СИНТАКСИС.ПУНКТУАЦІЯ.
( ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ДВОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ.
ГОЛОВНІ ТА ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ)
І ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія, стан або ознака іншого предмета, і відповідає на питання непрямих відмінків називається…
а) обставина;
б) присудок;
в) додаток;
г) означення.
2. Другорядний член речення групи присудка, що характеризує дію, стан чи ознаку, називається…
а) обставина;
б) присудок;
в) додаток;
г) означення.
3. Другорядний член речення, що виражає ознаку предмета і відповідає на запитання який? чий? котрий? скількох?,називається…
а) обставина;
б) присудок;
в) додаток;
г) означення.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
4. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ОВЕС У ТРЬОХ КОЖУХАХ, А ВІТРУ БОЇТЬСЯ.
а) обставиною;
б) означенням;
в) додатком;
г) підметом.
5. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ДОБРО І ЗЛО ВІДОБРАЖАЮТЬ РЕАЛЬНІ УМОВИ ЖИТТЯ В СУСПІЛЬСТВІ.
а) обставиною;
б) означенням;
в) додатком;
г) присудком.
6. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ЛЕЧУ Я ВКЛОНИТИСЬ ДНІПРОВІ – СЛАВУТІ.
а) обставиною;
б) означенням;
в) додатком;
г) підметом.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між підкресленим членом речення і способом його вираження:
1) Козацькому роду нема переводу .
2) Виходить дівчина із хати води в криниці набирати .
3) Душевні сили необхідно тренувати постійно .
4) До нас вийшов чоловік у формі залізничника.
А) обставина часу;
Б) неузгоджене означення;
В) узгоджене означення;
Г) прямий додаток.
А) обставина часу;
Б) неузгоджене означення;
В) узгоджене означення;
Г) прямий додаток.
8. У котрому реченні порівняльний зворот треба відокремити комами:
а) Ця красива дівчина була як сонце.
б) Мов бриль красується біля старої сосни боровик.
в) Василько стояв біля печі червоний як рак.
г) І.Франко як справжній вчений мав широке коло всебічного знання.
9. Установіть відповідність між підкресленим членом речення і видом обставини за значенням :
1) Сад музикою сповнений по вінця.
2) Життя йде розмірено, чітко й упевнено.
3) Повесні в придніпровських лозах завжди співали солов’ї.
4)Синіли плавні за Дніпром.
А) обставина місця;
Б) обставина часу;
В) обставина міри й ступеня;
Г) обставина способу дії.
А) обставина місця;
Б) обставина часу;
В) обставина міри й ступеня;
Г) обставина способу дії.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть текст, виправляючи орфографічні та пунктуаційні помилки . Зробіть повний синтаксичний розбір підкресленого речення:
Усмішка винятково важливий знак етикетного спілкуваня. Вона є найдійовішою зброєю за допомогою якої найлехше проникнути крізь панцир наших «я». Дружня усмішка усуває настороженість або агресивність долає всілякі перешкоди у спілкувані з людьми. Відкрите обличча прямий погляд привітна усмішка це прикмети людини розумної доброзичливої вихованої.
ІІ ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Другорядний член речення, що означає предмет, на який спрямована дія, стан або ознака іншого предмета, і відповідає на питання непрямих відмінків називається…
а) обставина;
б) присудок;
в) додаток;
г) означення.
2. Другорядний член речення групи присудка, що характеризує дію, стан чи ознаку, називається…
а) обставина;
б) присудок;
в) додаток;
г) означення.
3. Другорядний член речення, що виражає ознаку предмета і відповідає на запитання який? чий? котрий? скількох?,називається…
а) обставина;
б) присудок;
в) додаток;
г) означення.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
4. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ОСВІТЛЕНИЙ ВОГНЯМИ, ПІДХОДИТЬ ПАРОПЛАВ «ТАРАС ШЕВЧЕНКО».
а) обставиною;
б) означенням;
в) додатком;
г) підметом.
5. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: ВИХОДИТЬ ДІВЧИНА ІЗ ХАТИ ВОДИ В КРИНИЦІ НАБИРАТИ.
а) обставиною;
б) означенням;
в) додатком;
г) присудком.
6. Яким членом речення виступає в поданому реченні підкреслене слово: БРАТИ ЖИЛИ, ЯК КАЖУТЬ, ДУША В ДУШУ.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між підкресленим членом речення і способом його вираження:
1) Відцвів, друже, сонячний степ.
2) Бабуся купила борошна.
3) З самого ранку в лісі точився бій.
4) Подали команду рушати.
А) обставина часу;
Б) неузгоджене означення;
В) узгоджене означення;
Г) прямий додаток.
А) обставина часу;
Б) неузгоджене означення;
В) узгоджене означення;
Г) прямий додаток.
8. У котрому реченні порівняльний зворот треба відокремити комами:
а) Сонячна галявина була як око старого лісу.
б) Мати наче ясне сонечко глянула на сина.
в) Василько стояв біля печі і говорив як по писаному.
г) Т.Шевченко як справжній патріот палко любив свою землю.
9. Установіть відповідність між підкресленим членом речення і видом обставини за значенням :
1) Необхідно тренувати душевні сили ще більше .
2) Звичаї об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю.
3) Урочисте відкриття парку «Софіївка» відбулося у травні 1802 року.
4) На березі річки росло кілька десятків верб.
4) На березі річки росло кілька десятків верб.
А) обставина місця;
Б) обставина часу;
В) способу дії;
Г) обставина міри й ступеня.
Б) обставина часу;
В) способу дії;
Г) обставина міри й ступеня.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть текст, виправляючи орфографічні та пунктуаційні помилки . Зробіть повний синтаксичний розбір підкресленого речення:
У середині ХІХ століття на передові рубежі світової науки вийшла Українська філологія. Найавторитетнішим її представником був Олександр Потебня якого однаковою мірою можна важати і мовознавцем і філологом. Народився Потебня на сумщині. Основні дослідницькі інтереси молодого вченого були пов’язані із слов’яно – знавством.
казковими велетнями в лугові трави та верболози.
ЗВЕРТАННЯ, ВСТАВНІ СЛОВА, ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
казковими велетнями в лугові трави та верболози.
ЗВЕРТАННЯ, ВСТАВНІ СЛОВА, ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
1. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку.
А Ти зійди на гору, брате, і поглянь на схід: стали світлі наші хати і просторий світ
Б О ліро пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач).
В Ми зберегли тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив (Я. Тичина).
Г Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й тепло пісень моїх (В. Симоненко).
2. Визначити речення з поширеним звертанням.
А До тебе, Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься (Леся Українка).
Б Пригадайте, мамо, те прощання край воріт, де сяяла роса (Д. Павличко).
В Микито, знов мою пораду ти забув і судиш про князів (/. Кочерга).
Г До тебе, мій дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні обрії знань (Р. Братунь).
3. Знайти речення зі вставним словосполученням.
А Густий, соковитий, запашний бур'ян з-під ніг слався, мені здавалося, до самого обрію (Я. Панч).
Б Оце (одного разу було свято й погода) сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася у поле на шлях (Марко Вовчок).
В Почуття підлого переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з почуттям самозбереження, важливішого, ніж збереження фізичне (/. Багряний).
Г Чи тільки терни на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий (Леся Українка).
4. Знайти речення, у яких вставні слова виражають упевненість.
А Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік (О. Корнійчук).
Б Мені тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для зачарованості й захопленості (Я. Загребельний).
В Живу, як знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап Вишня).
Г Увечері, справді, пішов дощ (Ю. Смолич).
5. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?
А О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене (Л. Первомайський).
Б О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не затих (Д. Павличко).
В О Львове батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала Русь безкраю (Д. Павличко).
Г За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (/. Гончаренко).
6. Знайти речення, у якому звертання стоїть у кінці.
А Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов (М. Рильський).
Б Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік (Л. Костенко).
В Гей рицарю жадібний, стережись (А. Бажан).
Г Я сирота з Вільшаної, сирота, бабусю (Т. Шевченко).
7. Знайти речення з непоширеним звертанням.
А Краю героїчний, пісне соколина, ми розбили бурі вільними грудьми, підняли ми в лузі журну ту калину, Україну славну звеселили ми (В. Сосюра).
Б Гірке, Тарасе, твоє панування, краще б до людей ішов у найми (С. Васильченко).
В Південний краю, як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка).
Г Запалай, мій вогнику крилатий, полум'ям привітним і незлим (А. Малишко).
8. Знайти речення зі вставним словом.
А Дівчина не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки, а коли й не до тої самої, то принаймні в тому самому поштовому відділенні, що значилося під цифрою сім (П. Загребельний).
Б Тепер, щоправда, довкола було досить голо і сумно (І. Франко).
В І враз, неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки оркестру (Ю. Смолич).
Г У неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було (Т. Шевченко).
9. Знайти речення зі вставними словами, які виражають невпевненість.
А Нас не злякають ці гори, де, може, не ступала людська нога (О. Гончар).
Б Звісно, чумаки завжди рушають до схід сонця, щоб захопити холодку (О. Стороженко).
В Ти, мабуть, не знаєш, що наша дивізія носить ім'я мого рідного міста (О. Гончар).
Г І ось, нарешті, вершина (О. Гончар).
10. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?
А Печаль і гордість повніть, моє слово... (Л. Нагнибіда).
Б Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом... (М. Стельмах).
В Ой водо-водограй грай для нас, грай, танок свій жвавий ти не зупиняй (В. Івасюк).
Г Луки, луки, пропахлі сіном прілим, чи ви мене впізнали, земляка? (В. Симоненко).
11. Визначити речення з відокремленим означенням:
А Сам він, простий і доступний, добрий і щирий, готовий був кинутися на допомогу першому зустрічному.
Б Учитель завжди підтримував Сашкове захоплення поезією особливо народною (С Плачинда).
В Дядько Роман цього ранку, вирушаючи до села, виходить із двору з великим тугим вузлом
12. Знайти речення з відокремленою прикладкою:
А Заходить знадвору батько, напускаючи холоду в хату (С. Плачинда).
Б Там, позаду, свистіли кулі, спалахували й гасли чиїсь зойки (Б. Антоненко-Давидович).
В Прибув мій канівський земляк Середа на ім'я Петро (Г. Костюк).
Дякую за матеріал.
ОтветитьУдалитьабоба
ОтветитьУдалитьА відповіді?
ОтветитьУдалитьДайте ответы абобусы
ОтветитьУдалить