство Не дозволяє купити мені нові, пробачте, чо­боти»?
12. Хто здавався малому Сашкові величез­ним паном?
1. Яке жанрове визначення творові «Зача­рована Десна» дав сам автор?
2. Хто не міг прожити без прокльонів і дня?
3. Яку музику любив у ранньому дитинстві Сашко?
4. У кого «душа... була океанська»?
5. За що отець Кирило не любив Сашкового батька?
6. Хто «орудував косою, як добрий маляр пен­злем»?
7. Хто не постраждав під час повені?
8. Що «більш за все на світі любив дід Семен»?
9. Від чийого імені ведеться оповідь у творі?
10. Із чим автор порівнює глибину батько­вого горя, коли маленькі сини померли від епі­демії?
11. Хто з родини Довженків чумакував?
12. Хто з героїв твору «не втратив щастя ба­чити... зорі навіть у буденних калюжах на жит­тєвих шляхах»?
Варіант ІІІ
1.​ Кого нагадував дідусь малому Сашку?
2.​ Яку книгу любив читати дід Семен?
3. Чому Сашко любив, щоб його кусали бджоли?
4.​  Що понад усе на світі любила прабабуся Марусина?
5.​ На що була схожа хата, в якій народився Сашко?
6.​ Які чотири няньки доглядали Сашка в дитинстві?
7.​ 3 кого сміялися всі селяни на Великдень під час повені?
8.​ Як щезло з лиця землі рідне село Сашка через півстоліття?
9. За чим жалкував Сашко у дитинстві?
10. Звідки взявся лев у рідній Сосниці Сашка?
11.​ Як змінив своє ставлення до коней Сашко, почувши їх розмову?
12.  Хто «орудував косою, як добрий маляр пен­злем»?
Ключ:
Варіант І
1. Спогади.
2. Картину страшного Божого суду.
3. Прадід Тарас.
4. Брати Лаврін, Сергій, Василько та Іван.
5. Сашкова мати.
6. На Дону, у Каховці,
7. Ворона.
8. Затопило повінню село.
9.  Коло ста літ.
10. Коли вирвав рядок моркви.
11. Батько.
12. Учитель Леонтій Созонович Опанасенко.
Варіант II
1. Автобіографічне кінооповідання.
2. Прабаба Марусина.
3. Клепання коси.
4.У батька.
5.«За красу і нешанобливу вдачу».
6. Дядько Самійло.
7. Ярема Бобир.
8. Сонце.
9. Від імені Сашка.
10. Із темною ніччю.
11. Дід, прадід.
12. Ліричний герой, митець.
Варіант IIІ
1. Бога або святого Миколая.
2. Псалтир.
3. За це мав мідну копійку.
4. Прокльони.
5. На стару печерицю.
6. Брати Лаврін, Сергій, Василько та Іван.
7. Зі священиків.
8. Згоріло.
9. Коли виросте, не буде ні сінокосу, ні риби.
10. Втік із клітки в Бахмачі.
11. Перестав бити.
12. Дядько Самійло.

Літературний диктант   «Упізнай героя»
Варіант І
1. «Він  був високий і худий, і чоло в нього ви­соке, хвилясте довге волосся сиве, а борода біла. І була в нього велика грижа ще з молодих чумаць­ких літ».
2. «Вона була малесенька й така прудка, і очі мала такі видющі й гострі, що сховатись од неї не могло ніщо у світі».
3. «А в малині лежав повержений з небес ма­ленький ангел і плакав без сліз. З безхмарного бла­китного неба якось несподівано упав він на землю й поламав свої тоненькі крила коло моркви».
4. «...він ходив повз нашу хату з цілим снопом довгих вудок і так гупав чобітьми, що ми прокида­лися вночі, як од грому, коли він повертався часом з рибалки. У нього були великі чоботи й такі важкі ноги, що, здавалося, під ним вгиналася земля».
5. «...брав мене на руки й розповідав про Десну, про трави, про таємничі озера — Дзюбине, Церковне, Тихе, про Сейм. А голос у нього був та­кий добрий, і погляд очей, і величезні, мов коріння, волохаті руки такі ніжні...».
6. «Голова в нього була темноволоса, велика, і великі розумні сірі очі... Весь у полоні сумного і весь у той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів».
7.  «Орудував він косою, як добрий маляр пен­злем, — легко і вправно. Коли б його пустити з косою, він обкосив би всю земну кулю, аби тіль­ки була добра трава та хліб і каша».
8.  «Чоловік він був бідний і тому, аби не витра­чати зайвих зарядів, мусив зробитися снайпером».
9. «Він знав прикмети до всіх природних явищ і особливо вірив у мишей. Про повідь він довідався наперед, ще аж зимою».
10.«Вона бездоганно вгадувала наближен­ня дощу чи грому ще при безхмарному ясному небі...».
11.«Він прожив під сонцем коло ста літ, ні­коли не ховаючись у холодок. Так під сонцем на погребні, коло яблуні, він і помер, коли прийшов його час».
12.«Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумів і шанобливість. Зневажав начальство і царя».
1.«Він був письменний по-церковному і в неділю любив урочисто читати Псалтир».
2.«Але без прокльонів вона не могла прожити й дня... Вони лились з її вуст невпинним потоком...».
3.«..молилася святому Юрію Побідоносцеві, що топтав змія лошаком, і отак благала потопи­ти її ворогів...».
4. «Заліз.:, хутко в старий човен, що стояв у клуні в засторонку, і почав думати, що... робити для поновлення святості».
5.«Курив він такий лютий тютюн, що коло нього ніхто не міг стояти близько. Його обходили кури й поросята».
6.«З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіятелів, — він го­дивсь на все. Багато наробив він хліба, багатьох нагодував, урятував од води, багато землі пере­орав...».
7.«Не був він... ні суддею, ні справником, ні по­пом. Він не здатний був на високі посади. Він на­віть не був добрим хліборобом».
8.«Любив співи дівочі, колядки, щедрівки, веснянки, обжинки. Любив гупання яблук у саду в присмерку, коли падають вони несподівано в траву» .
9.«Він почував себе спасителем потопаючих, героєм-мореплавателем, Васкою да Тамою. І хоч життя послало йому калюжу замість океану, душа в нього була океанська».
10.«І як не сміялись тоді з нього дурні необач­ні кутчани, він мовчки розібрав на сінях стріху, зробив на даху кошару, побудував східці, наносив повне горище сіна і збіжжя».
11.«...одна нога була не в злагоді з другою. Вона була значно коротшою, тоненькою й не роз­гиналася навіть у сні».
12.«...старий уже, нервовий і сердитий, оче­видно, чоловік, носив золоті ґудзики й кокарду. Він здавався... величезним паном, не меншим од справ­ника чи судді».
Варіант ІІІ
1.»Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб підростало.  Коли вилізає  саме з землі всяка росиночка, ото мені радість, -любила проказувати вона».
2.«Любив... гарну бесіду й добре слово. Він був наш добрий дух лугу і риби. Гриби й ягоди збирав він у лісі краще за нас усіх і розмовляв з кіньми, з телятами, з травами, з старою грушею і ду­бом...». \
3.«Любив  скрип коліс під важкими возами в жнива. Любив пташиний щебет у саду і в полі. Ластівок любив у клуні, деркачів — у лузі. Любив плескіт води весняної».
4.«...руки...  нікому й ніколи не заподіяли зла на землі, не вкрали, не вбили, не одняли, не пролили крові. Знали труд і мир, щедроти й добро».
5.«Скільки він землі виорав, скільки хліба на­косив! Як вправно робив, який був дужий і чис­тий. Тіло біле, без єдиної точечки, волосся блис­куче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Як гарно ложку ніс до рота, підтримуючи знизу скорин­кою хліба, щоб не покрапать рядно над самою Десною на траві».
6.«...боялась і ненавиділа старців, але наді­ляла їх завжди щедро. Вона була гонориста, і їй дуже хотілось, аби хоч сліпі вважали її за ба­гату».
7.«...,    одягнений у чемерку і великі незносимі чоботи, здавався зовні багатшим від батька, він не жалів для нього милостині і ніколи не образив його словом. ...завжди ходив з бандурою і співав не про божественне. Батько шанував у... зовнішню пристойність митця».
8.«Але, як і кожна майже людина, він мав свій талант і знайшов себе в ньому. Він був косар. Поза своїм талантом, як се водиться серед вузь­ких фахівців, він був людиною немудрою і навіть немічною».
9.«...бачила всіх нас і все, що ми пили, їли, яку рибу ловили, чи де зарізали деркачика косою чи перепілочку, бачила усіх пташок у нашому лісі, все чула і, якнайголовніше, віщувала погоду».
10.«І коли він, покинутий всіма на світі ві­сімдесятилітній старик, стояв на майданах без­притульний у фашистській неволі і люди вже за старця його мали, подаючи йому копійки, він і тоді був прекрасний».
11.«— Тебя не спрашиваю. Пускай сам отве- тит, — сказав тоном слідчого... і знову прохромив мене своїм сірим оком».
12. «Я не приверженець ні старого села, ні старих людей, ні старовини в цілому. Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм».
Ключ:
Варіант І
1. Дід Семен.
2.  Прабаба Марусина.
3.  Сашко.
4. Дід Захарко.
5.  Прадід Тарас.
6.  Батько.
7. Дядько Самійло.
8. Тихон Бобир.
9. Ярема Бобир.
10.  Ворона.
11. Дід Семен.
12.  Батько.
Варіант II
1. Дід Семен.
2.  Прабаба Марусина.
3.  Мати Одарка.
4.  Сашко.
5. Дід Захарко.
6.  Батько.
7. Дядько Самійло.
8.  Сашко.
9.  Батько.
10.  Ярема Бобир.
11.  Тихон Бобир.
12.  Учитель Леонтій Созонович Опанасенко.
Варіант III
1. Мати Одарка.
2. Дід Семен.
3.  Сашко.
4.  Прадід Тарас.
5.  Батько.
6.  Мати Одарка.
7. Старець Кулик.
8. Дядько Самійло.
9.  Ворона.
10.  Батько.
11. Учитель Леонтій Сазонович Опанасенко.
12.Ліричний герой, митець.

О. Довженко  «Україна в огні»
Бліц-диктант за змістом твору
1.​ Село, у якому ми вперше зустрічаємося з головними героями?
2.​ Запорожці - це козаки?
3.​  Що є композиційним обрамленням твору?
4.​ Скільки дітей було у Запорожців?
5.​ З якого приводу з їхалися додому діти Лавріна Запорожця?
6.​ Хто з синів загинув у перший день війни?
7.​ Василь Кравчина був?
8.​ Ернст фон Крауз казав, що ахіллесова п’ята українців - це те, що вони...
9.​ Старостою в селі став...
10.​ Орали землю в Тополівці...
11.​ Хто склав списки молоді для відправлення в Німеччину?
12.​ Христя була дружиною...
Ключ:
1. Тополівка.
2. Це родина.
3. Пісня "Ой, піду я до роду гуляти".
4. (П’ять синів і одна дочка)
5. (Святкували 55-річчя матері)
6. Савка.
7. Танкістом.
8. Не вчать історії.
9. Лаврін Запорожець.
10. Людьми.
11. Лаврін Запорожець.
12. Італійського капітанаАнтоніо Пальма.

О. Довженко. «Україна в огні»
І варіант
Виберіть правильну відповідь
1.     «Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і поета – Олександра Довженка», - сказав:
А   О. Пудовкін                              
Б   Карло Лідзані                 
В   Чарлі Чаплін
Г  С. Ейзенштейн                            
Д  С. Параджанов
2.     На міжнародному кінофестивалі у Брюсселі (1958р.) серед кращих 12 фільмів «усіх часів і народів» був названий фільм Довженка:
А  «Звенигора»                              
Б   «Україна в огні» 
В   «Земля»
Г  «Поема про море»                      
Д  «Ягідка кохання»
3.     «Сьогодні роковини моєї смерті. 31 січня 1943р. мене було привезено в Кремль. Там мене було порубано на шмаття і окровавлені частини моєї душі було розкидано на поталу й ганьбу на всіх зборищах…» - писав у «Щоденнику» О. Довженко про кіноповість:
А  «Україна в огні»            
Б   «Повість полум’яних літ»
В «Зачарована Десна»                    
Г  «Звенигора»                                
Д  «Мічурін»
4.     Скільки дітей було у Лавріна Запорожця?
 А  чотири;
 Б   п’ять;
 В  шість;
 Г  сім
5.     Композиційним епіцентром кіноповісті О. Довженка «Україна
в огні»...
А Є відступ радянських військ на схід.
Б Українське село Тополівка.
В Винищення Ернстом фон Краузом невинних людей.
Г Доля Христі Хутірної
6.     Ахіллесовою п’ятою українського народу німець Ернст фон Краузе у кіноповісті «Україна в огні» вважає:
А надзвичайну співучість;
Б сентиментальність і сльозливість;
В невміння хазяйнувати на власній землі;
Г невміння прощати один одному незгоди;
Д звичка в усьому покладатися на випадок.
7.      Ернст фон Краузе пропонував синові скоштувати:
А українську паляницю;    
Б українську землю;
В український борщ;                      
Г українське сало;               
Д українське молоко.
8.      Христю Хутірну за те, що вона вийшла заміж за німецького офіцера:
А осміяли всім селом;         
Б викликали на судилище;
В вигнали з села;                
Г посадили в тюрму;                      
Д не випустили з Німеччини
9.     Про кого сказано: «Цей темний неук не раз ошарашував навіть свого старого вовка-батька одчайдушного своєю рішучістю і брутальною винахідливістю …»:
А. Людвіга фон Крауза
Б. Івана Гаркавого;
В. Павла Хуторного
Г .Ернст фон Крауз

Три варіанти відповіді:
10.                До представників зовнішньої еміграції не належить:
А О. Довженко;                                                      
Б О. Олесь;
В В. Винниченко;                                      
Г І. Багряний ;
            Д Микола Куліш;                                                   
Е Остап Вишня.
11.                Кіноповість «Україна в огні» була піддана нищівній критиці з боку радянського керівництва за:
А спотворене зображення переможного ходу війни;
Б правдиве зображення трагедії українського народу;
В реалістичне зображення найскладнішого періоду війни;     
Г жанрову недосконалість твору;
Д виправдання фашизму;   
Е яскраво виражені національні риси головних героїв .
12.                О. Довженко наділяє українців у кіноповісті «Україна в огні» такими визначними рисами:
А терплячістю;                                            
Б песимізмом;
В мужністю;                                    
Г байдужістю;
Д синдромом рабства;                                
Е зрадливістю.

ІІ варіант
 Виберіть правильну відповідь

1.     Єдиний офіційний дозволений в СРСР «творчий метод» радянської літератури називається:
А революційний романтизм;                                
Б революційний реалізм;
В сюрреалізм;                                                         
Г соціалістичний реалізм;
  Д постмодернізм.                
2.     Не був екранізований і не друкувався майже 50 років твір О. Довженка:
А  «Україна в огні»                                   
Б «Повість полум’яних літ»
В   «Зачарована Десна»                                         
Г  «Земля»                
Д  «Незабутнє»
3.     Перша звукова картина Олександра Довженка:
А. «Звенигора»
Б. «Іван»
В. «Арсенал»
Г. «Сумка дипкур’єра»
4.  Улюблена пісня, яку виконує родина Запорожців у першому роз-
ділі твору О. Довженка «Україна в огні».
А «Ой піду я до роду гуляти».
Б «Ой матінко-зірко».
В «Із-за гори вітер віє».
Г «Вилітали орли з-за крутої гори».
5.     Ідея кіноповісті «Україна в огні» - це…
А уславлення мужності людини, яка захищає батьківщину;
Б засудження фашистської ідеології;        
В осуд війни, агресії, що призводить до загибелі родів та родин;
Г уславлення ролі комуністичної партії та її членів у перемозі над фашизмом;                    Д збереження історичної пам’яті та засвоєння уроків історії.
6.     Ернст фон  Краузе сказав синові, що українців «не можна підкорити, їх треба…»:
А обдурити; 
Б приручити;
В знищити;   
Г принизити;
Д підкупити.
7.     Через зневіру й розчарування Лаврін Запорожець знімає з покуття:
А портрет Леніна;                           
Б портрет Сталіна;              
В образи;
  Г ікону Божої Матері;                                 
Д фотографію дружини
8.     На кіноповісті «Україна в огні» О. Довженка позначились мотиви творчості:
А І. Франка;                         
Б Л. Українки;                     
В І. Вишенського;
Г  Г. Сковороди;                             
Д Т. Шевченка.
9.     На міжнародному кінофестивалі в Брюсселі в 1958р. серед кращих 12 фільмів «усіх часів і народів» був названий і фільм О.Довженка…
А. «Звенигора»
Б. «Арсенал»
В. «Земля»
Г. «Сумка дипкур’єра»

Три варіанти відповіді:
10.                Назвіть найхарактерніші риси, притаманні соціалістичному реалізмові:
А войовничий бунт проти консервативної і регламентованої суспільної моралі;                Б агітаційність і помітна заданість сюжету;
В заглиблення у внутрішній світ персонажа для осмислення його як індивіда;                    Г «лакування» дійсності і безконфліктність ;
Д безпосередня фіксація вражень, настрою і спостережень;                            
Е штучний пафос.
11.                У кіноповісті «Україна в огні»  домінують:
А пафосний характер розповіді;                           
Б ідеологічний контекст;
В поєднання ліричного й епічного начал;                      
Г політична заангажованість;
Д опертя на національну символіку;                   
Е авторський коментар.
12.                 Персонажами, які загинули, у кіноповісті «Україна в огні», є:
А Василь Кравчина;                                   
Б Олеся Запорожець;
В Савка Запорожець;                                 
Г Купріян Хутірний;
Д Мотря Левчиха;                           
Е Лаврін Запорожець.


О. Довженко  «Щоденник»
Бліц-диктант за змістом твору
1.​ «Щоденник» О. Довженка охоплює період...
2.​У «Щоденнику» О. Довженко відтворив...
3.​ Художня особливість «Щоденника» О. Довженка, яка містить ознаку цього різновиду мемуарної літератури.
4.​ Вперше надрукований (окремi записи) у 1958 роцi в журналi 
5. Нині "Щоденник" - перлина літератури, яку Є. Сверстюк порівняв із якими творами Шевченка?
6.​ «Щоденник» Довженка в цілому складається із ….
7.​ Зі скількох розділів складається «Щоденник»?
8.​Якій саме темі Довженко присвятив багато записів у «Щоденнику» ?
9.​ «Щоденник» містить викривальні матеріали проти кого?
10.​ У “Щоденнику” від 19 вересня 1945р. автор “Україна у вогні” написав: “Знайшлася потвора, холоднодуха і зла, якій я стояв на дорозі. Се Ч.М.” Про що йдеться?
11.Про задум якого твору пише автор у “Щоденнику”: “Розпочну писати новий сценарій про народ... Напишу... про людей простих, звичайних, отих самих, що звуться у нас широкими масами, що понесли найтяжчі втрати на війні, не маючи ні чинів, ні ордерів. Напишу, як їм жити і що робити і як і що думати, щоб краще жилося по війні...”?
12.  У «Щоденнику» О.Довженко записав: «31 січня 1943р. мене було привезено у Кремль. Там мене було порубано на шмаття і окривавлені частини моєї душі було розкидано на поталу й ганьбу на всіх зборищах…». За яку кіноповість так критикували митця?
Ключ:
1. З 1941 по 1954роки.
2. Трагічну долю українського народу, країни та її видатних синів.
3. Фрагментарність.
4. «Днiпро».
5. «Давидові псалми».
6. 4 зошитів.
7. Із 5 розділів.
8. Жіночій долі.
9. Сталіна і «системи».
10. Про людину (Михайла Чаурелі), яка доводить до відома Берії “націоналістичну” суть твору “Україна в огні”.
11. «Повість полум’яних літ».
12. «Україна в огні».

О. Довженко - літератор
Бліц-диктант
1.​ Одне з найсильніших оповіданні О. Довженка у нашій воєнній прозі
2.​ «Прекрасна людина в бою за Батьківщину. Прекрасна вона в стражданнях і в смерті за неї. Але найсвітліша краса її в труді» - це рядки з твору ….
3.​ Ця п’єса лягла в основу кінофільму «Мічурін» …
4.​ «Людина на вiйнi - це воля. Є воля - є людина!Нема волi - нема людини! Скiльки волi, стiльки й людини, -ось що я знайшов.» - так говорив хірург Микола Дудка з твору 
5.​ Який герой нелюдським зусиллям волі зумів подолати смертельну хворобу — гангрену?
6. Поштовхом до написання цього оповідання стали болючі роздуми письменника над особливим трагізмом жіночих доль під час війни.
7.​  Це оповідання увійшло у кіноповість 
8.​ У цьому оповіданні найбільш яскраво подані знущання з нещасних полонених в таборах.
9.​ Ця історія зачіпає саму душу. Тонкі струни серця, тонкі струни любові до матері, Безмежна щирість і доброта жінки, яка пішла на ризикований вчинок привела до такого страшного наслідку
10.​  Скільки літературних сценаріїв і кіноповістей створив Довженко ?
11. Які п’єси написав О. Довженко ?
12.Справжнім шедевром української ліричної прози стала його автобіографічна повість …
Ключ:
1.​  «Ніч перед боєм».
2.​ «Поема про море».
3.​ «Життя в цвіту».
4.​ «Воля до життя».
5.​ Іван Кармалюк.
6. «Незабутнє».
7.​  «Україна в огні».
8.​ «На колючому дроті».
9.​ «Мати».
10.​  15.
11. «Потомки запорожців», «Життя в цвіту».
12.«Зачарована Десна».
  Контрольна робота за творчістю
      Д.Павличка, В.Симоненка, 
         Л.Костенко, І. Драча
                                     
            ( 11 клас – філологічний профіль)

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ ( 0 - 3 бали)
1. Яка з  наведених  ознак  не  відображає  світоглядних  засад «шістдесятників»?
А)    гуманізм і антропоцентризм (культ людської особистості як центру Все­світу);
Б )  моралізм та естетичний максималізм (культ моральності як абсолютного мірила людських вчинків);
В)  активний патріотизм (любов до Батьківщини й рідного народу, форму­вання національної свідомості);
Г) активне впровадження підсвідомого, інтуїтивного сприйняття дійсності (сновидіння, хворобливі галюцинації, світ таємних інстинктів, невиразні мрії, примхливі асоціації тощо).
2.  «Витязем молодої української поезії» В.Симоненка назвав:
А ) Іван Драч;                             
Б ) Олесь Гончар;             
В ) Ліна Костенко;      
Г ) Василь Стус.
3.  Дмитро Павличко переймається проблемами рідної мови в усіх названих поезіях, окрім:
А ) «О рідне слово, хто без тебе я?»;                      
Б ) «Ти зрікся мови рідної»;
В ) «Якби я втратив очі, Україно»;                        
Г ) «Дзвенить у зорях небо чисте...».
4.  Музику до поезії Д. Павличка «Два кольори» написав :
А ) О. Білаш;                     
Б ) Л. Ревуцький;           
В ) Г. Майборода;              
Г ) П. Майборода;                         
5.  Укажіть твір Дмитра Павличка, ідейний зміст якого передають слова:
Не усміхались навіть крадькома;
Напевно, дуже, добре пам'ятали,
Що здох тиран, але стоїть тюрма!
А ) «Якби я втратив очі, Україно...»;                 
Б ) «Покаянні псалми»;
В)  «Дзвенить у зорях небо чисте..»;                    
Г ) «Коли помер кривавий Торквемада...».
6.   Яку філософську думку висловлює Ліна Костенко у фіналі поезії «Пастораль XX сторіччя»?
А ) необережність призводить до лиха - діти завжди повинні слухатися до­рослих;
Б  ) життя приходить на зміну смерті - життя вічне і безперервне;
В ) все залежить від Бога;
Г ) жодна людина не застрахована від нещастя.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ ( 0 - 3 бали)
7.  Про які крила йдеться в однойменному творі Івана Драча?
А)  крила могутнього птаха;                                    
Б ) божественний дарунок, талант;
В ) крила ангела;                                                        
Г ) крила кохання;         
Д ) крила мрій.
8.  В  алегоричних  образах  соняшника  і  сонця  в   «Баладі  про  соняшник»  представлено:
А ) поета і поезію;                                                      
Б ) Україну і українців;
В ) «материкових» українців і емігрантів;            
Г ) реальне і фантастичне;     
Д ) матір і дитину.
9.  Перша поетична збірка Ліни Костенко має назву:
А ) «Проміння землі»;                                             
Б ) «Над берегами вічної ріки»;
В ) «Вітрила»;                                                             
Г ) «Зоряний інтеграл».
10.  Укажіть  назву  книжки,  за  яку  Ліна  Костенко  була  удостоєна  премії  Франческо Петрарки у 1994 р,:
А ) «Неповторність»;                                                
Б ) «Інкрустації»;
В ) «Сад нетанучих скульптур»;                            
Г ) «Вибране».
11. «Кирпаті сільські аргонавти, голуб'ята», які стали жертвою «смертоносного відлуння» війни, — герої твору Ліни Костенко:
А ) «Тут обелісків ціла рота»;                               
Б ) «Пастораль XX сторіччя»;
В ) «Життя іде і все без коректур»;                     
Г ) «Вже почалось, мабуть, майбутнє».
12. Роздуми  над  швидкоплинністю  часу,   цінністю  коленого  прожитого  дня спостерігаємо у рядках поезії Ліни Костенко:
А) «Лежать наморені солдати,
    А не проживши й півжиття!» («Тут обелісків ціла рота» );
Б ) «Вона росте Іде, завтра буде вишенька.
     Але печаль приходить завчасу». («Світлий сонет» );
В ) «...я залишуся в серці твоєму
    На сьогодні, на завтра, навік» («Розкажу тобі думку таємну»);
Г ) «Життя іде і все без коректур, І час летить, не стишує галопу...» («Життя іде і все без корректур»)
13.       Укажіть найбільш влучне жанрове визначення твору          Л. Костенко «Маруся Чурай»:
А)  історична пісня;
Б ) драматична поема;
В ) історична драма;
Г ) історичний роман у віршах.
14. .  Якою  темою  об'єднані  Симоненкові  поезії  «Піч»,   «Баба  Онися»,  «Дід умер»?
А) Страждання українського народу під час Другої світової війни;
Б ) голодомор 1932 - 1933 рр.;                                   
В ) доля простої людини;
Г ) згубні наслідки техногенної революції XX ст.;   
Д ) братовбивча війна після революції 1917 р.
 15.Установіть назву поезії Л. Костенко за поданим фрагментом:
Людині бійся душу ошукать,
Бо в цьому схибиш - то уже навіки,
А ) «Пастораль XX сторіччя»;                       
Б ) «Світлий сонет»;
В ) «Тут обелісків ціла рота»;                       
Г ) «Життя іде і все без коректур»;
16. Укажіть твір Івана Драча, у якому він, відчуваючи свою відповідальність перед людьми, зболено промовляє:
Я заздрю всім, у кого є слова.
Немає в мене слів. Розстріляні до слова;
Мовчання тяжко душу залива.
Ословленість — дурна і випадкова.
А ) «Чорнобильська мадонна»;                          
Б ) «Балада про соняшник»;
В ) «Етюд про хліб»;        
Г ) «Крила»;                           
Д)«СмертьШевченка».
 17. Про кого (що) йдеться у творі «Задивляюсь у твої зіниці...»?
А ) про кохану;                                                         
Б ) про Україну;
В ) про матір;                                                              
Г ) про поезію;           
Д ) про вишню біля хати.
18.       До специфіки творчої манери письма І.Драча належать всі, окрім:
А ) охоплення світу в усіх масштабах;              
Б ) кіномонтажне поєднання образів;
В ) оновлення модерним мисленням;                    
Г ) словесний мінімалізм і пісенні ритми;
Д ) превалювання неологізмів й техноцизмів
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ ( 0 – 3 бали)
1 9. Установіть   відповідність   між   назвою  поезії   Івана   Драча  і жанром, до якого вона належить:
1.«Балада про соняшник»   А) модифікована балада
2. « Крила»                           Б) вірш-епістола                                                         
3. «Ніж у сонце»                  В) балада-казка                                     
4. «Лист до калини»            Г) прозова вставка-епістолярій
                                               Д) поема
20 . Установіть відповідність між назвою поезії   та її автором:
1. Д. Павличко                   А) «Два кольори»;         
2. Л.Костенко                     Б) «Люди – прекрасні»              
3.  І. Драч                            В) «Українське альфреско»;
4. В.Симоненко                  Г)«Сеньйорито акаціє, добрий вечір»;
                                            Д) «Лист до калини…»;                                               
 21. Установіть відповідність між фрагментом поезії Дмитра Павличка і тропом (засобом поетичного синтаксису), ужитим в ньому:
1.«Моя ти - пісня, сила і відвага,                 А)антитеза;
Моє ти - людсько-ленінське ім'я...               Б) епітети;
2. «Два кольори мої, два кольори:               В)епітети,перифраз, звертання;
Червоне-то любов,ачорне — то журба».     Г ) метонімія;                                     3. «Моя душа над снігом стала,                   Д)анафора;
Неначе яблуня в плодах»                              Е)метафора, порівняння.
4. «Коли ми йшли удвох з тобою 
Вузькою стежкою по полю, 
Я гладив золоте колосся...»           
5 .«А ви, мої освічені моголи,    
Нагі внучата княжої землі,  _         
Все віддали — і рідну мову, й школи   
За знак манкурта на низькім чолі»
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ   ( 0-3 бали) 
Доведіть або спростуйте тезу:
«Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину» (В.Симоненко) 

КЛЮЧ                                                   
1.Г                                                                                                         
2.Б                                                                                                     
3.Г                                                                  
4.А                                                                            
5.Г                                                                      
6.Б
7.Б
8.А                                                                                                               
9.А                                                             
10.Б                                                                    
11.Б                                                                    
12.В                                                              
13.Д                                                                    
14.В                                                                     
15.Г                                                                   
16.А                                                                 
17.Б                                                                    
18.Г                                                                
19.А,В,Д,Б                                                       
20.А,В,Д,Б                                                            
21.Д,А,Е,Б,В                                                            


                                                               


5 комментариев:

  1. Ви працьовита бджілочка, пані Ірино. Дякую, що ділитеся своїм надбанням. Наснаги Вам.

    ОтветитьУдалить
  2. Щиро вдячна за прекрасний матеріал та економію мого часу!!! Наснаги Вам!!!

    ОтветитьУдалить