Рада вітати на сторінках свого блогу колег, батьків, учнів!!!

Українська мова(тести)10 клас

«Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні»
Початковий та середній рівні
1.  Мову творить і розвиває :
а) суспільство;
б) українська література;
в) світова література;
г) школа
2.  В результаті асиміляції в СРСР зникло понад:а)  60 мов;
б) 30 мов;
в) 10 мов;
г)  90 мов
3.Головними функціями мови є:
а) комунікативна і експресивна;
б) комунікативна і мислетворча;
в) комунікативна і пізнавальна;
г) пізнавальна і естетична
4. В якій статті Конституції України говориться про обов’язки держави стосовно функціонування української мови?
а) 12;
б) 16;
в) 10;
г) 20.
5.Визначте вірну генетично-хронологічну послідовність української лексики:
а) індоєвропейський лексичний фонд → праслов’янський л.ф. → давньоруський л. ф.→ власне український л. ф.
б)  індоєвропейський л. ф.→ давньоруський л. ф.→
праслов’янський л. ф.→ власне український л. ф.
в)  власне український л. ф.→ індоєвропейський л. ф.→
праслов’янський л. ф.→ давньоруський л. ф,
г)  праслов’янський л. ф.→  власне український л.ф.→
давньоруський л.ф.→ індоєвропейський л. ф.
6. За різними критеріями є такі типи спілкування:
            
а) адекватне і логічне;
б) нормативне і виразне;
в) офіційне і неофіційне;
г) естетичне і нормативне
                                                                     Усього 6,0 балів
Достатній рівень.
7.       Що називають мовною політикою?
8.       Що вивчає соціолінгвістика?
9.       Українську мову офіційно забороняли…                                                                                                                                                                      Усього 9,0 балів
Високий рівень.
10.Наведіть якомога більше прикладів міжмовних омонімів.
11. Перекладіть українською мовою подані слова:

Ароматний

Обида
Бдительный
Полосатый
Безумие
  Решать
Вовремя
 Сознание
Гадание
Тыква
Драка
Утенок
Дрожь
Фонарь
Ерунда
Хозяйка
Жалкий
Цыплёнок
Зритель
Шутя
Ишак
Щенок
Кузнец
Эхо
Льгота

Ноябрь

12.Подані слова є суржиком. Доберіть і запишіть правильний варіант кожного слова.
Грязний, дєтська коляска, дєтська площадка, єле-єле, заслуговує уваги, кожним роком, і так, качеля, клубніка, кошельок, пірожене, падати обморок, намікати, лишній, приймати участь, безопасний, блінчик, бритися. виключатель, Германія.
                                                                                              Усього 12,0 балів
Ключ.
Початковий та середній рівні
1) а; 2) г; 3) б; 4) в; 5) а; 6) в
Достатній півень.
7. Свідомий вплив суспільства на мову.
8. Лінгвістична дисципліна, що вивчає вплив суспільства на мову і мови на суспільство.
9. Укази Петра І, Валуєвський циркуляр, Ємський указ.
Високий рівень.
10.Довільні відповіді учнів.
11.  духмяний
пильний
божевілля
вчасно
ворожіння
бійка
тремтіння
дурниці
жалюгідний
глядач
віслюк
коваль
пільга
листопад
образа
смугастий
вирішувати
свідомість
гарбуз
каченя
ліхтар
господарка
курча
жартуючи
цуценя
луна
12. брудний
дитячий візок
дитячий майданчик
ледве
вартий уваги
щороку
отже
гойдалка
полуниця
гаманець
тістечко
непритомніти
натякати
зайвий
брати участь
безпечний
млинчик
голитися
вимикач
Німеччина

ЛЕКСИКОЛОГІЯ, ФРАЗЕОЛОГІЯ (ТЕСТ)


Початковий рівень  (Кожне завдання оцінюється 0,5 бала)
1. Які слова становлять основу лексики української мови?
А Неологізми.
Б Історизми.
В Запозичені.
Г Загальновживані.
2. Який словник подає значення і походження запозичених слів?
А Фразеологічний словник.
Б Словник синонімів.
В Словник іншомовних слів.
 Г Енциклопедичний словник.
3. Які слова вживають тільки жителі певної місцевості?
А Професійні.
Б Запозичені.
В Неологізми.
 Г Діалектні.
4. З’ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами.
А Життя, князь, піїт.
Б Комір, суддя ,бунчук.
В Гетьман, отаман, хорунжий.
Г Ткач, лицар, десниця.
5. Вкажіть речення, у якому є діалектизми.
А Дощ пройшов шовковою ходою і лишив на місці краплі сліз (В.Сосюра).
Б Десь курився синій димок до ватри (М.Коцюбинський).
В Тіні від дерев покоротшали – полудень (Є.Айпін).
 Г Я сяяв, і вони посміхались мені з розумним смутком (Л.Бєжин).
6. Укажіть фразеологізм, який має значення вперта людина, впертюх:
А латка на латці;
Б біла ворона;
В хоч кіл на голові теши;
 Г як рак свисне.
Середній рівень  (Кожне завдання оцінюється 0,5 бала)
7. Вкажіть рядок зі словами-термінами.
А Координація, синтаксис, бароко.
Б Істина, лінгвістика, синус.
В Кенгуру, біологія, катет.
Г Гіпербола, пісняр, легенда.
8. З’ясуйте, у якому рядку всі слова з запозиченими.
А Стельмах, швець, тесля.
Б Бузок, фіалка, настурція.
В Магістраль, футбол, акція.
Г Драма, роман, оповідання.
9. Вкажіть речення, у якому вжито авторські неологізми.
А Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М.Рильський).
Б Над озером пливла м’яка тендітна тиша (М.Хвильовий).
В На світі той наймудріший, хто найдужче любить життя (В.Симоненко).
Г Шлях-дорога в небокрай веде (М.Руденко).
10. Вкажіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.
А Надія, довіра, асиміляція.
Б  Дерево, струмок, полум’я.
В Вітер, птах, літописання.
Г Світло, мрія, легінь.
11. У якому реченні використано професійну лексику.
А Ранок, мов білий лелека, махає мені крилами (М.Сингаївський).
Б Кобзарі – українські народні співці, творці, виконавці та носії найкращих у світі народних пісень та дум (І.Глинський).
В Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство і мірошництво (М.Стельмах).
Г На пожежі – стільки тих пожежників, скільки обережних обережників (І.Драч).
12. Вкажіть рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики.
 А Протокол, звіт, діаметр.
 Б Процесор, кодекс, поліс.
 В Договір, приватизація, наказ.
 Г Інструкція, заява, розписка.

Достатній рівень (кожне завдання оцінюється в 1 бал)
  1. Установіть відповідність між групами застарілих слів та їх значеннями.
1 Аршин, верства, гони, миля                 А Старовинна зброя
Війт, десяцький, жандарм, осавула     Б Старовинний одяг
Панцир, мушкет, спис, щит                  В Старовинний посуд
Жупан, запаска, кирея, свита              Г Колишні чини
Ґ  Старовинні одиниці  виміру
          2.Установіть відповідність між фразеологізмами та їхніми значеннями:
1 Вогнем і мечем                  А обманювати
2 до нових віників                 Б дуже стомлений
3 як викручена ганчірка       В приставати
4 замазувати очі                   Г нещадно
Ґ дуже довго.
         3.  Запишіть наведені слова парами так, щоб спочатку йшло запозичене слово, а потім – його український відповідник.
Дослід, афіша, відтінок, правопис, оплески, нюанс, аплодисменти, експеримент, оголошення, орфографія.

Високий  рівень (3 бали)
1. Складіть три речення, ввівши в них  неологізми.Зробіть синтаскичний розбір речень.

МОРФОЛОГІЯ 
 Варіант 1 
1. Укажіть дієприкметник. 
А Розуміючи. 
Б Вигравши. 
В Розкішний.
Г Затхлий. 
2. Укажіть дієприслівник.
А Просвіжений. 
Б Вмитий. 
В Присівши. 
Г Відірваний. 
3. Укажіть правильні твердження. 
А Іменник має дві категорії чисел: однину та множину. 
Б Прикметники поділяються на дві групи за значенням: якісні та відносні. 
В Іменник має три категорії роду: жіночий, чоловічий, середній. 
Г Неозначена форма дієслова — це те саме, що інфінітив, початкова форма. 
4. Укажіть правильно записані числівники. 
А П’ятдесятьма (-ьома), шістьма (-ьома). 
Б Шестидесяти вісьмох. 
В Сімдесятьома дев’яноста два.
Г Тисяча п’ятьмастами дев’яноста двох. 
5. Укажіть неправильно зазначені розряди займенників.
А Я, ти, ми, ви, він — особові. 
Б Ніщо, ніхто, деякий, абичий, що-небудь — неозначені. 
В Всякий, весь, кожен, інший, жодний — означальні. 
Г Мій, твій, свій, ваш — присвійні. 
6. Указати частиномовну приналежність слів "рік у рік". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник.
Г Іменник. 
7. Указати частиномовну приналежність слова "речовин". 
А Займенник. 
Б Іменник. 
В Прийменник. 
Г Частка. 
8. Указати частиномовну приналежність слова "радісно". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник. 
Г Іменник. 
9. Укажіть правильні твердження. 
А Морфологія — наука, що вивчає частини мови. 
Б Дієприкметник.— самостійна частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання який? 
В Прислівник — самостійна незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану, ознаку іншої ознаки і відповідає на питання який? скільки? де? коли? звідки? куди? коли? навіщо? 
Г Морфологія — наука, що вивчає значущі частини слова. 
10. Указати частиномовну приналежність слова "радісний". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник. 
Г Іменник. 
11. Указати частиномовну приналежність слова "радіючи". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник. 
Г Дієприслівник. 
12. Указати частиномовну приналежність слова "радість". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник. 
Г Іменник.
Варіант 2 
1. Укажіть правильні твердження. 
А Гріти — дієслово другої дієвідміни. 
Б Валити — дієслово першої дієвідміни. 
В Палаючі (степи) — активний дієприкметник. 
Г Дієприслівник найчастіше виконує роль означення в реченні. 
2. Укажіть правильні твердження. 
А Числівники від п’яти до десяти мають при відмінюванні паралельні форми. 
Б Дробові числівники відмінюються так чисельник як порядковий числівник, а знаменник — як кількісний числівник. 
В Числівники «сорок», «дев’яносто», «сто» у непрямих від- мінках мають закінчення «-о». 
Г Числівники «тисяча», «мільйон», «мільярд», «нуль» від- мінюються як прикметники. 
3. Скільки особливих форм існує у дієслів? 
А Дві. 
Б Три. 
В Чотири.
Г П’ять. 
4. Укажіть похідні прийменники. 
А Поміж, з-попід, з-за. 
Б До, поблизу, незважаючи на. 
В В, у, на, при, до. 
Г Щоб, коли, але, проте, бо. 
5. Зазначте рядок сурядних сполучників. 
А І, й, бо, що, а. 
Б Але, проте, та, чи то … чи то. 
В Коли, де, щоб, незважаючи на те що. 
Г Зате, однак, який, хоч. 
6. Укажіть частки. 
А Ось, тільки, вже, б. 
Б Невже, хіба, ж, нехай, але. 
В Ніякий, ніде, аніхто, деякий.
Г Навряд чи, навіть, бодай, ні. 
7. Указати частиномовну приналежність слова "зрадівши". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник. 
Г Дієприслівник. 
8. Вкаазати частиномовну приналежність слова "вболіваючи". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник. 
Г Дієприслівник. 
9. Указати частиномовну приналежність слова "побілений". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник.
Г Дієприслівник. 
10. Указати частиномовну приналежність слова "свій". 
А Займенник. 
Б Іменник. 
В Прийменник. 
Г Частка. 
11. Указати частиномовну приналежність слова" їхній". 
А Займенник. 
Б Іменник. 
В Прийменник. 
Г Частка. 
12. Указати частиномовну приналежність слова "з-за". 
А Сполучник. 
Б Частка. 
В Прийменник. 
Г Вигук. 
Варіант 3 
1. Указати частиномовну приналежність слова "чийого". 
А Займенник. 
Б Іменник. 
В Прикметник. 
Г Частка.  
2. Указати частиномовну приналежність слова "спересердя". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник. 
Г Іменник. 
3. Указати частиномовну приналежність слова "вгору". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник. 
Г Іменник. 
4. Указати частиномовну приналежність слова "пліч-о-пліч". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник. 
Г Іменник. 
5. Указати частиномовну приналежність слова "перед". 
А Сполучник. 
Б Частка. 
В Прийменник. 
Г Вигук. 
6. Указати частиномовну приналежність слова "віч-на-віч". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Прийменник.
Г Іменник. 
7. Указати частиномовну приналежність слова "з-над". 
А Сполучник. 
Б Частка. 
В Прийменник. 
Г Вигук. 
8. Указати частиномовну приналежність слова "стиснений". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник. 
Г Дієприслівник. 
9. Указати частиномовну приналежність слова "загальмований". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник. 
Г Дієприслівник. 
10. Указати частиномовну приналежність слова "вирішивши". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник. 
Г Дієприслівник. 
11. Указати частиномовну приналежність слова "ласкавий". 
А Прикметник. 
Б Прислівник. 
В Дієприкметник. 
Г Дієприслівник. 
12. Указати частиномовну приналежність слова "спідлоба". 
А Сполучник.
Б Частка. 
В Вигук. 
Г Прислівник. 

СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ 
Варіант 1 
1. Укажіть ознаки складного речення. 
А Має одну граматичну основу. 
Б Може мати сурядний, підрядний, безсполучниковий зв’язки. 
В Частини завжди залежать одна від одної. 
Г Рівноправні частини не існують на рівні підрядного зв’язку. 
2. У якому реченні розділові знаки стоять правильно? 
А Що правда на світі є, Зачіплянка в цьому не раз перекона- лась з’явилась таблиця на соборі. (О. Гончар).  
Б Молодий узяв Катрю під руку й повів до хати вузеньким коридором, бо хуторяни не дуже розступалися кожному хо- тілося подивитись на приїжджих зблизька (Г. Тютюнник). 
В Справді вдома ще спала б, а тут встає до схід сонця, тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день тих, хто споруджує канал (О. Гончар). 
Г Заснула хвиля у броді, заснув і присілок над бродом. А до нього ніяк не дотягне своє снування той волохатий, що так дитинство нагадує, сон — перед жнивами він завжди тільки скрадається за Данилком, а коли й прихопить його, то лише на якусь часинку (М. Стельмах). 
3. У якому реченні розділові знаки розставлені правильно? 
А Ось так воно й виходить: коли хтось високо злетить, то неодмінно низько сяде (М. Стельмах). 
Б Буває ж так що людину тягне, настійливо тягне кудись,— ось так і його тягнуло з тої миті, як тільки він побачив із степу це бойове судно що, мов сама його мрія, силуетно застигло на обрії… (О. Гончар). 
В День був такий самий, нічого не приніс, абатство завалене шматтям туману завмерло, ждало, прислухалося (П. Загре- бельний). 
Г З рушницею полюють перепілок восени, коли вже просо вклоняється хазяїнові повними китицями пшоняної каші, а навкруги проса — куди оком кинеш,— самі стерні та копи та скирти… (О. Вишня). 
4. Які розділові знаки слід поставити замість цифр у реченні :В кухні затихла 1 потім знов зачалась балачка 2 але Трохим вже не мішався 3 він мовчки сидів і постукував пальцями по столі (В. Винниченко)? 
А Кома. 
Б Тире. 
В Двокрапка.
 Г Крапка з комою.  
5. З’ясуйте, де складнопідрядне речення з підрядним мети. 
А Слова натягувать, як луки, щоб вчасно збити на льоту нерозшифрованої муки невідворотну німоту. 
Б Чи я ж того хотів, що сталось. 
В Якове, а щоб тобі пусто було. 
Г Наші тихенько йдуть; аби ж тільки їх не помітили. 
6. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним місця. 
А Не живе ледачий, де кипить робота. 
Б Веди мене ти сам, як ти хочеш. 
В Я керував стерном, до певної мети мій човен плив. 
Г Певно, Якове, зостанемось ми вдвох з тобою, бо всі поля- жуть. 
7. Позначте складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним. 
А І ніяк ми не вгадаєм, що зробилось з нашим краєм. 
Б Та перед смертю дітям повтори ту казку, що лишилася, як спомин. 
В Я син твій, син, що йшов за тебе на смерть. 
Г Аж власний світ у ній почне рости, у якому будуть теж сонця і зорі. 
8. Зазначте складнопідрядне речення причини. 
А Ні, певно, ти поліг в курганах, бо ти не міг би буть в кай- данах. 
Б Везли, щоб там в краях холодних згноїти велетнів народ- них. 
В То колють коней шаблями в морди і під боки, щоб роз’я- рить. 
Г Веди мене мерщій —я смерть вже чую. 
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення, розставте розділові знаки: Непомітно наче риба в глибині пропливають літа не вловити їх неводом ні вороними кіньми догнати і не прийдуть вони до тебе як ті далекі родичі в гості (За М. Стельмахом).
Варіант 2 
1. Зазначте просте речення. 
А А там нижче розступились скелі, які то розпалися на роздоллі ніби високими будинками, то полягали довгими рядками. 
Б У нього майже немає творів, куди пейзаж не входив би, як обов’язковий елемент. 
В Пильне око його фіксує всі деталі — освітлення, барви, обриси поверхні землі, рослинність, усю різноманітність деревного покриву. 
Г Під час поїздок до Корсуня він показував дітям пам’ятні місця, де народні герої Наливайко та Богдан Хмельницький билися з польською шляхтою.
2. Укажіть складносурядне речення. 
А Спинилось літо на порозі і дише полум’ям на все, і грому дальнього погрози повітря стомлене несе. 
Б Характерно, що критики відразу ж помітили багатство і красу мови творів Панаса Мирного. 
В Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині волосній, а повернувся — і пішов, похнюпившись, додому. 
Г Зосталася Мотря сама-сама, як палець, з своєю нерозважною думкою. 
3. Позначте складнопідрядне речення. 
А Стоїть він на току з ціпом і бачить: приходить десятник з волості. 
Б Покотились з очей сльози, як горох, закапали аж на долівку. 
В Там кололи свиней, і несамовитий крик їх розносився по всьому селу. 
Г На завтра, як чуть стало сіріти, зібралися коло волості та взяли старшину з собою і пішли до пана в Красногорку. 
4. Які розділові знаки слід поставити замість цифр у реченні :Стежка зненацька повернула праворуч 1 обминаючи круту гору 2 і тоді стало чути 3 як весело видзвонює у тиші вода (О. Донченко)? 
А Кома. 
Б Тире. 
В Двокрапка. 
Г Крапка з комою. 
5. З’ясуйте, де складнопідрядне речення з підрядним озна- чальним. 
А А проте тієї сили, духу, що зрива на ноги, в нас нема і манівцями ми блукаєм без дороги. 
Б Василь Семенович поблід, як крейда. 
В Сонце стояло над головою, як сковорода, розкалене, та наче вогнем пекло. 
Г Стара виразка, розкопирсана нечистими руками, защеміла в Чіпчинім серці. 
6. Назвіть складнопідрядні речення з підрядним часу. 
А Саме в той час, як Юрій та Сірко добували Чигирин, гетьман Виговський скликав козацькі полки на раду під Германівною. 
Б І що орел, коли його орлина зграя не рве з землі в блакить ясного дня. 
В Дощ одразу перестав, неначе хто закрив несподівано хмари. 
 Дівчата співають, бо ж хлопці танцюють. 
7. Назвіть складнопідрядні речення з підрядним умови. 
А А жінці хто потрібен, якщо вона — поет. 
Б Ти, сину, зараз помреш, бо кров’ю стік. 
В Може, доведеться тобі побувать у Медведівці, коли дощитиме. 
Г А не чуєш, ніде тепленька не тече? 
8. Укажіть складнопідрядні речення з кількома підрядними. 
А Менше говори — більше почуєш. 
Б Коли пісні мойого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах. 
В Коли в похід виходила батава, її піснями плакала Полтава. 
Г День був хороший, світило сонце — чисте й золотисте. 
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення, розставте розділові знаки : Чесність помирає коли продається (Ж. Санд).


Комментариев нет:

Отправить комментарий