Рада вітати на сторінках свого блогу колег, батьків, учнів!!!

Українська мова(тести)8 клас

                     СИНТАКСИС.ПУНКТУАЦІЯ.                                      
( ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ДВОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. 
ГОЛОВНІ ТА ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ) 
                    І ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія, стан або ознака іншого предмета, і відповідає на питання непрямих відмінків називається…
а) обставина;         
б) присудок;          
в) додаток;           
 г) означення. 
2. Другорядний член речення групи присудка, що характеризує дію, стан чи ознаку, називається…
а) обставина;                        
б) присудок;                            
в) додаток;                                       
г) означення. 
3. Другорядний член речення, що виражає ознаку  предмета і відповідає на запитання який? чий? котрий? скількох?,називається…
а) обставина;                        
б) присудок;                             
в) додаток;                                        
г) означення. 
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ                                                                                                           
4. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ОВЕС  У  ТРЬОХ  КОЖУХАХ,  А  ВІТРУ  БОЇТЬСЯ.
а) обставиною;                    
б) означенням;                        
в) додатком;                                     
г) підметом.                                                                                                                       
5. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово:  ДОБРО  І  ЗЛО  ВІДОБРАЖАЮТЬ  РЕАЛЬНІ  УМОВИ  ЖИТТЯ  В  СУСПІЛЬСТВІ.
а) обставиною;                     
б) означенням;                        
в) додатком;                                     
г) присудком.
6. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ЛЕЧУ  Я  ВКЛОНИТИСЬ  ДНІПРОВІ – СЛАВУТІ.
а) обставиною;                     
б) означенням;                        
в) додатком;                                     
г) підметом.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ                                 
7. Установіть відповідність між підкресленим членом речення і способом його вираження:
1) Козацькому роду нема переводу  .                              
2) Виходить дівчина із хати води в криниці набирати  . 
3) Душевні сили необхідно тренувати постійно  .          
4) До нас вийшов чоловік у формі залізничника.         
А) обставина часу;
Б) неузгоджене означення;
В) узгоджене означення;
Г) прямий додаток.
8. У котрому реченні порівняльний зворот треба відокремити комами:
а) Ця красива дівчина була як сонце.
б) Мов бриль красується біля старої сосни боровик.
в) Василько стояв біля печі червоний як рак.
г) І.Франко як справжній вчений мав широке коло всебічного знання.  
9.  Установіть відповідність між  підкресленим членом речення і видом обставини за значенням :
1) Сад музикою сповнений по вінця.                                         
2) Життя йде розмірено, чітко й упевнено.                                
3) Повесні в придніпровських лозах завжди співали солов’ї. 
4)Синіли плавні за Дніпром.                                                       
А) обставина місця;
Б) обставина часу;
В) обставина міри й ступеня;
Г) обставина способу дії.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть текст, виправляючи орфографічні та пунктуаційні помилки . Зробіть повний синтаксичний розбір підкресленого речення:
   Усмішка винятково важливий знак етикетного спілкуваня. Вона є найдійовішою зброєю за допомогою якої найлехше проникнути крізь панцир наших «я». Дружня усмішка усуває настороженість або агресивність долає всілякі перешкоди у спілкувані з людьми. Відкрите обличча прямий погляд привітна усмішка це прикмети людини  розумної доброзичливої вихованої.
                                                                       
              ІІ ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія, стан або ознака іншого предмета, і відповідає на питання непрямих відмінків називається…
а) обставина;                        
б) присудок;                             
в) додаток;                                       
 г) означення. 
2. Другорядний член речення групи присудка, що характеризує дію, стан чи ознаку, називається…
а) обставина;                        
б) присудок;                            
в) додаток;                                        
г) означення. 
3. Другорядний член речення, що виражає ознаку  предмета і відповідає на запитання який? чий? котрий? скількох?,називається…
а) обставина;                        
б) присудок;                             
в) додаток;                                        
г) означення. 
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ                                                                                                           
4. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ОСВІТЛЕНИЙ ВОГНЯМИ, ПІДХОДИТЬ ПАРОПЛАВ «ТАРАС ШЕВЧЕНКО».
а) обставиною;                     
б) означенням;                       
в) додатком;                                     
г) підметом.                                                                                                                       
5. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ВИХОДИТЬ ДІВЧИНА ІЗ ХАТИ ВОДИ В КРИНИЦІ НАБИРАТИ.
а) обставиною;                    
б) означенням;                        
в) додатком;                                     
г) присудком.
6. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: БРАТИ ЖИЛИ, ЯК КАЖУТЬ, ДУША В ДУШУ.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ                                 
7. Установіть відповідність між підкресленим членом речення і способом його вираження:
1) Відцвів, друже, сонячний степ.                       
2) Бабуся купила борошна.                               
3) З самого ранку в лісі точився бій.                
4) Подали команду рушати.                                    
А) обставина часу;
Б) неузгоджене означення;
В) узгоджене означення;
Г) прямий додаток.
8. У котрому реченні порівняльний зворот треба відокремити комами:
а) Сонячна галявина була як око старого лісу.
б) Мати наче ясне сонечко глянула на сина.
в) Василько стояв біля печі і говорив як по писаному.
г) Т.Шевченко  як справжній патріот палко любив свою землю.  
9.  Установіть відповідність між  підкресленим членом речення і видом обставини за значенням :
1) Необхідно тренувати душевні сили ще більше   .                        
2) Звичаї об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю.   
3) Урочисте відкриття парку «Софіївка» відбулося  у травні 1802 року
4) На березі річки  росло кілька десятків верб.                          
А) обставина місця;
Б) обставина часу;
В) способу дії;
Г) обставина міри й ступеня.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть текст, виправляючи орфографічні та пунктуаційні помилки . Зробіть повний синтаксичний розбір підкресленого речення:
    У середині ХІХ століття на передові рубежі світової науки вийшла Українська філологія. Найавторитетнішим її представником був Олександр Потебня якого однаковою мірою можна важати і мовознавцем і філологом. Народився Потебня на сумщині. Основні дослідницькі інтереси молодого вченого були пов’язані із слов’яно – знавством.

Просте речення. Головні члени речення 

1 варіант
1. Знайдіть речення, в якому є підмет і присудок:
а) Довгий яр, весь білою черемхою залитий (М. Рильський);
6) Дощ припустив і вщух (П. Байдебура);
в) І сонце, й день, і вишня в цвіті, і творчості крилата мить (П.Тичина):
г) Завершуй задуми і справи, не залишай на кращі дні (М. Сингаївський).
2. Знайдіть речення, в якому є тільки підмет:
а) В полі пахло вогким осіннім зіллям (ОКопи­ленко);
6) Вдар словом так, щоб аж дзвеніло міддю (П. Тичина);
в) І поля, і мости, і вагони, жайвороній задум­ливий спів (В. Сосюра);
3. Знайдіть речення, в якому є тільки присудок:
а) Над нами блакить і радісне сонце свободи (П. Тичина);
6) Hi хмарки в небі (ВСосюра); г) Тривожних коней храп (МБажан).
в) Інеєм окутало скрізь дерева (СВасильченко);
4Знайдіть непоширене речення: .
а) В моїм серці ніколи не замовкне весняний грім (ВСосюра);
6) Як пахне хліб (ПВоронько);
в) За столом я знову бачу схилене обличчя мами (М. Стельмах);
г) Колосисте море синіло під росою в тьмяному світлі (М. Коцюбинський).
5Знайдіть речення з підметом, вираженим іменником:
а) Прожити вік - не поле перейти (Нар. тв); 6) Сава Андрійович раптом замовк (ОДовженко);
в) Незабаром Соломія з Іваном простували повз плавні до циганської оселі (М. Коцюбинський);
г) Вода прибувала з дивовижною швидкістю (О. Довженко).
6Знайдіть речення з підметом, вираженим субстантивова­ною частиною мови:
а) Усі ми дужі дружбою своєю (ВСосюра);
6) Першою думкою в Остапа було тікати (МКо­цюбинський);
в) Пахне в'ялою травою, квітами (О. Довженко); г) Он ідуть закохані і юні (ВСосюра).
7Знайдіть речення, в якому підмет виражений неозначеною формою дієслова:
а) Прожити вік - не поле перейти (Нар. тв.); б) Грамотний-тямущий і на все видющий (Нар. тв.);
в) Умовились ми з Василем на річку піти на цілий день(О. Копиленко);
г) На давніх партизанських тропах лишалась спогадом війна (ЛДмитерко).
8Знайдіть речення з підметом, вираженим стійким слово­сполученням:
а) Межи втікачами були й Остап з Соломією (М. Коцюбинський); б) Чотири літа пролетіло (А. Малишко);
в) На тонкуватій шиї шарніром рухається ада­мове яблуко (ОДовженко);
г) Майже водночас з різних госпіталів у третій батальйон повернулися Шовкун і Черниш (О.Гончар).
9Знайдіть речення, виражене сполученням числівника з іменником:
а) І кожний з нас те знав, що слави нам не буде (І. Франко).
б) Один з партизанів підвівся на стременах (А. Головко).
в) Батько з сином пішли на панський тік моло­тити (ІНечуй-Левицький);
г) Вишні-черешні цвітом вкрилися (Нар. тв.). 
10.Знайдіть речення з підметом, вираженим складною назвою: а) П'ять ораторів змінюється за хвилину  так кортить усім говорити (О. Довженко); б) Хлопчик Юрчик разом з дідом та бабунею приїхав з міста на дачу відпочити (Н. Забіла)в) "Садок вишневий коло хати"  зразок геніальності й простоти в поезії(М. Рильський); г) Та сім'я яворів невесела уклонилась кінноті до ніг(А. Малишко)
11. Знайдіть речення з простим дієслівним присудком: а) Заради визволення Києва кожний воїн був готовий віддати життя (А. Москаленко); 6) Месники тепер мали виконати основне зав­дання рейду (Л. Горлач); в) Я намалюю тебе серед березового гаю (І. Цюпа); г) Полум'яний дід довго не міг прочахнути (О. Довженко). 
12. Знайдіть речення з складеним дієслівним присудком: а) Тепле повітря навкруги було напоєне густи­ми пахощами степових квітів (О. Гончар); 6) Платон любив тихими вечорами виходити на полтавський шлях (Л. Горлач); в) Обличчя хлопчика світилося посмішкою (В. Собко); г) Картина навкруги була дуже оригінальна (І. Нечуй-Левицький).

2 варіант
1Знайдіть речення з складеним іменним присудком:
а) Рибалки допливли до Цареградського гирла (ІНечуй-Левицький);
6) Самієв разом з начальником штабу почали розробляти детальний план операції (ОГон­чар)
в) Карпо був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем
(ІНечуй-Левицький);
г) А вранці дика качка зривається шукати ва­шого пострілу рано-рано, тільки починає на
світ благословлятись (О. Вишня).
2Знайдіть речення з присудком, поставленим в однині:
а) Катерина і Валерій (сидить, сидять) поруч (ОДовженко);
6) Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга (охопила, охопили) Петрове сер­це.
в) (Радів, раділи) садок, і поле, і долина (Л. Глібов);
г) (Гримнуло, гримнули) кілька пострілів (МКо­цюбинський).
а) Менша частина (залишилася, залишилися) чекати автобуса (БКомар);
3Знайдіть речення з присудком, поставленим у множині:
6) А в хату (ввалилося, ввалилися) кілька німців та гайдамаків (А. Головко);
в) Біля вогнища (сидить, сидять) купка партизанів (А. Головко);
г) І (росло, росли) ще, пригадую, багато тютюну (О. Довженко).
4Знайдіть речення, в якому іменна частина складеного при­судка виражена іменником:
а) Шлях лежить великий (ОДовженко); в) І нехай наше життя буде чудесною піснею (І. Цюпа);
6) Поміж кленами була розчищена широка доріжка (МІвченко);
г) Брянський лежав на палатці білий, спокійний, з ясним чолом (О. Гончар). '
5Знайдіть речення, в якому іменна частина складеного при­судка виражена дієсловом у неозначеній формі:
а) Поезія - це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі (ЛКостенко);
6) Жити - значить боротися, діяти, можливо, помилятися, падати, вставати, щоб знову
горіти чистим вогнем (І. Цюпа);
в) У нього очі - наче волошки в житі (А. Головко); г) Один кінь у нас звався Мурай (ОДовженко).
6Знайдіть речення, в якому іменна частина складеного при­судка виражена прикметником:
а) Тоді Десна була глибокою і бистрою (ОДов­женко);
б) В хаті було як у вінку (А. Головко); в) Ти будеш співучою ялиною, а я стану явором (1. Цюпа);
г) Молочно-зеленою місячною імлою була вкрита долина (М. Івченко).
7Знайдіть речення, в якому підмет і присудок виражені на­зивним відмінком іменника:
а) Писати - не язиком чесати ( Нар. тв.); 6) Сім мінус три - чотири;
в) Ми - сірі гуси в хмарі (А. Малишко);
г) А спів той - наче брат, що гонить з серця горе, змагатись не дає журбі І. Франко).
8Знайдіть речення, в якому підмет і присудок виражені нео­значеною формою дієслова:
а) Україна - розкішний вінок з рути і барвінку, що над ним світять заплакані золоті зорі б) Я знаю, - мова мамина - свята (МАдаменко);­
в) Вік звікувати - не в гостях побувати (Нар. тв.); г) Вірний приятель-то найбільший скарб (Нар.тв.)
9Знайдіть речення, в якому тире між підметом і присудком ставиться:
а) Там все знайоме з дитячих літ (А. Малишко);
6) Я дочка свого народу, всю красу свою і вро­ду лиш йому, йому віддам (П. Тичина);
в) У навчанні, в роботі Серга пристрасний і тем­пераментний до краю (О. Гончар);
г) Це місто прекрасне, як усмішка долі (ЛКос­тенко).
10Знайдіть речення, в якому тире між підметом і присудком ставиться:
а) Мій поклик праця, щастя і свобода (І. Франко); 6) Яке багате й особливе весілля (ВСидоренко); в) Хай я не люди, ну й Хома не чоловік (Нар.тв.) ; г) Сад великий, але старий, запущений.
11Знайдіть речення, в якому тире між підметом і присудком не ставиться:
а) Для мене найсвятіша нагорода потрібним буть, країно рідная, тобі (ВСосюра);
6) Промені як в сонячних очах! (ПТичина); в) Усе життя як пісні передмова (А. Малишко);
г) В росі Тарасова могила, навколо праця і ча­вун (В. Сосюра).
12Знайдіть речення, в якому тире між підметом і присудком не ставиться:
а) Благословенна в болях ран степів широчина бездонна (М. Рильський);
6) У нас кохати полюбить сповна (А. Малишко);
в) Найкраща насолода, висока радість життя почувати себе корисним і близьким людям.
г) Вибивати склянки значить видзвонювати в корабельний дзвін години (М. Трублаїні).


                 Речення з однорідними членами 

1. Знайдіть речення з однорідними членами без сполучників:
а) Сонце вже показалось і пекло камінь (МКо­цюбинський);
б) Над містом, над заводом, над усім Донба­сом пролунали гyдки (В. Собко);
в) Схопила лиска півника та й зникла в гущині (Н. Забіла);
г) Хоч не гріло, та світило осіннє сонечко(Л. Українка).
2. Знайдіть речення з однорідними членами із сполучника­ми:
а) Вітер шарудів і грався довгими вусами колосків (В. Собко);
б) Яр в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами.
в) По заході сонця одразу сплив повний місяць над островом, освітив очерети, кущі, висе­лок.
г) Руки в старого лісоруба вузлуваті, жилаві, могутні (О. Ільченко).
3. Знайдіть речення, в якому узагальнююче слово стоїть пе­ред однорідними членами:
a) Чарівний світ плине переді мною сині води, білі піски, хати на високих берегах.
б) Луки, гори, пишні сади все зелене й принишк­ле (О. Гончар);
в) І над водою, і над гаєм кругом, як в усі, все мовчить (Т. Шевченко).
г) Молоді палкої пориви бурхливі, думи, ідеали, мрії золоті це сміливо гордий виклик темноті.
4. Знайдіть речення, в якому узагальнююче слово стоїть після одорідних членів:
а) Наче все покрилось туманом і ріка, і гори, і сади (А. Шиян);
б) Стояла похмура непривітна погода сльота, мжичка, дощ, вітер (В. Козаченко);
в) Тихо було навкруги над широким плесом ли­ману внизу і позаду над урвищами гори.
г) Гуркіт підвід, рокіт моторів, іржання коней все ставало зараз помітно лункішим, ніж вдень.
5. Знайдіть реченя з однорідними підметами:
а) По заході одразу сплив повний місяць над островом, освітив очерети, кущі, виселок;
б) На високих горбах шумілт під вітром віковічні дуби, липи, клени;
в) Здалека лунало срібне, палке, тужливе ще­бетання соловейка (ЛУкраїнка);
г) Телеграфіст приймав зведення і з Києва, і з Одеси, i з Могильова, і з Волочиська.
6. Знайдіть речення з однорідними присудками:
a) Все частіше краплі стікали з дахів, з ринв, зі стін (М. Коцюбинський);
б) Діти розділилися на бетонярів, каменярів,теслярів, водолазів, машиністів (Д.Бедзик)
в) Вирували вітри, ламали дерева, збивали молодий плід y садах (К. Гордієнко);
г) Дід робив людям чи воза, чи сани, чи колеса, чи січкарню (М. Стельмах).
7. Знайдіть речення з однорідними додатками:
a) Ледве встала Катерина, поклонилась, ви­йшла мовчки з хати (Т. Шевченко);
б) В тій пісні чулися гудки заводів i рев машин, i шепоти пшениці (П. Тичина);
в) Я y думках забирався в горох або нахиляв до себе співучі маківки, або вибирав огірки.
г) Моя мати перша в світі навчила мене любить роси, легенький ранковий туман, п'янкий любисток,
м’яту, маковий цвіт, осінній гороб i калину (М. Стельмах).
8. Знайдіть речення з однорідними обставинами:
a) Вились i танули серед дерев сизі димки над бараками (Ю. Збанацький);
б) Шосейний шлях пролягав полями через ліски i зарослі, бори i непролазні хащі.
в) A в печері ані золота, ані срібла, ані каміння дорогого (М.Вовчок).
г) Часом у блакитній вишині пропливала біла хмара, або пролітала пташина, або ширяв над річкою
шуліка, зірким оком вишукуючи здобич (А. Шиян).
9. Знайдіть речення з однорідними означеннями:
а) Чарівний своєю природою київський зоосад і в травні, і в червніі кожного місяця.
б) Човен здригався і піднімався догори то но­сом, то кормою (М. Трублаїні);
в) Одної зимової ночі серед безкрайої північної тайги дрімав старий лось.
г) У темряві гyстій, тяжкій і рівній прокинувсь я (М. Рильський).
10. Знайдіть речення з неоднорідними означеннями:
а) Молодий горбоносий парубок в шинелі кра­сиво повертає голову до нас і приязно усміхається.
б) На подвір'і шахти стояв збуджений, тривож­ний гомін (П. Панч);
в) Будуть приходити люди вбогі й багаті, веселі й сумні, радощі й тугy нестимуть мені;
г) 3 землі піднялися три ракети: червона, зеле­на і жовта (М. Стельмах).
11. Знайдіть речення з непоширеними однорідними членами речення:
а) Ношу дрова до куреня, розводжу огонь, чищу картоплю,ожину збираю(О.Довженко)
б) У маминих вузликах лежало все те, що далі зійде, зацвіте, закрасується, перевіється по всьому
городі: огірки, квасоля біла, ряба і фіалкова, безлуский горох, турецький біб, чорне просо на розвід,
кукурудза жовта й червона, капуста, буряки, мак, морква, петрушка, цибуля, часник,соняшник,
кручені паничі, нагідки, чорнобривці, гвоздика і ще всяка всячина (М. Стельмах);
в) Вітер без гуку пролітав над селом, нi шуму лісового, нi співів пташиних він не
розносив, тихо і ясно, спокійно, та не радісно (Л. Україн­ка);
г) Темрява літньої ночі обгортала поволі мовчаз­ні вулиці, і солом'яні стріхи, і садки, і стрункі тополі.
12. Знайдіть речення з поширеними однорідними членами речення:
а) Петрик розповідав Клаві про небо й землю, природу й людей, сонце й місяць.
б) Наче в провесні чи в літі зацвіли поля (Т. Ма­сенко);
в) Закони вод, вітріві хмар, і світла одкрились нам у тi далекі дні (В. Сосюра);
г) Коли вийти на вершину однієї з трьох rip і гля­нути на схід, очам відкриваються неосяжні заливні
луги, дубові діброви, рукави Дніпра, що виблискують на сонці, ніби широкі, блискучі мечі, кинуті
казковими велетнями в лугові трави та верболози.

ЗВЕРТАННЯ, ВСТАВНІ СЛОВА, ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
     1. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку.
     А Ти зійди на гору, брате, і поглянь на схід: стали світлі наші ха­ти і просторий світ
(Я. Колас).

Б О ліро пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач).
В Ми зберегли тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не по­ранив (Я. Тичина).
Г Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й те­пло пісень моїх (В. Симоненко).
2. Визначити речення з поширеним звертанням.
А До тебе, Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься (Леся Українка).
Б Пригадайте, мамо, те прощання край воріт, де сяяла роса (Д. Павличко).
В Микито, знов мою пораду ти забув і судиш про князів (/. Ко­черга).
Г До тебе, мій дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні обрії знань (Р. Братунь).
3. Знайти речення зі вставним словосполученням.
А Густий, соковитий, запашний бур'ян з-під ніг слався, мені зда­валося, до самого обрію (Я. Панч).
Б Оце (одного разу було свято й погода) сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася у поле на шлях (Марко Вовчок).
В Почуття підлого переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з почуттям самозбереження, важ­ливішого, ніж збереження фізичне (/. Багряний).
Г Чи тільки терни на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий (Леся Українка).
4. Знайти речення, у яких вставні слова виражають упевненість.
А Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік (О. Кор­нійчук).
Б Мені тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для лю­бові, для кохання, для зачарованості й захопленості (Я. Загребельний).
В Живу, як знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап Вишня).
Г Увечері, справді, пішов дощ (Ю. Смолич).
5. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?
А О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене (Л. Первомайський).
Б О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість гро­мово, Твій звук у мене в серці не затих (Д. Павличко).
В О Львове батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала Русь безкраю (Д. Павличко).
Г За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (/. Гон­чаренко).
     6. Знайти речення, у якому звертання стоїть у кінці.
А Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов (М. Рильський).
Б Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік (Л. Костенко).
В Гей рицарю жадібний, стережись (А. Бажан).
Г Я сирота з Вільшаної, сирота, бабусю (Т. Шевченко).
7. Знайти речення з непоширеним звертанням.
А Краю героїчний, пісне соколина, ми розбили бурі вільними грудьми, підняли ми в лузі журну ту калину, Україну славну звеселили ми (В. Сосюра).
Б Гірке, Тарасе, твоє панування, краще б до людей ішов у най­ми (С. Васильченко).
В Південний краю, як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка).
Г Запалай, мій вогнику крилатий, полум'ям привітним і незлим (А. Малишко).
8. Знайти речення зі вставним словом.
А Дівчина не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки, а коли й не до тої самої, то при­наймні в тому самому поштовому відділенні, що значилося під цифрою сім (П. Загребельний).
Б Тепер, щоправда, довкола було досить голо і сумно (І. Франко).
В І враз, неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки ор­кестру (Ю. Смолич).
Г У неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було (Т. Шев­ченко).
9. Знайти речення зі вставними словами, які виражають невпевне­ність.
А Нас не злякають ці гори, де, може, не ступала людська нога (О. Гончар).
Б Звісно, чумаки завжди рушають до схід сонця, щоб захопити холодку (О. Стороженко).
В Ти, мабуть, не знаєш, що наша дивізія носить ім'я мого рідно­го міста (О. Гончар).
Г І ось, нарешті, вершина (О. Гончар).
10. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?
А Печаль і гордість повніть, моє слово... (Л. Нагнибіда).
Б Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за сто­лом... (М. Стельмах).
В Ой водо-водограй грай для нас, грай, танок свій жвавий ти не зупиняй (В. Івасюк).
Г Луки, луки, пропахлі сіном прілим, чи ви мене впізнали, зем­ляка? (В. Симоненко). 
11. Визначити речення з відокремленим означенням:
А Сам він, простий і доступний, до­брий і щирий, готовий був кинутися на допомогу першому зустрічно­му.
Б Учитель завжди підтримував Сашкове захоплення поезією особ­ливо народною (С Плачинда).
В Дядько Роман цього ранку, вирушаючи до села, виходить із двору з великим тугим вузлом 
12. Знайти речення з відокремленою прикладкою:
А Заходить знадвору батько, напускаючи холоду в хату (С. Плачинда).
Б Там, позаду, свистіли кулі, спала­хували й гасли чиїсь зойки (Б. Антоненко-Давидович).
В Прибув мій канівський земляк Середа на ім'я Петро (Г. Костюк).


4 комментария: