Рада вітати на сторінках свого блогу колег, батьків, учнів!!!

Українська мова(тести)7 клас

                                          
                  Тестові завдання , надруковані у розділі 
   «Методична скринька»науково – методичного журналу
               «Вивчаємо українську мову та літературу»                                                          № 26-27 2013 рік   
                         
            МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
                                  ДІЄСЛОВО
       ( Синтаксична роль. Морфологічні ознаки )
                                    І ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1.Розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови,називається :
А) фразеологією;                                      
Б) орфографією;                             
В) морфологією;
Г) синтаксисом.
2. Самостійна частина мови,що означає дію або стан і відповідає на питання що робити? що зробити?, називається:
А) дієсловом;           
Б) дієприкметником;                 
В) дієприслівником ;
Г) прикметником.
3. Дієприслівник і дієприкметник є:
 А)  неозначеною формою дієслова ;                                                   
 Б)  особливою формою дієслова;                                                 
 В)  безособовою формою дієслова ;
 Г) вони не є частинами мови.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4. У котрому рядку всі дієслова тільки минулого часу: 
А) стоїш, прочитали, надійшла, радітимемо;               
Б) стеріг, мерзнули, віз, писала;     
В) відповім, працюватимемо, ходив, везли;
Г) знають, допоможеш, пішли, перекладуть.
5. У котрому рядку всі дієслова тільки доконаного виду:
А) ходити, думати, стукнути, працювати;                                       
Б) збудувати, подумати, заспівати, написати;                                       
В) заряджати, непокоїти, привезти, витекти;
Г) змайструвати, пити, недобачати, принести.
6. У котрому рядку всі дієслова є інфінітивами:
А) робити, летіти, стукнути, майструвати;                                     
Б) підписати, днювати, казатимуть, клеять;                             
В) читають, відходити, вчитися, вимагають;
Г)  уявили, користуватися, засвоїти, стануть.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і тим, яку синтаксичну роль він виконує в реченні:
1. Любить людей мене навчила мати                           А) присудок;
2. Агітбригада приїхала до міста виступати.              Б) додаток;
3. Нарешті лунає команда рушати.                               В) обставина;
4. Як парость виноградної лози плекайте мову.          Г) означення.
8. Установіть відповідність між наведеними прикладами слів та їхньою формою:
1. вичерпано, розкрито, задощило;          А) дієприкметник ;  
2. розбитий, вкриті, привезений;              Б) інфінітив;
3. посміхаючись,підготувавши,                В) безособова форма;
4. забрати, впіймати, зберегти;                 Г) дієприслівник.
9. Установіть відповідність між дієсловами та їх видо-часовими формами:
1. хочуть            А) проста форма майбутнього часу, доконаний вид;
2. прослухаю     Б) складна форма майбутнього часу, недоконаний вид;
3. казатиму        В) складена форма майбутнього часу, недоконаний вид;
4. буду копати    Г) теперішній час, недоконаний вид.

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Складіть текст – пораду для учнів школи щодо правил поведінки у громадських місцях, використовуючи дієслова наказового способу                                        
                         ІІ ВАРІАНТ

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Початкова форма дієслова, що означає дію, але не вказує на час, особу, спосіб,число та рід ,називається:
А)  неозначеною формою дієслова;                                                    
Б)  особливою формою дієслова;                                                
 В)  безособовою формою дієслова ;
Г)  такої форми дієслова немає.
2.За особами і числами дієслова змінюються:
А) у теперішньому і майбутньому часах;          
Б) у теперішньому і минулому часах;                
В) у майбутньому і минулому часах ;
Г) у теперішньому, минулому і майбутньому часах.
3. У реченні Під твоїм високочолим небом гартував я душу молоду  присудок стоїть у формі :
А)  минулого часу;                                                   
Б)  складній формі майбутнього часу;                                                
В)  складеній формі майбутнього часу ;
Г)  теперішнього часу.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4. У котрому рядку всі дієслова тільки майбутнього часу: 
А) яснішає, хвилюється,відкрили, чорнітимуть ;               
Б) працюватимеш, буде радіти, крикнемо, вистоїш;     
В) робите, їмо, дасте, виїжджатимеш;
Г) заробили, стукнуть, впіймаєш, почув.
5.У котрому рядку всі дієслова тільки недоконаного виду:
А) лити, креслити, важити, стояти;                                       
Б) казати, пливти, навчити, відпрацювати;                                       
В) дивитися, вітати, завершити, скоротити;
Г) написати, вирішувати, повторювати, обирати.
6. У котрому рядку всі дієслова наказового способу:
А) станьмо, робіть, виконуй, кличте;                                     
Б) змагайтеся, відповідав би, допоможеш, заграємо;                             
В) накреслю,знайдуть, клеїте, вистою;
Г) прослухав би, говори, пам'ятаймо, виконають.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і  тим, яку синтаксичну роль він виконує в реченні:
1. Лиш боротись – значить жить.                       А) присудок;
2. Прилітає зозуленька над ними кувати.          Б) додаток;
3. Батьки навчили мене жити чесно.                  В) обставина;
4. Важка сива хмара нависла над степом.          Г) підмет.
8. Установіть відповідність між наведеними прикладами слів та їхньою формою:
1. вирвано, загарбано, підбито, покрито;     А) дієприкметник ; 
2. замерзлий, зів’ялі, оповитий, зрубана;     Б) інфінітив;
3. погулявши, наївшись, посміхнувшись;    В) безособова форма;
4. стояти, німіти, сміятися, опрацьовувати; Г) дієприслівник.
9. Установіть відповідність між дієсловами та їх видо-часовими формами:
1. пишуть       А) проста форма майбутнього часу, доконаний вид;
2. намалюю   Б) складна форма майбутнього часу, недоконаний вид;
3. пратиму     В) складена форма майбутнього часу, недоконаний вид;
4. буду знати  Г) теперішній час, недоконаний вид.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Складіть текст – застереження для учнів школи щодо небезпечного поводження з вогнем, використовуючи дієслова наказового способу.
  

                       МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
                                                       ДІЄСЛОВО
( Дієслова І та ІІ дієвідмін. Безособові дієслова. Творення дієслів. Букви Е, И в особових закінченнях дієслів. НЕ з дієсловами)
                                                         І ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1.У котрому реченні вжито безособове дієслово :     
  А) З моря повіває прохолодою.             
  Б)  Пахнуть трави у лузі.       
  В)  Чи не скажете , котра зараз година?
  Г)   Жити – Вітчизні служити.
2. У котрому рядку всі дієслова належать тільки до  І дієвідміни:
 А) читати,грати, клеїти;                             
 Б) вітати, нести, садити;        
 В) казати, минати, допомагати;
 Г) бачити, летіти, кричати.
3. У дієсловах на – ться  сміються, вертається, піклуються  вимовляється звук:
 А)  [ т’с’:а] ;                                                     
 Б)   [ с’:а]    ;                                
 В)   [ ц’:а]   ;
 Г)   [ с’а]    .
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
 4. У котрому рядку в усіх дієсловах на місці пропущених букв  треба писати букву Е або Є: 
А) каж…те, сад…те, рад…шся;                 
Б) грі…шся, пиш…ш, бажа…те;        
В) кле..те, зароб…ш , нес…ш;
Г) заспіва…ш, писат…ме, учит…му.
5.  Які дієслова творяться поєднанням інфінітива, суфікса – м – та особових закінчень:
А) дієслова минулого часу;   
Б) дієслова доконаного виду майбутнього часу;   
В) дієслова недоконаного виду майбутнього часу;
Г) дієслова теперішнього часу.
6. Від якої частини мови і яким способом утворилися дієслова вчителювати, товаришувати:
А) від прикметників – суфіксальним;     
Б) від дієслів – префіксальним;      
В) від іменників - суфіксальним ;
Г)  від прикметників - безафіксним.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між дієсловом та його видо – часовою формою:
1. працюватимете           А) минулий  час, недоконаний вид;
2. їдять                             Б)майбутній час, недоконаний вид; 
3. освітити                       В) теперішній час, недоконаний вид;
4. стеріг                            Г) інфінітив, доконаний вид.
8. Установіть відповідність між дієсловом і правилом його написання
1. незчутися  -                    
2. пишемо     -                     
3. недовантажити  -         
4. побачиш   -                      
А)  у дієсловах ІІ дієвідміни в особових закінченнях 2-ї особи однини пишемо И;
Б) дієслово без «не» не вживається;
В) у дієсловах І дієвідміни в особових закінченнях 1-ї особи множини пишемо Е;
Г) префікс недо - з дієсловами пишемо разом.
9. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і його синтаксичною роллю у тексті:
1. Вибиватися в люди – справа зовсім не проста.               А) обставина;
2. Я отримав завдання спостерігати за родиною їжаків.    Б) означення;
3. Любити українську пісню мене навчила мати.               В) додаток;
4.Ввечері прийшли діти щедрувати.                                    Г) підмет.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть текст, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Зробіть морфологічний розбір підкреслених дієслів.
   Вітер (не)вгавав усю ніч. Баба Ганна (не)навиділа таку погоду. Вранці вона (не) впізнала свого саду. Листя на деревах вже (не)було. Маленька яблунька опустила свої віти і журиться, що скоро прийдуть холоди.
                                                        
                                                          ІІ ВАРІАНТ

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1.Яким способом утворені дієслова віднести, освітити, надписати:
А) суфіксальним;                                      
 Б) префіксальним;                              
В) префіксально – суфіксальним;
Г) перехід однієї частини мови в іншу.
2. У котрому рядку всі дієслова тільки ІІ дієвідміни:
А) жаліти, вечеряти, розбивати;           
Б) темніти, купити, знати;                 
В) бачити, держати, летіти ;
Г) казати, будувати, говорити.
3. У дієсловах на – шся  смієшся, піклуєшся  вимовляється звук:
А)   [ т’с’:а]  ;                                                  
Б)    [ с’:а]    ;                                            
 В)   [ ц’:а]  ;
 Г)    [ с’а]  . 
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4. У котрому рядку в усіх дієсловах на місці пропущених букв  треба писати букву И або Ї: 
А) лет…ш, співа…ш, буду…те  ;               
Б) мов…те, крич…ш, бач…те     ;     
В) пиш…те, співа..ш,держ…те ;
Г) заговор…те, побач…мо, оточу…те.
5. Дієслова якого часу змінюються в однині за родами:
 А) теперішнього;                                       
 Б)  минулого;                                       
 В) майбутнього;
 Г) усіх трьох часів.
6. Який спосіб дієслів твориться від основи неозначеної форми дієслова за допомогою суфіксів – в -, -л- та додавання частки би (б):
 А) дійсний спосіб;                                     
 Б) умовний спосіб;                             
 В) наказовий спосіб;
 Г) ніякий.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між дієсловом та його видо – часовою формою:
1. вистоїте                А) минулий  час, доконаний вид
2. будують                Б)майбутній час, доконаний вид 
3. допомагати           В) теперішній час, недоконаний вид
4. зрадів                    Г) інфінітив, недоконаний вид
8. Установіть відповідність між дієсловом і правилом його написання
1. незлюбити  -                 
2. кажеш            -               
3. недослухати  -              
4. створимо         -             
А)  у дієсловах ІІ дієвідміни в особових закінченнях 1-ї особи множини пишемо И;
Б) дієслово без «не» не вживається;
В) у дієсловах І дієвідміни в особових закінченнях 2-ї особи однини пишемо Е;
Г) префікс недо - з дієсловами пишемо разом.
9. Установіть відповідність між підкресленим дієсловом і його синтаксичною роллю у тексті:
1. Вночі загуло з гір.                                                        А) обставина ;
2. Хто наложив на мене обов’язок веселити юрбу?     Б) присудок ;
3. Розпізнавати їстівні гриби мене навчив дідусь.        В) означення ;
4.Прилітає зозуленька ввечері кувати.                           Г) додаток.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть текст, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Зробіть морфологічний розбір підкреслених дієслів.
    Старого Тараса (не) покоїла доля його синів. Вони самі обрали свій шлях , і він (не)міг  їх  (не)волити. Батько завжди казав їм, щоб шанували старших за себе, (не) водилися з лихими людьми, ніколи (не) забували про рідну домівку. Завтра хлопці виїжджатимуть на Січ.

 Дієприкметник як особлива форма дієслова
                                                            І ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1.Розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови,називається :
А) фразеологією;                                      
Б) морфологією;                             
В)орфографією;
Г) синтаксисом.
2. У котрому словосполученні залежне слово виражене пасивним дієприкметником:
 А) лежачий на траві;                             
 Б)  достигле яблуко ;        
 В) освітлена кімната;
Г) палаючі серпанки.
3. У реченні Згаяного часу і конем не доженеш дієприкметник виконує синтаксичну роль:
 А)  додатка ;                                                     
 Б)  означення;                               
 В)  обставини ;   
 Г) присудка.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
 4. У котрому реченні дієприкметниковий зворот не треба відокремлювати комами (розділові знаки пропущено ): 
А) Степ оповитий тишею дихав пахощами росяних трав.                  
Б) Замурзаний медом онучок вигойдувався на міцних дідових руках.         
В) Непорушно стоять дерева рясно вкриті краплистою росою.
Г) Хліба змиті дощем яскраво зеленіли.
5. В якому рядку всі дієприкметники з НЕ пишуться окремо:
А) (не)зачинені двері; (не)вивчений братом вірш;  
Б)  (не)чуваний спокій; (не)посаджена тополя;
В)  (не)зорані восени поля; ще (не)прочитана книга;
Г)  (не)политі мною квіти; (не) перевірена робота.
6. В якому рядку всі дієприкметники доконаного виду:
А) зеленіючий побілений, лежачий, оживаючий;    
Б) зрубаний, оповитий, позичений, прочитаний ;     
В) працюючий, граючий, скошений, побачений;
Г) виконуючий, наклеєний, потемнілий, схований.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між дієприкметником  та його морфологічними ознаками:
1. пожовклий                     А) минулий  час, пасивний стан;
2. палаючий                       Б)минулий  час, активний стан; 
3. зроблений                      В) теперішній час, активний стан;
4. виконаний                      Г) доконаний вид, пасивний стан.
8. Установіть відповідність між дієприкметником та способом його творення:
1. писаний  -                    
2. стертий     -                     
3. згорілий  -         
4. читаючий   -                      
А)  від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів – уч  -, - юч -;
Б)  від основи інфінітива неперехідних дієслів за допомогою суфікса -л- ( рідше –ш-);
В)  від основи інфінітива односкладових дієслів за допомогою суфікса  –т -;
Г) )  від основи інфінітива перехідних дієслів за допомогою суфіксів -н-; -ен -.
9. Установіть відповідність між  дієприкметником з НЕ  та правилом його написання :
1. Я ніби приїхав у давно не бачені рідні місця.                                      
2. Вчений здійснив нечуваний подвиг в ім'я науки.
3. Толока не орана, вівці не лічені, пастух рогатий.                                  
4.  Над Дніпром знявся нестихаючий шум.
А) дієприкметник без НЕ не вживається;
Б) дієприкметник виступає в ролі присудка;
В) при дієприкметнику є пояснювальне слово;
Г) при дієприкметнику немає пояснювального слова.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть речення, підкресліть головні та другорядні члени речення. Знайдіть у реченні дієприкметник і зробіть його морфологічний розбір :  Журиться прибита пилом нива.

                                                     І І ВАРІАНТ
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1.Дієприкметник – це особлива форма дієслова, що … :
А) означає назву ознаки предмета або його приналежність ;                                      
Б) виражає ознаку предмета за дією;                              
В) є  початковою формою дієслова;
Г) означає дію або стан.
2. Від дієслова НАПИСАТИ можна утворити:
 А) активний дієприкметник теперішнього часу;                             
 Б) активний дієприкметник минулого часу  ;       
 В) пасивний дієприкметник минулого часу;
 Г) дієприкметник утворити не можна .
3. У реченні А вже сьогодні картина нарешті намальована дієприкметник виконує синтаксичну роль:
 А)  підмета ;                                                     
 Б)  присудка;                               
 В)  означення ;   
 Г)  додатка.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
 4. У котрому реченні дієприкметниковий зворот  треба відокремлювати комами (розділові знаки пропущено ): 
А) Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море.                  
Б) Море мовчало зовсім приспане тихою ласкою ночі.         
В) Окутані садками та левадами біленькі хатки розбіглись по пагорбку.
Г)  Тремтячими від хвилювання руками Тарас розгорнув папір.
5. В якому рядку всі дієприкметники з НЕ пишуться разом:
А) (не)посаджена батьком тополя; (не)зачинені двері;   
Б)  (не)позичений, а власний талант; (не)зроблені уроки;
В)  (не)знані дороги;  (не)спиляне дерево;
Г)  (не)достиглі овочі; (не)оповитий туманом степ.
6. В якому рядку всі дієприкметники доконаного виду:
А) люблячий, намальований,вишитий, зроблений ;    
Б) сидячий, палаючий, ревучий, блимаючий ;     
В)  тремтячий, замерзлий, міцніючий, вкритий;
Г)  блукаючий, вимитий, в'янучий, напоєний.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між дієприкметником  та його морфологічними ознаками:
1. замерзлий                 А) минулий  час, пасивний стан;
2. згасаючий                 Б)минулий  час, активний стан; 
3. вкритий                     В) теперішній час, активний стан;
4. загублений                Г) доконаний вид, пасивний стан.
8. Установіть відповідність між дієприкметником та способом його творення:
1. загорнений  -                    
2. змитий     -                     
3. посивілий  -         
4. лежачий   -                      
А)  від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів – уч  -, - юч -;
Б)  від основи інфінітива неперехідних дієслів за допомогою суфікса -л- ( рідше –ш-);
В)  від основи інфінітива односкладових дієслів за допомогою суфікса  –т -;
Г)  від основи інфінітива перехідних дієслів за допомогою суфіксів -н-; -ен -.
9. Установіть відповідність між  дієприкметником з НЕ  та правилом його написання :
1. Я побачив на столі не завершений письменником твір.                                      
2. Нас чекають дороги незнані.
3. Підлога не вимита, в хаті не прибрано.                                  
4. І кликав день в неміряні світи.
А) дієприкметник без НЕ не вживається;
Б) дієприкметник виступає в ролі присудка;
В) при дієприкметнику є пояснювальне слово;
Г) при дієприкметнику немає пояснювального слова.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Перепишіть речення, підкресліть головні та другорядні члени речення. Знайдіть у реченні дієприкметник і зробіть його розбір як особливої форми дієслова:  
Засіяне озиминою поле вкрилося зеленими сходами.

 Дієприслівник як особлива форма дієслова
                                                             І варіант
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Дієприслівник як особливу форму дієслова  вивчає розділ науки про мову, що називається…
а) фонетика ;                                                 
 б) орфографія ;                                            
в) морфологія;
г) фразеологія.
2. Дієприслівник – це…           
а) самостійна змінна частина мови;                      
б) особлива форма прислівника;     
 в) особлива форма дієслова;
г) особлива форма дієприкметника.
3. Дієприслівники доконаного виду творяться за допомогою суфіксів:
а) –учи (-ючи), –ачи (-ячи);                           
б) –вши, -ши;                                          
 в) –анн(ий), -янн(ий);
г) –ен -, -н -, -ан-.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4. У котрому рядку всі дієприслівники недоконаного виду:
а) уміючи, питаючи, зустрівшись;
б) побачивши, бажаючи, відкидаючи;
в) кажучи, пливучи, сміючись;
г) беручи, принісши, співаючи.         
5. Не виділяється комами одиничний дієприслівник у реченні ( розділові знаки пропущено):
а) Біля багаття обнявшись сиділи друзі.
б) Пряме дерево і вмирає стоячи.
в) Пташині хори втомившись поволі затихають.
г) Посміхнувшись дівчина підійшла до Остапа.
6. У котрому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться разом:
а) (не)шануючи, (не)зриваючи, (не)прикріпивши;
б) (не) вгаваючи,  (не) дооцінюючи, (не) хтуючи;
в) (не)проводячи, (не)знайшовши, (не)слухаючи;
г) (не) прочитавши, (не) подумавши,(не) вмившись.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Утворіть дієприслівники від поданих дієслів : ПЕРЕВІРЯТИ, ЗГАДУВАТИ, ЗРАДІТИ, ПОЧУТИ.
8Доберіть до кожного фразеологізму дієприслівник - синонім: ПЛУТАЮЧИСЬ ПІД НОГАМИ, НАМОТАВШИ НА ВУС, РОЗБИВШИ ГЛЕКА, НАКИВАЮЧИ  ПЯТАМИ.
9.Перепишіть речення, підкресліть головні та другорядні члени речення. Зробіть морфологічний розбір дієприслівника, що вживається в реченні( розділові знаки пропущено):
 Умившись дядько надівав чисту сорочку й сідав до столу.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Складіть невеликий твір – розповідь з елементами опису процесу праці, використовуючи дієприслівники.
                                   
                                                            ІІ варіант
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Дієприслівник  означає :
а) ознаку предмета за дією;  
б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;  
в) додаткову дію або стан;
г)вказує на предмет, ознаку кількість, але не називає їх.
2. У реченні дієприслівник виконує синтаксичну роль:
а)  означення;                           
б) додатка;                                                                               
в) обставини;
г) підмета.
3. Дієприслівники недоконаного виду творяться за допомогою суфіксів:
а) –учи(-ючи), –ачи(-ячи);       
б) –вши, -ши;                                                                            
в) –анн(ий), -янн(ий);
г)  –ен -, -н -, -ан-.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4. У котрому рядку всі дієприслівники доконаного виду:  
а) пишучи, сидячи, згадавши;
б) тремтячи, піднімаючись, віддзеркалюючи;
в) почепивши, пізнавши, глянувши;
г)погулявши, відпочиваючи, стоячи.
5. Не виділяється комами одиничний дієприслівник у реченні ( розділові знаки пропущено):
а) Не зрозумівши дівчинка запитала ще раз.
б) Старі верби стоять похнюпившись.
в) Я радіючи дивлюсь на сади в цвіту.
г) Умившись, дядько надівав чисту сорочку й сідав до столу.
6. У котрому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться разом:
а) (не)прочитавши, (не)встигаючи, (не)переймаючись;
б) (не) добачаючи, (не)навидячи, (не)волячи;
в) (не)зрозумівши, (не)прийшовши, (не)знаючи;
г) (не) зупинившись, (не) заходячи, (не) думаючи.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Утворіть дієприслівники від поданих дієслів : ПЕРЕВІРИТИ, ЗГАДАТИ, РАДІТИ, БУДУВАТИ.
8. Доберіть до кожного фразеологізму прислівник - синонім: НЕ ПОКЛАДАЮЧИ РУК, ПРИКУСИВШИ ЯЗИКА, СКЛАВШИ РУКИ, НЕ ПЕРЕВОДЯЧИ ДУХУ.
9. Перепишіть речення, підкресліть головні та другорядні члени речення.Зробіть морфологічний розбір дієприслівника, що вживається в реченні( розділові знаки пропущено): 
Пташині хори втомившись поволі затихають.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Складіть невеликий твір - розповідь з елементами опису зовнішності людини, використовуючи дієприслівники

                                         Список використаної літератури:
1. Лобода В.В., Скуратівський Л.В. Українська мова в таблицях: Довідник. - К.: Вища шк., 1993. - 239 с.
2. Мацько Л.І., Мацько О.М., Сидоренко О.М. Українська мова: Навч. посібник. К.: Либідь, 1998. – 416 с.
3. Мацько Л.І., Сидоренко О.М. Українська мова. Посібник для старшокласників і абітурієнтів. К.: Либідь,1996.-356с.
4. Рідна мова: Підруч. Для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ М.І. Пентилюк, І.В. Гайдаєнко, А.І. Ляшкевич, С. А. Омнльчук. За  заг. Ред.. М.І. Пентилюк.- К.: Освіта, 2007.- 288с.
5. Українська (рідна) мова: 5-12 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Авт. Г.Т.Шелехова, В.І.Тихоша, А.М.Корольчук,В.І.Новосьолова, Я.І.Остаф; За ред. Л.В.Скуратівського. - К.; Ірпінь: Перун, 2005. - 176 с.
6. Шабельник Т. М. Рідна мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків. — Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2009. — 2 88 с. — (Майстер- клас)

          Прислівник як частина мови

                                             І варіант
ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Прислівник як частину мови  вивчає розділ науки про мову, що називається…
а) фонетика;              
б) морфологія;                 
в) синтаксис;                     
г) орфоепія.
2. Прислівник відповідає на запитання:         
А) Який? Чий? Котрий?                      
б) Що роблячи? Що зробивши?     
в) Як?Де?Коли?Чому?Для чого?У якій мірі? Наскільки?
Г) Хто?Що?Кого?Чого?Ким?Чим?
3. У прислів’ї  ДЕ СИЛА ПАНУЄ, ТАМ ПРАВДА МОВЧИТЬ  є прислівник:
А) способу дії;                           
б) причини;        
в) міри й ступеня дії.
г)  місця. 
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4. У котрому рядку на місці пропуску слід писати букву И в усіх прислівниках:
А) вноч…, трох…,залюбк…, восен…;
 Б) навкруг…, двіч…, навшпиньк…, почаст…;
В) по – заяч…, мовчк…, навкруг…, пошепк…;
Г) навколішк…, опівноч…, наодинц…, повсюди….       
5.У котрому рядку виділене слово є не прислівником, а іменником з прийменником:
А) До /купи листя підійшов малюк.
Б) Мотря на/силу зробила всю роботу.
В) В/горі чувся крик невидимого птаха.
Г) На уроці літератури ми читаємо в/голос.
6. У котрому рядку всі прислівники  пишуться разом:
А) на/сухо, будь/коли, в/ночі, аби/як;
Б) все/рівно, давним/давно, до/тепер, на/завжди;
В) що/дня, до/чиста, в/одночас, по/підвіконню;
Г)по/перше, зроду/віку, най/ближче, ані/трохи.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між прислівниками і способом їх творення:
1) мимохідь, босоніж, силоміць;           а) префіксально – суфіксальний;
2) уголос, недавно, абиде;                      б) злиття основ;
3) гарно, двічі, охайніше;                       в) префіксальний;
4)по-перше, звисока,  по-іншому;         г) суфіксальний.
8. Установіть відповідність між прислівниками і формою  ступенів порівняння прислівників :
1)  Краще погано їхати, ніж хороше йти.               а) проста форма найвищого ступеня;
2)  Порожня бочка найголосніше дзвенить.          б) складена форма найвищого ступеня;
3)  Чим найбільш криво, тим найбільш смішно.  в) проста форма вищого ступеня;
4)  Більш холодно взимку.                                       г) складена форма вищого ступеня.
9. Установіть відповідність між прислівниками і правилом написання його з НЕ:
1) не/забаром, не/порушно;  а) окремо, бо виражає ступінь ознаки;
2) не/достатньо, а мало;        б) разом, бо без НЕ не вживається;
3) не/далеко, не/весело;         в) окремо, бо є протиставлення;
4) не/дуже,не/зовсім;             г) разом, бо можна замінити синонімом без префікса НЕ.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Виконайте синтаксичний розбір речення і морфологічний розбір прислівника: Легенький літній вітер не/швидко відкотив за річку пилюку.                                         

                                     ІІ варіант

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ
1. Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, що виражає… :
а) ознаку предмета за дією;  
б) ознаку дії чи стану, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;  
в) додаткову дію або стан;
г) ознаку предмета або його приналежність.
2. Прислівник подано в рядку:
А)  будь - який;                           
б) перший;  
в) кремезний;
г)  насамперед.  
3. До складу прислів’я  ЩО НИНІ УТЕЧЕ, ЗАВТРА НЕ ЗЛОВИШ  входять прислівники:
А) способу дії;                          
б) причини;        
в) часу; 
г) міри й ступеня дії.
СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ
4. У котрому рядку на місці пропуску слід писати букву І  в усіх прислівниках:
А) навколішк…, опівноч…, наодинц…, повсюди….;
 Б) по – французьк…, вноч…, навкруг…, навздогінц…;
В) позаоч…, трич…, уповн…, насторож…;
Г)  навкруг…, двіч…, навшпиньк…, почаст….
5.У котрому рядку виділене слово є не прислівником, а іменником з прийменником:
А) Школярі зібралися на/зустріч з ветеранами.
Б) Раптом Остап глянув у/бік.
В) Цей вірш треба було вивчити на/пам’ять..
Г) Здіймаю руки до/гори.
6. У котрому рядку всі прислівники  пишуться через дефіс:
А) що/сили, більш/менш, аби/як, казна/коли ;
Б) раз/у/раз, де/не/де, по/декуди, по/ перше;
В)  повік/віків, по/новому, хтозна/як, давним/давно;
Г)по/моєму, так/то, хоч/не/хоч,  ані/трохи.
ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ
7. Установіть відповідність між прислівниками і способом їх творення:
1) праворуч, обабіч, горілиць;                    а) префіксально – суфіксальний;
2) завчасно, анітрохи, недалеко;                 б) злиття основ;
3) дбайливо, десь, тричі;                             в) префіксальний;
4)вперше, по- українському, згарячу;         г) суфіксальний.
8. Установіть відповідність між прислівниками і формою  ступенів порівняння  прислівників :
1)  Почин дорожчий за гроші.                                            а) проста форма найвищого ступеня;
2)  Проси якнайбільше, а бери те, що дають.                   б) складена форма найвищого ступеня;
3)  Нехай заздрять дівчата, щоб було найбільш багато.  в) проста форма вищого ступеня;
4)  Більш тепло влітку.                                                        г) складена форма вищого ступеня.
9. Установіть відповідність між прислівниками і правилом написання його з НЕ:
1) не/самовито, не/нароком;  а) окремо , бо виражає ступінь ознаки;
2) не/весело, а сумно;            б) разом, бо без НЕ не вживається;
3) не/достатньо, не/важко;     в) окремо, бо є протиставлення;
4)  не/дуже, не/цілком;           г) разом, бо можна замінити синонімом без префікса НЕ.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ
10. Виконайте синтаксичний розбір речення і морфологічний розбір прислівника: По/весняному світле небо синіло над просікою.


Прийменник ,правопис прийменників                                     

1.Прийменник – це службова частина мови, яка:
   а) вживається для зєднання однорідних членів речення;
   б) вживається для зєднання частин складного речення;
   в) виражає залежність іменника, числівника та займенника від інших слів у  словосполученні;
   г) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх.
2.Позначте рядок, у якому всі прийменники прості:
   а) на, за, поруч, залежно від;        
   б) у, в, за, на;         
   в) поруч, з-за, з-попід;
   г) з-поміж, з-під, над, через.
3. Позначте рядок, у якому всі прийменники складні:
   а) поруч, з-за, з-попід, з-під;        
   б) на, за, у, в, зі, до;       
   в) край, коло, біля, без;
   г) під час, залежно від, з-над.
4. Позначте рядок, у якому всі прийменники складені:
   а) кругом, крізь, поруч, про;           
   б) залежно від, незважаючи на, під час;
   в) близько, всупереч, проти, у зв’язку.          
   г) кінець, задля, коло, з, від.
5. Позначте рядок, у якому всі прийменники первинні:
   а) круг, незважаючи на, з-під, до;
   б) за, над, навпроти, поряд, через;
   в) без, біля, у, в, для, до, над, під;
   г) через, з-за, край, коло.
6. Позначте рядок, у якому всі прийменники вторинні:
   а) поза, над, задля, щодо;
   б) від, без, заради, для;
   в) внаслідок, поруч, крізь, ззаду;
   г) з-поміж, край, навпроти, неподалік.
7. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться разом:
   а) на\зустріч, в\наслідок, за\ради, по\над;
   б) із\за, з\за, з\поміж, під\час;
   в) залежно\від, на\в\коло, по\під;
   г) з\над, на\зустріч, з\поміж.
8. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться окремо:
   а) по\над, в\з\довж, із\за, по\за;
   б) по\біля, по\між, на\в\круг;
   в) під\час, залежно\від,незважаючи\на;
   г) залежно\від, на\в\круг, з\за, з\межи.
9. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться через дефіс:
   а) по\між, незважаючи\на, по\біля;
   б) з\попід, на\в\круг, за\для, по\за;
   в) в\наслідок, за\ради, по\над, з\межи;
   г) із\за, з\над, з\поміж, з\за.
10.Позначте рядок з правильно побудованими словосполученнями:
   а) послати за хлібом, піти за водою;
   б) по проханню батьків, зайшов під вечір;
   в) ріс серед сосен, продирався крізь кущі;
   г) дати по яблуці, зруйнований через повінь.
11. Позначте правильно перекладене словосполучення по собственному желанию:
   а) по власному бажанню;
   б) з власного бажання;
   в) за власним бажанням;
   г) на власне бажання.
12. Позначте правильно записане речення:
   а) Тече вода із-за гаю та попід горою. Хлюпочуться качаточка поміж осокою.                 (Т. Шевченко)
   б) Тече вода із за гаю та попід горою. Хлюпочуться качаточка поміж осокою.                 (Т. Шевченко)
   в) Тече вода із-за гаю та по-під горою. Хлюпочуться качаточка по-між осокою.              (Т. Шевченко)

   г) Тече вода із-за гаю та по під горою. Хлюпочуться качаточка по-між осокою.             (Т. Шевченко)

Частка, правопис часток                                                       

1. Частка – це службова частина мови, яка:
     а) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;
     б) вживається для зєднання однорідних членів речення і частин складного речення;
     в) надає окремим словам, словосполученням, реченням додаткових смислових та емоційних
         відтінків у значенні;
     г) виражає залежність іменника, числівника та займенника від інших слів у словосполученні;
2. Вкажіть рядок, у якому всі частки модальні:
    а) хай, би, ну, те, атож, хіба;      
    б) та, аж, годі, певне;
    в) ж, бо, ані, все, куди;                
    г) ось, он, гаразд, адже, би.
3. Вкажіть рядок, у якому всі частки словотворчі:
    а) не, хтозна, хай, мов;                     
    б) ні, казна, нехай, атож;
    в) чи, –небудь, наче, гаразд;            
    г) би(б), же(ж), аби, -будь, -казна-.
4. Вкажіть рядок, у якому всі частки належать до формотворчих:
    а) не, хай, ось, атож, мов;                         
    б) ні, нехай, таки, так, немов;
    в) би(б), хай, нехай, як, -най, -що-;          
    г) ані, би, ну, хіба, невже.
5. Вкажіть рядок, у якому всі частки означальні:
    а) власне, і, так, ж, бо;                      
    б) якраз, саме, просто, ледве;
    в) мало, нехай би, все, невже;          
    г) ось, атож, куди, ані, не.
6. Вкажіть рядок, у якому всі частки вказівні:
    а) ось, он, от, то, це, воно;                
    б) якраз, куди там, щоб, все;
    в) просто, де там, хай, не;                 
    г) це, куди, ні, би, ну й.
7. Вкажіть рядок, у якому всі частки емоційно – експресивні:
    а) куди, ані, бо, якраз;                       
    б) адже, нехай, хоча, то;
    в) все, таки, саме, наче;                    
    г) куди там, що, ну й, де там, все.
8. Вкажіть рядок, у якому всі частки зі словами пишуться разом:
    а) аби\хто, казна\як, тільки\що;                  
    б) хто\сь, де\небудь, будь\з\ким;
    в) аби\хто, ані\хто, де\далі, хто\сь;             
    г) де\далі, адже\ж, ні\би.
9. Вкажіть рядок, у якому всі частки зі словами пишуться окремо:
   а) саме, лиш, хоч, невже, просто;           
   б) би(б), казна–, як–, небудь–;
   в) то, хтозна–, чим–, екс–;                       
   г) он, ось, аби–, віце–.
10. Вкажіть рядок, у якому всі частки зі словами пишуться через – дефіс:
      а) таки, аби–, сь–;                       
      б) будь–, –небудь, казна–, хтозна–;
      в) би, –бо, хай, ані;                    
      г) то, –таки, чи, мов.
11. Вкажіть рядок, у якому частка не з різними частинами мови пишеться разом:
      а) не\дільний;  не\привезені, а принесені книжки;       
      б) недо\вірливий, не\світлий, не\веселий;
      в) не\угавний, не\доспівана мною пісня, не\ук;
      г) не\зібраний урожай, не\уважний, недо\вірливий, не\вивчені уроки.
12. Вкажіть рядок, у якому частка не з різними частинами мови пишеться окремо:
      а) ні\який, ні\кчемний, ні\до\чого;                           
      б) ні\що; ні\дощ, ні\сніг; ні\з\ким;
      в) ні\вроку; ні\високий, ні\низький;                         
      г) ні\до\чого, ні\з\ким; ні\холод, ні\тепло.



5 комментариев: